Erre való az a fura dudor az autó szélvédője mögött

GettyImages-540794305

A dudor, amit általában a szélvédő és a műszerfal találkozásánál láthatsz, valójában egy érzékelő, amely fontos funkciót tölt be.

A modern autók tele vannak fejlett technológiai megoldásokkal, amelyek gyakran szenzorok segítségével járulnak hozzá a sofőrök biztonságához vagy kényelméhez. Ilyen az a szélvédőnél elhelyezkedő dudorszerű kialakítású érzékelő is, amelyre sok autós mindennap ránéz, mégsem tudja, hogy mire való.

Ezt a célt tölti be az autó érzékelője

Az egyes automata klímás autókban megtalálható szenzor, amelyet bizonyos modellekben a hangszóró rácsaira vagy a jégmentesítő szellőzőnyílására szerelnek fel – akár a műszerfal mindkét oldalára is – azt méri, hogy mennyi fény jut az utastérbe.

A szenzor az autó utasterébe bejutó napsütés erősségét érzékeli
A szenzor az autó utasterébe bejutó napsütés erősségét érzékeliMichael Godek / Getty Images Hungary

Bár kézenfekvőnek tűnhet, valójában nem az a szerepe, hogy rossz látási viszonyok között automatikusan felkapcsolja a fényszórókat vagy a műszerfal világítását, hanem a klímaberendezés munkáját segíti.

Az érzékelő figyelemmel kíséri a napfény intenzitását, és a napsütés erősségétől függően módosítja a légkondicionáló beállításait, hogy javítson az utasok komfortérzetén.

Amikor erősen süt a nap, a szenzornak köszönhetően a ventilátor magasabb fokozatra kapcsolhat, és a klíma alacsonyabb hőmérsékletű levegőt fújhat az utastérbe. Vagyis minél jobban süt a nap, a klíma annál erősebben hűt.

Ezek az érzékelők általában úgynevezett fotodiódák segítségével működnek. Amikor a napterhelés növekszik, a feszültség csökken, a diódák pedig továbbítják a jelet a légkondicionáló vezérlőegységének. Ez utasításokat ad a rendszernek a levegő beömlését szabályozó terelőmotorok és a ventilátor sebességének beállításához. Az ilyen típusú érzékelők ugyanakkor nem reagálnak a fluoreszkáló fényre, amely sötétségnek számít.

A napsütésben könnyen felforrósodik az autó

A szenzor működésének nagyobb jelentősége van, mint gondolnád: a szélvédőn keresztül az utastérbe jutó napfény ugyanis az autó belsejében keletkező hő akár 60 százalékáért lehet felelős, ami jelentősen befolyásolhatja a hőérzetet.

Nem véletlenül mondják, hogy a gyermekeket és házi kedvenceket rövid időre sem szabad a hőségben magára hagyni az autóban. Mérések szerint egy tűző napon álló, fekete színű kocsiban már negyed óra alatt is 45 Celsius-fokra kúszhat fel a hőmérséklet. Ez kiszáradáshoz, eszméletvesztéshez, sőt akár halálhoz is vezethet

Szenzor ide vagy oda, felforr az agyad, amikor a nagy melegben beülsz az autóba? Ide kattintva hasznos tippeket kaphatsz, hogy minél hamarabb elviselhetővé tedd a belső hőmérsékletet.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek