8p

Hogyan lehetnek ekkora eltérések a közvélemény-kutatások között?
Magyar Péter miatt ekkora a bizonytalanság?
Milyen módszerrel készülnek a felmérések?

Online Klasszis Klub találkozó élőben Hann Endrével!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Medián ügyvezető igazgatójától!

2024. június 5. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Privátbankár Árkosár-felmérések bő 17 éves történetének legnagyobb éves árcsökkenését mértük a hazai hipermarketekben májusban - igaz, az áresés mértéke messze-messze elmarad a korábban látott óriási áremelkedésektől. Jó hír, hogy végre havi szinten is értelmezhető árcsökkenés történt az élelmiszerek frontján. Megnéztük azt is, hol a legolcsóbb a spárga, a párizsi és a csirkemáj.

A választásokhoz közeledve a kormány régi-új ellenséget talált magának: megint nekimennek az "árdrágítóknak". Az elmúlt években ezt persze már megszokhattuk: ahogy a magyarországi infláció tartósan és jelentősen európai uniós rekorderré vált, bűnbakot kellett találni - az ugyanis a propaganda számára elképzelhetetlen, hogy akár közelmúltbeli elhibázott kormányzati intézkedések, akár az elmúlt évek vagy évtizedek során elmulasztott fejlesztések, elmaradt versenyképességet és termelékenységet javító programok miatt szenvedte el az ország népe azt az inflációs folyamatot, amelynek eredményeképp a belső fogyasztás mértéke, az általános életszínvonal is csökkent.

Sokáig az élelmiszer-kereskedők voltak a főellenség, a kormányzati intézkedések (amelyek esetenként visszafelé sültek el) is leginkább az ilyen üzletek üzemeltetőit érintették, főként ha külföldi volt a főtulajdonos. Bár ezeknek az intézkedéseknek a hatásait még mindig nyögik az üzletláncok, van remény arra, hogy hamarosan visszatérhetnek a normális versenypiaci működéshez a boltok, például az árstop után az árstopra nagyon sok mindenben hajazó kötelező akciózás is kikophat előbb-utóbb a gyakorlatból.

Amikor nem volt kötelező az akció, akkor is volt - 1972-ben így próbálták elősegíteni a nagyobb összegű költést egy élelmiszerboltban.
Amikor nem volt kötelező az akció, akkor is volt - 1972-ben így próbálták elősegíteni a nagyobb összegű költést egy élelmiszerboltban.
Fotó: Fortepan / Bojár Sándor

A boltosok helyett most az üzemanyagkereskedőket vette elő a kormány, ez egy dolognak köszönhető: míg az üzemanyagárak emelkednek, az élelmiszerek áránál stagnálást vagy akár csökkenést is láthatunk.

Az élelmiszereknél a KSH legutóbbi inflációs adata 1 év alatt mindössze 0,7 százalékos emelkedést, 1 hónap alatt pedig 0,1 százalékos drágulást jelzett. A Privátbankár Árkosár-felmérése éves szinten még ennél is jobb eredményre jutott a vásárlók szempontjából: 2 százalékkal csökkent áprilisban a nagybevásárlás ára a 2023 áprilisához képest. A havi árváltozást illetően viszont az év szinte minden hónapjában emelkedést mértünk: csak márciusban lett olcsóbb az Árkosár idén, egyébként minden hónapban felfelé kúszott a nagybevásárlás ára, legutóbb éppen 1 százalékkal.

Májusban azonban fontos fordulóponthoz érkeztünk: nem csak az előző év rekordáraihoz képest, hanem az előző hónaphoz képest is csökkent a nagybevásárlás ára a hazai hipermarketekben.

A csúcsról lehet a legnagyobbat esni

Május 3-án jártuk végig az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy üzletét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Nyugodtan mondhatjuk, hogy mindezt nem ma kezdtük - több mint 17 éve teszünk így minden hónapban, ezzel az Árkosár-felmérés mostanra Magyarország egyik (ha nem a) legrégebben futó cikksorozatává nőtte ki magát. Az eredményeket ezúttal is a KSH inflációs adatközlése előtt 1 nappal publikáljuk.

Érdemes felidézni: egy évvel ezelőtt, 2023 májusában még 30 százalék fölötti (!) éves áremelkedést mértünk ugyanennél a három hipermarketláncnál, ez mégis kilenchavi mélypont volt a drágulás tekintetében akkor. Ezután a hosszú hónapokon át tartó, bődületes áremelkedés után nem csoda, hogy mostanra a bázishatás következtében éves szinten régóta visszarendeződést látunk. Az elmúlt 6 hónapban rendre éves árcsökkenésről tudtunk beszámolni, ennek mértéke 2,1 és 4,5 százalék között mozgott. Nem volt kérdéses, hogy májusban is olcsóbb lesz az Árkosár, mint a megelőző év azonos hónapjában, a mérték azonban kellemes meglepetés lehet a vásárlóknak: miután mindhárom vizsgált áruházban csökkentek az árak,

tavaly májushoz képest 6 százalékkal olcsóbb lett a nagybevásárlás a hipermarketekben.

Ahogy mondani szokták, magasról lehet igazán nagyot esni - a bázishatás fogalmának ez a közérthető megfogalmazása igaz mostani felmérésünkre is. Ahogy bő egy évvel ezelőtt sosem látott mértékű áremelkedést mutattunk ki, most az Árkosár-felméréssorozat bő 17 éves történetének legnagyobb éves árcsökkenésének lehettünk szemtanúi.

De miért érezzük még mindig azt akkor, hogy minden piszok drága? A válasz a mértékekben rejlik: míg a 2022-ben látott történelmi csúcsot jelentő drágulás elérte a 44 százalékot, a mostani mélypont mindössze 6 százalékos csökkenést jelent - ráadásul a masszív drágulás két éven át tartott, a lassú és korlátozott mértékű "lecsorgás" nem hagy látványos nyomot a pénztárcánkon. Egészen pontosan átlagosan 2177 forinttal kevesebbet kellett most a kasszáknál hagynunk ugyanazért a 30 élelmiszerért, mint egy évvel ezelőtt.

Végre havi szinten is csökkentek az árak

A sosem látott mértékű éves árcsökkenés mellett mindenképp jó hír, hogy 2024 májusában végre az előző hónaphoz képest is jelentősebben csökkentek az árak.

A Privátbankár Árkosár 2,9 százalékkal került kevesebbe májusban, mint áprilisban.

Az Auchan, az Interspar és a Tesco is engedett áraiból az előző hónaphoz képest is, a csökkenés 0,1 és 6 százalék közötti, ebből jött ki az átlagos 2,9 százalékos havi csökkenés. Szinte pontosan egy ezrest spórolhattunk meg áprilishoz képest a nagybevásárlásnál.

A 2 177 forintos éves és 1 008 forintos havi csökkenés eredményeként az átlagos kosárérték a három áruházban 4 hónap után újra 34 ezer forint alá csökkent:

minta-nagybevásárlásunkért átlagosan 33 820 forintot kellett kifizetnünk 2023 májusában a hazai hipermarketekben.

Meg lehet ezt persze ennél olcsóbban is úszni: ha az ember mindent ott tud megvenni, ahol a legolcsóbban kínálják, akkor 30 676 forinttal lesz könnyebb a pénztárcája, ami az átlagárnál 3 144 forinttal kevesebb. Kérdés, hogy ez a megnövekedett logisztikai igények és esetlegesen üzemanyagköltségek mellett megéri-e - nem beszélve a tripla bevásárláshoz szükséges időráfordításról. Nagyot spórolni egy helyen nem igazán tudunk, miután a legolcsóbb és a legdrágább vizsgált áruház közti különbség mindössze 762 forint, alig több mint 2 százalék.

A nyugdíjasok sem maradnak le a kellemes meglepetésről
Laptársunk, az Mfor reggeli összeállítása a nyugdíjasok nagybevásárlására koncentrál, itt olvashatnak idős honfitársaink arról, számukra hogyan alakultak az árak a hipermarketekben: Nyugdíjas árkosár: erre nem számítottunk >>

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest a vizsgált termékek közül 17-nek csökkent az ára, 3-nak nem változott, 10 pedig drágult. A legnagyobb áremelkedést a jeges teánál (+30 százalék) és a chipsnél (+16,5 százalék) mértük, míg jelentősebb, 10 százalékot meghaladó havi árcsökkenést mutattunk ki a cukornál (-17 százalék), a párizsinál (16,7 százalék) és a kávénál (-15 százalék) mértünk.

Éves szinten az áremelkedést továbbra is toronymagasan a narancslé vezeti: 71 százalékkal kerül többe most, mint tavaly májusban. Az okokról már többször írtunk - a rossz időjárás miatt gyenge volt a termés, 2023 novemberében az árupiacokon történelmi csúcsra emelkedett a narancslé ára, és most sincs messze ettől a szinttől. A második helyre egy másik ital, a jeges tea futott be 33 százalékos áremelkedéssel. A dobogó harmadik fokára "szelídült" az elmúlt hónapokban jelentős drágulást mutató cukor is 23 százalékos áremelkedéssel.

A végére hagytuk a jó híreket: egy év alatt több mint 40 százalékkal csökkent a tojás ára, 32 százalékkal a liszté, 29 százalékkal a krumplié - ez egyébként három árstopos termék, ennyivel olcsóbbak most, mint az árstop idején... Összességében 17 termék ára csökkent egy év alatt a vizsgált 30-ból. Az alábbi grafikonon azokat a termékeket gyűjtöttük össze, amelyek ára legalább 10 százalékot változott egy év alatt felfelé vagy lefelé:

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is választottunk három terméket, hogy megvizsgáljuk: az Árkosár általános módszertanától eltérően márkára és minőségre való tekintet nélkül hol tudnánk őket a legolcsóbban beszerezni a három hipermarket közül.

Első választásunk a spárgára esett, ennek a zöldségfélének a viszonylag rövid szezonja még tart, így mindhárom áruházban tudtunk belőle vásárolni. Mindenhol magyar spárgát kínáltak, fél kilós kiszerelésben. Ezek közül a legolcsóbbat a Tesco kínálta, a zöld és a fehér változat is 849 forintba került akciósan. Az Auchanban a fehér 999, a zöld pedig 979 forintba került, az Intersparban 999-ért találtuk a legolcsóbb spárgát zöld és fehér színben is.

Laptársunk, a szintén a Klasszis lapcsaládhoz tartozó Piac&Profit számolt be nemrég arról, hogy az állami árfigyelő rendszer legutóbbi ellenőrzése során valami fennakadt a rostán: az ellenőrök csak egy terméket, egy párizsit találtak, ami nem felelt meg az előírásoknak. Ez adta az ötletet arra, hogy körbenézzünk az olcsó párizsik frontján. Ebben a versenyszámban az Interspar nyert, ahol az Efef baromfi párizsi kilónkénti ára 898 forint volt ottjártunkkor. A Tescóban a Finomino párizsit 999 forintért adták kilónként, az Auchanban a Finomino baromfipárizsi kilónkénti ára 1399 forint volt.

Végül egy belsőséget is górcső alá vettünk: csirkemájat a legalacsonyabb áron a Tesco kínált 999 forintért kilónként. Az Auchan és az Interspar egyaránt 1458 forintért adott egy kiló csirkemájat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kénytelenek bevetni a "házi rendőrséget" az amerikai boltosok
Buksza blog | 2024. május 28. 10:07
Szervezett tolvajbandák fosztogatják az USA-ban az áruházakat, akik ellen egyre inkább profi rendőri módszerekkel igyekeznek védekezni az cégek. Ennek azonban borsos ára van.
Vásárló Drágulhatnak a termékek a Temun, véget érhet a trükközés
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. május 28. 08:03
A német kormány is támogatja, hogy az Európai Unió szigorítson a vámszabályokon a kínai elektronikus piacterek inváziójának megfékezése érdekében. Nőhetnek a Temu és a Shein árai.
Vásárló Lidl-tulajdonos kontra Magyarország: már csak kevés hiányzik
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. május 27. 15:39
Jókora árbevétel-növekedést könyvelt el a Lidl és a Kaufland áruházláncok tulajdonosa a február végén zárult üzleti évében, amit nem csupán az inflációval magyaráz a vállalat.
Vásárló Újabb 180 fokos fordulat a magyar diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. május 27. 05:45
Miközben márciusról áprilisra feljebb ment a Privátbankár Diszkont Árkosarának átlagértéke, májusban irányváltás történt. A szóban forgó termékek ugyanis olcsóbbak lettek. 
Vásárló Lépett a Lidl: ennyi kedvezményt kaphatnak a hűséges brit vevők
Buksza blog | 2024. május 26. 15:41
Követve számos versenytársát, például a Tescót, hűségprogramot indított a Lidl is az Egyesült Királyságban, ám aki nem szereti, hogy adatok gyűjtenek róla, az nem fog lehidalni a lehetőségtől.
Vásárló A Penny boltjaiba tartó nyugdíjasok örülhetnek a szomszédban
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. május 26. 14:59
A Penny sikeres Romániában, ám ennek ellenére jelentős változásokat tervez, mert nem akarja elveszíteni a növekedési tempót. Megcélozza a nyugdíjasokat és a gyermekes vásárolókat.
Vásárló Ez így nagyon kevés - kiakadtak az éttermesek a McDonald’s lépésén
Buksza blog | 2024. május 25. 08:22
Lyukat üthet a McDonald’s franchise-partnereinek gazdálkodásán a gyorsétteremlánc filléres menüje, amelynek ára mélyen a költsége alatt van. Szerintük nem velük kellene megfizetni a marketingesek ötletét.
Vásárló Vallott a Temu és már Magyarországgal rivalizál
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. május 23. 15:37
Az elmúlt év a kínai Temu nagy meneteléséről szólt az észak-amerikai és az európai online kereskedelemben, és úgy tűnik, a piacszerzés jót tett a vállalat pénzügyi helyzetének is.
Vásárló Maximális árrést vezetne be az élelmiszerboltokban a román kormány
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. május 23. 14:48
Románia kormánya sem megy a szomszédba, ha valami olyasmit kell kitalálni, amivel a piaci realitásokra fittyet hányva kedveskedhetnek az embereknek és a helyi vállalatoknak.
Vásárló A táska, ami öltöztet
Márkázott tartalom | 2024. május 21. 14:17
Táskavásárlásnál felmerül a kérdés, hogy milyen szempontokat vegyünk figyelembe. Az áruházak széles választékot kínálnak, ezért nem mindig könnyű a választás.  Szem előtt kell tartani, hogy milyen alkalmakkor, milyen környezetben lesz szükség a táskára. Akár egy munkahelyi megbeszélésről legyen szó vagy egy romantikus vacsoráról, netán a mindennapi jövés-menés van a fókuszban, nem egyszerű dönteni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG