A hazai felnőtt lakosság 56 százalékát próbálták már átverni és megkárosítani internetes csalók, a jelek szerint pedig sem a társadalmi, sem pedig a demográfiai helyzettől nem függ, hogy ki lehet áldozat.

A CIB Bank közleménye szerint a lakosság 80 százaléka ért egyet azzal az állítással, hogy könnyebb az időseket átverni, míg a kétharmaduk szerint a kevésbé iskolázottak lehetnek gyakoribb célpontok.

A felmérésből az is kiderül, hogy a legtöbb csalást, 50 százalékukat, telefonon keresztül próbálják meg elkövetni. Ha azonban a ténylegesen megkárosítottakat vesszük alapul, akkor a legmagasabb arányban az online piactéren, valamint hamis weboldalakon keresztül károsítottak meg másokat a csalók sikeresen.

Az egyes csoportokra jellemző médiahasználatot visszatükrözik a platformok, ahol a csalás történik. Telefonhívással főként a középkorúak és az idősek találkoztak, valamint azok, akiknek alacsonyabb a végzettsége, miközben a fiatalokat és a képzettebbeket inkább csaló e-maillel próbálták megvezetni.

A felmérés arra is rámutatott, hogy az válik egy csalási kísérlet során gyanússá az embereknek, ha személyes adatokat vagy jelszavakat kérnek tőlük, valamint, ha egy erre irányuló levélben elírások és magyartalan kifejezések fordulnak elő.

A közlemény szerint a kutatás azt is megmutatja, hogy a 40 év alattiak 78 százaléka számára feltűnő, ha személyes a adatokra és a jelszóra kérdeznek rá, míg a 60 évesek vagy annál idősebbek körében ez csak 54 százalékos arányt mutat.

Kimutatták azt is, hogy a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők nagyobb arányban vannak tisztában azzal, hogy a fentiekre tekintettel kell lenni.

Így szerzik meg egy élet munkáját a csalók

A Magyar Nemzeti Bankra (MNB) hivatkozó tavaly szeptemberi adathalász támadások után újabb telefonos csalási kampány zajlik a jegybank telefonszámaival visszaélve. A jegybank ügyfélszolgálatára az elmúlt egy hétben 14 ügyféljelzés érkezett emiatt, írják közleményükben.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább→