4 indok, amiért érdemes a lízinget választani

Egy vagy több új autó beszerzése minden vállalkozásnak és akár egyéni vállalkozónak – komoly döntés, ami előtt érdemes mérlegelni néhány részletet. Az egyik a cég pénzügyei szempontjából az ideális konstrukció megtalálása.

Autóvásárláskor lényegében három lehetőség közül választhatunk. Az első az egyösszegű vásárlás, ebben az esetben megússzuk a kamatfizetés költségeit, de a cég mérlegét az autó teljes vételára terheli – olvasható a Next Auto cikkében. Ez a lehetőség eleve csak abban az esetben jöhet szóba, ha bőven van szabadon felhasználható, likvid tőke a cégben, amit nem szeretnénk másra fordítani.

A második lehetőség a hitelfelvétel. Ez azonban inkább akkor megoldás, ha az autót magáncélokra, és nem a vállalkozás keretein belül használnánk. Egyéni vállalkozóként vagy mikrovállalkozás tulajdonosaként előfordulhat, hogy cégként nem megfelelő a hitelképességünk, de magánszemélyként – például a házastárs jövedelmének bevonásával – könnyedén kaphatunk autóhitelt.

Ez utóbbinak viszont komoly hátrányai is vannak. Mint, hogy a futamidő elején a kamatteher még igen magas, ezért a törlesztőrészletek nagy hányada kamatfizetésre megy el, a tőketartozás csak lassan csökken. Magánszemélyként meg kell fizetnünk az áfát is, ami Magyarországon igencsak sokba kerül, ugyanis a 27%-os áfa mérték Európában a legmagasabb. Ráadásul a hazai kamatszint sem alacsony.

Miért célszerű a lízinget választani?

A magánszemélyként történő hitelfelvétellel szemben a lízingnek számos előnye van.

  1. A lízingdíjak tőkerészre eső áfa-tartalma visszaigényelhető, azaz a 27%-os áfával, mint költségtétellel, eleve nem kell számolni.
  2. A Magyarországon jelenleg magas kamatszint nem jelent akkora problémát, mivel a fizetett bérleti díjak teljes mértékben elszámolhatók költségként, melynek része a lízingdíj kamatrésze is.
  3. Az operatív lízing vagy másnéven tartós bérlet hossza is rugalmasan alakítható, mivel a futamidő végén az autó nem kerül a cég tulajdonába. Választhatunk akár rövidebb, például kétéves kifutást, de akár öt évig is használhatjuk a választott járművet.
  4. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a lízing konstrukcióval az autó vételára nem terheli meg a cég mérlegét, költségként mindössze a havi lízingdíjakkal és opcionálisan az induló bérleti díjjal kell számolni.

A lízingdíj részletei

A lízingdíj összetevőit alapvetően két csoportra érdemes bontani. Az egyik a pénzügyi konstrukció költségei és az autó vételára, mely ez esetben a tőkeösszeg meghatározása miatt szükséges. Ide tartozik még a regisztrációs adó és az egyéb kisebb illetéktételek, ezek összessége határozza meg a finanszírozási díjat, mely gyakorlatilag egy törlesztőrészletnek felel meg.

A havi lízingdíj mértékére a pénzügyi konstrukció szempontjából lényeges befolyással bír még az, hogy induló – például 20%-os befizetéssel – vagy 0%-os kezdéssel vesszük igénybe a lízinget. Egy jól felszerelt, középkategóriás kompakt finanszírozási díja 20%-os induló bérleti díj mellett már havi 50 ezer forint környékén megáll, amihez már csak az adók és a választott szolgáltatások díja adódik hozzá – mindezek összege lesz a havi lízingdíj, azaz a havi bérleti díj.

Az adók és szolgáltatások havidíjának egy része csak opcionális, választható szolgáltatás, másik részük pedig minden autótulajdonosnál felmerül, gyakorlatilag ezek az üzemeltetés költségei (az autópálya matrica, a Casco és a KGFB biztosítás, a gépjárműadó, a cégautóadó, a gumiabroncsok cseréje és az időszakos szervizek díja).

Amint látható, ezeket a költségeket – a gépjárműadón kívül – akkor is meg kell fizetni, ha magánszemélyként saját autót tartunk fenn, a különbség mindössze annyi, hogy lízing konstrukció esetén ezeket a költségeket mind el is tudjuk számolni.

A cégautóadóról érdemes tudni, hogy az adó mértéke a teljesítménnyel arányosan változik, tisztán elektromos autók esetén pedig nem kell cégautóadót fizetni. Tehát egy elektromos autó lízingelésével még azt az egyetlen plusz költségtételt is eltüntethetjük.

(x)

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo