3 év múlva érkezik az emberi sofőrt nélkülöző Daimler teherautó

Fotó: Daimler Truck AG
Vágólapra másolva!
Megkezdték a már sorozatgyártásra kész, önvezető Freightliner Cascadia teherautó gyakorlati tesztelését az USA-ban.
Vágólapra másolva!
Fotó: Daimler Truck AG

Európában a bulldogfülkés Mercedes-Benz eActros kamiont kínálja a Daimler Trucks, Észak-Amerikában a csőrös felépítésű Frightliner Cascadia alapján kínálnak akkumulátoros-elektromos kamiont, a 2007-ben piacra dobott modellből április végén gyártották le az 1 milliomodik példányt. A tavaly november óta kereskedelmi forgalomban elérhető, akkumulátoros-elektromos eCascadia alapján alapján építették meg a 4-es szintű önvezetésre képes, azaz emberi sofőrt nélkülöző teherautót, ami nem egyszerű tanulmány, hanem a 2027-től megvásárolható sorozatgyártású változat megfelelője.

Fotó: Daimler Truck AG

Az önvezető Freightliner eCascadia esetén egyébként a Daimler saját érzékelőit (kamerák, lézeres letapogatók és radarok, amelyet aerodinamikailag optimalizált egységbe helyeztek el) és a Torc Robotics – ez a Daimler Trucks tulajdonában lévő független beszállító – vezérlőegységét használja, ezzel a konstrukcióval a piacon konkurensnek számító vállalkozások számára is elérhetővé akarják tenni a technológiát. A 2027-ben érkező önvezető jármű első körben még hagyományos, dízelmotoros haszonjármű lesz, a piaci igényektől függően dobják majd piacra az akkumulátoros-elektromos változatot. Ez az első alkalom, hogy a Daimler Trucks villanymotoros hajtással készített önvezető járművet, amivel azt bizonyítják, hogy az önvezető technológia lényegében bármilyen járműben képes kiváltani az emberi sofőrt – akikből egyébként világszerte hiány van. A cégcsoport célja, hogy világszerte kínálja majd az önvezető technológiát, mindenhol olyan járműben, ami a helyi logisztikai igényeknek megfelel.

Fotó: Daimler Truck AG

A Freightliner eCascadia eddig 55 flottaügyfélnél 6 millió mérföldet tett meg az Egyesült Államok útjain, akkumulátortól függően a hatótávolság 249, 354 vagy 370 km, villámtöltéssel 90 perc alatt lehet elérni a 90%-os töltöttséget. Az önvezető változatnál az utastérben, a középső ülés helyére kerül a vezérlőszámítógép, ez kapott egy külön légkondicionálót (hogy ne kelljen energiapazarló módon az egész fülkét temperálni), és van 4 darab 12 voltos akkumulátor, ami akkor is biztosítja a vezérlőegység energiaellátást, amikor lemerült vagy nincs (javítás) nagyfeszültségű akkumulátor. A Daimler Trucks egyébként úgy számol, hogy az önvezető járművekkel a logisztikai központok között, gyorsforgalmi utakon továbbítják majd az árut a kamionok, amelyekkel így a hosszú távú forgalomban lévő sofőröket fogják majd kiváltani.