2024.05.09. 06:04

  • Százszázalékos támogatásból vásárolna egy üzemanyagcellás autóbuszt a Volánbusz.
  • Az új, szóló autóbuszra 270 millió forintot szánnának.
  • Amennyiben sikeres lesz a pályázat, akkor a csepeliek 2026-tól vehetik birtokba az új járművet.

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó  HUMDA Zrt.,  a Zöld Busz Program keretében pályázatot hirdetett környezetkímélő, városi kivitelű, hidrogén-üzemanyagcellás személyszállító jármű beszerzésének támogatására. Erre a támogatásra a Volánbusz 2024. május 6-án nyújtotta be pályázatát.

A támogatási kérelem pozitív elbírálása és a feltételes közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő adásvételi szerződés hatálybalépése esetén egy károsanyagkibocsátás-mentes, hidrogén-üzemanyagcellával működő, elektromos meghajtású, alacsony padlós, háromajtós, kerekesszékes utas szállítására is alkalmas, legalább 350 km hatótávolságú, szóló, városi autóbusz kezdheti meg szolgálatát Budapest elővárosi közlekedésében 2026 első felétől. A kiírásnak megfelelően utastájékoztató, utasszámláló és kamerarendszerrel, valamint járműtelemetriával is felszerelt, légkondicionált autóbusz várhatóan Csepel és Szigetszentmiklós térségében fogja emelni az elővárosi közlekedés színvonalát. A mintegy 270 millió forint értékű fejlesztés során az autóbusz beszerzése százszázalékos támogatással valósulhat meg.

A pályázat során beszerzendő autóbusz műszaki paraméterei alapján hatékonyan valósítható meg egy fosszilis üzemanyaggal hajtott autóbusz cseréje, s ezáltal évente mintegy 69,5 tonnával csökkenthető Budapest elővárosának szén-dioxid-terhelése.

Magyarországon a Volánbusz rendelkezik a legtöbb tapasztalattal a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszok üzemeltetése terén. A közlekedési vállalat az első hazai hidrogénes tesztüzemben már kipróbálhatott egy Solaris Urbino 12 electric H2 típusú, hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt 2022 februárjában, jelenleg pedig a HUMDA Zrt. támogatásával egy Toyota Caetano H2.City Gold típusú, hidrogénmeghajtású autóbusz próbaüzeme zajlik egy éven keresztül a Szigethalom–Budapest, Kelenföld útvonalon. Emellett idén májusban Zalaegerszegen, júniusban pedig Győrben tesztel a társaság egy Solaris Urbino 12 Hydrogen típusú járművet, így egyre több üzemeltetési tapasztalat segíti a saját tulajdonú, hidrogénmeghajtású autóbuszok jövőbeli forgalomba állítását.