szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vecsés után Turáról is járhatnak a tartálykocsik a Mol Dunai Finomítójához. Az új kút napi ezer hordó olajat ad majd, a remények szerint hosszú évekig.

Hamarosan üzemi termelésbe áll Magyarország legújabb olajkútja a Pest megyei Turán. A kút napi 1000-1100 hordó olajat ad majd, amelyet azonnal és közvetlenül a Mol százhalombattai Dunai Finomítóba szállítanak – mondta el a lelőhelyet bemutató sajtótájékoztatón Csapó András, a kút többségi tulajdonrészét birtokló, és a kutat működtető O&GD ügyvezető igazgatója.

Ahhoz képest, hogy a hazai összkitermelés napi 20 ezer hordó, a turai kút nem tűnhet nagynak – ám a napi 1000-1100 hordós teljesítménnyel az egyik legnagyobb hazai olajforrás lesz, jó eséllyel a három legnagyobb egyike. Az OG&D voltaképpen már 2016-ban elnyerte a helyszínhez kapcsolódó állami kitermelési koncessziót, és meg is kezdődött a lelőhely vizsgálata, a dolgok azonban csak tavaly, a Mol kisebbségi részesedésszerzése után gyorsultak fel. (A Mol három projektbe szállt be, ez az első, amit sikerül termőre fordítani.) A kutat 2023 nyarán mélyítették le, vagyis fúrták le a kitermelést lehetővé tevő 2 ezer méteres mélységbe.

Túry Gergely

A kút kialakítása közben akadtak technikai nehézségek, ebből már sejtették, hogy jó lelőhely lesz – mondta el a hvg.hu érdeklődésére félig tréfálkozva Csapó András. A nehézségek sorában az utolsó a túl magas víztartalom volt, a felszínre hozott olajba a furaton keresztül keveredett túl sok nedvesség. Végül ezt a problémát is sikerült kezelni, így most jött el az a pillanat, amikor kimondható: a kút készen áll az üzemszerű kitermelésre.

Túry Gergely

A felszínre hozott olaj 60 Celsius-fokos, és relatíve magas paraffintartalma – középnehéz olajról van szó – 34 fokon elkezd megdermedni, ezért a felszínre hozás után melegíteni kell, illetve a berendezéseket hőszigetelés borítja. A helyszínen egyelőre egy ideiglenes termeltető berendezés működik, ezt a közeljövőben egy állandó létesítmény váltja majd fel, és az olaj lefejtése tartálykocsikba is automatizált lesz.

Túry Gergely

Az olajat ugyanis tartálykocsikkal szállítják Százhalombattára, napi hat alkalommal. Lehetne csővezetéket építeni, amely csatlakozik a működő vezetékhálózathoz, de ekkora mennyiség mellett nem érné meg, akkor keverőállomást is létesíteni kellene – magyarázta a hvg.hu kérdésére Bacsa György, a Mol ügyvezető igazgatója. Százhalombatta nincs messze, közúton egy óra a menetidő.

Dr. Bacsa György, a MOL Magyarország ügyvezető igazgatója, Dr. Csapó András az O&GD ügyvezető igazgatója és Schubert Archibald, a MOL Magyarország Kutatás-Termelés igazgatója
Túry Gergely

Egyébként a tavaly termelésbe állt vecsési kúttal hasonló a helyzet, nem éri meg csövet építeni a helyszínhez, onnan is tartálykocsikkal viszik a Dunai Finomítóba. A vecsési olaj tulajdonságai is hasonlóak, magas paraffintartalma miatt az még magasabb, 35-36 fokos hőmérsékleten kocsonyásodásodik.

Majdnem csúcsminőségű olajat talált a Mol Vecsésen, de végül közepeske lett belőle

Egyetlen összetevőn múlt az egész. Az olajvállalat meghívására megnéztük a társaság felpörgőben lévő új kútját, és ellátogattunk az egykor olajban és gázban dúskáló, mára már kimerülőben lévő algyői telepre is.

A turai olaj amúgy Bacsa szerint jó minőségű, keverésre is alkalmas, de elsősorban nem üzemanyag lesz belőle, hanem egyéb olajtermékek.

Túry Gergely

A kutat beüzemelni nem volt egyszerű, de remélhetőleg sokáig működni fog, ráadásul stabilan az említett napi 1000-1100 hordós teljesítménnyel. Jó hír, hogy az olajmező nem porózus, hanem sokkal inkább barlangos kőzetben található.