Tíz éve kék plakátokon hirdeti a kormány, hogy egy város folyton rosszat akar Magyarországnak

Legfontosabb

2024. május 9. – 13:29

Másolás

Vágólapra másolva

Üzenni kell neki, majd megállítani, mert valamire készül, amiről joga van tudni, és egyébként is dühítőt tesz, mindezt az alázatos szolgáival, miközben ráadásul fütyül. Ezt a kormány és a Fidesz plakátjai szerint mind, az EU, azaz Brüsszel tette, vagy épp teszi most is. A 20 éves magyar uniós tagság több mint felében a kormány sorozatban tolta az emberek arcába: Brüsszel egyenlő a gonosz Sorossal, mindig készül valamire amiről üzenni kell, meg kell állítani vagy épp fel kell világosítani az embereket. Mindezt kék plakátokon, jobbára állami pénzből.

Bár közvetlenül Brüsszelnek csak 2016-ban kezdett el üzengetni a kormány plakátokon, korábban is odaszúrtak már. Az EU bevándorlás politikájáról 2015-ben indítottak nemzeti konzultációt, ekkor árasztottak el az utcákat a „Ha Magyarországra jössz…” feliratú kék plakátok. A totális fordulatot a Brüsszel, illetve az EU elleni hangolásban a 2016-os, bevándorlással kapcsolatos népszavazás jelentette: „Üzenjük Brüsszelnek, hogy ők is megértsék”. A Rogán által vezetett propagandaminisztériumnak be is jött ez az üzenetet, 2017-ben már nem üzentek Brüsszelnek, hanem egyenesen meg akarták állítani: „Állítsuk meg Brüsszelt”.

Aztán jött egy újabb nemzeti konzultáció, mert 2017-re kettő is jutott: ebben a Soros-tervről kérdezték az embereket. Itt a kék plakátos kísérő kampányban nem közvetlenül szerepelt az EU, de a kérdésekben ott volt Brüsszel, mint ami Sorossal kéz a kézben szeretné elérni, hogy „egymillió bevándorlót telepítsenek az EU-ba”. Soros György és az Európai Unió összekapcsolása ezek után sem tűnt el a Fidesz, illetve a kormány kommunikációjából, sőt egyre erősebb szerepet töltött be abban. 2019 februárjában, nem sokkal az akkori EP-választások előtt Soros és Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság korábbi elnökének arcával árasztották el az utcákat. „Önnek is joga van tudni, mire készül Brüsszel” állt Juncker és a válla mögött mosolygó Soros György mellett.

2021-ig volt némi szünet a plakátokon brüsszelezésben, aminek az oka a 2020 elején kirobbant koronavírus-járvány volt. 2021-ben egy vegyesebb tematikájú konzultációban a minimálbér-emeléstől kezdve, a bevándorlásügyön át, egészen a „járványügyi migránsSTOP”-ig minden előkerült. Ezt a nemzeti konzultációt népszerűsítette az utcákon a kormány az emojis kampányával. Itt is megkapta a magáét az EU: „Dühíti önt Brüsszel?” – kérdezték a mérges, káromkodó emojik mellett.

2022-re aztán meglett az újabb ellenség, ami szintén Brüsszelből jött. Megjöttek a „brüsszeli szankciós” bombák, amik a kormány álláspontja szerint tönkretesznek. Ez a plakátkampány szintén egy nemzeti konzultációt kísért, amiben a kormány az Európai Unió Oroszország elleni szankciós politikájáról kérdezte az embereket. A konzultáció lezárulta után egy külön kampány is készült az eredményekkel: „97 százalék nem a szankciókra”.

Juncker után az Európai Bizottság következő elnöke, Ursula von der Leyen sem úszta meg, hogy ne szerepeljen kormányzati plakátkampányon. Von der Leyen – akit 2019-ben egyébként még a Fidesz is támogatott – már Soros György fiát, Alex Sorost kapta maga mögé. „Ne táncoljunk úgy, ahogy ők fütyülnek” – hirdette a plakát, ami szintén egy nemzeti konzultációval volt kapcsolatos, amiben a kérdőív összes állítását úgy kezdődik, hogy „Brüsszel…”. A kapott eredményeket itt is büszkén, plakátokon hirdették: „nem táncolunk úgy, ahogy Brüsszel fütyül”. A legutóbbi fideszes plakátkampányból sem maradt ki Ursula von der Leyen. A piros bőrfotelben üldögélő bizottsági elnököt „Brüsszel alázatos szolgái” veszik körül, aki a kormánypárt szerint Dobrev Klára, Gyurcsány Ferenc, Karácsony Gergely és Magyar Péter. Ők Ursula von der Leyen csengetésére ott teremnek, és teljesítik követeléseit, hirdeti a Fidesz.

A magyar EU-tagság 20 éve gazdasági szempontból röviden így nézett ki: Magyarországra 2004 és 2022 között több mint 83 milliárd euró áramlott (ez mai árfolyamon több mint 32 ezer milliárd forint), közben az ország a közös büdzsébe nagyjából 20 milliárd eurót (7,7 ezer milliárd forintot) fizetett be. Ezzel szemben látványos adat, hogy tavaly három hónap alatt 30 milliárdot költött az állam kommunikációra, kétharmadát propagandára.

Illusztráció: Telex / Fotók: AFP, MTI, Telex
Illusztráció: Telex / Fotók: AFP, MTI, Telex
Kedvenceink