Megoldva az éjszakai vezetés – az okos karkötő nem enged elaludni

Ön már letöltötte az EgészségAblak app-ot?
2024-05-08
Holnaptól igencsak jó filmek jönnek
2024-05-08
Show all

Megoldva az éjszakai vezetés – az okos karkötő nem enged elaludni

Személyre szabott módon figyeli és hívja fel a fáradó gépkocsivezetők figyelmét egy új technológia, amely egy uniós kutatás eredménye, amint arról a Horizon, az EU kutatási és innovációs magazinja hírt adott.  

A súlyos közúti balesetek 15-20 százalékáért a sofőrök fáradtsága a felelős – állapította meg az Európai Közúti Biztonsági Megfigyelőközpont 2021-es jelentésében. S mivel az Európai Bizottság szerint 2023-ban mintegy 20 400 ember vesztette életét közúti balesetben az Unióban, a fáradtság akár évi több mint kétezer ember halálát is okozhatja. Bár ez a szám 1 százalékos csökkenést jelent 2022-hez képest, a Bizottság szerint túl kevés tagország van azon az úton, hogy elérje a közúti balesetek halálos áldozatainak 2030-ig történő felére csökkentésére vonatkozó célkitűzést.

Az autó szoftverébe integrálják a technológiát

A FITDRIVE egyike azoknak az uniós projekteknek, amelyek a közúti balesetek halálos áldozatainak számának csökkentésére keresnek módot Európában. A kutatók úgy vélik, hogy megfelelő módszerekkel az embereket rá lehet venni a biztonságosabb vezetésre. Ezért olyan fejlett technológiákat dolgoznak ki, amelyekkel a volán mögött ülőknél a fáradtság és a kiszámíthatatlan viselkedés korai jelei felismerhetők. Ehhez először egy olyan elektronikus eszközt fejlesztettek ki, amely képes ellenőrizni az emberek vezetési teljesítményét.

A spanyolországi ITCL technológiai központ által vezetett projekt kutatói az autó szoftverébe integrált technológiát fejlesztenek, amely személyre szabott figyelmeztetéseket küld a fáradó járművezetőknek.

A készülék figyeli a járművezető fiziológiai állapotát, s jelzi, mikor válik a sofőr alkalmatlanná a vezetésre. Bár a már most is létező technológia képes figyelmeztetést küldeni, ha valaki letér a sávról vagy szabálytalanul vezet, ez többnyire egy sok korszerű autóba beépített fedélzeti szoftver, amelyet nagyszámú önkéntesen végzett teszteken alapulva dolgoztak ki, de nem az egyes járművezetőkre szabnak. S mivel mindenkinek más a vezetési stílusa, ezek a módszerek nem mindig elég pontosak.

Az agyhullámokat is figyeli

A kutatás előtt pontosan ezzel kezdődött a kihívás: tudni kell, hogy az egyes járművezetők pontosan mikor fáradnak el. A FITDRIVE csapata önkéntesek csoportjain végzett tesztekkel gyűjtötte ezeket az adatokat.

Az önkéntesek eddig egy autószimulátort vezettek, valamint különböző időjárási körülmények között zárt pályákon száguldoztak Olaszországban és Spanyolországban. Ezekre a tesztekre 2023-ban került sor. A projekt jövő évi lezárulása előtt azonban a tervek szerint Írországban, Olaszországban és Spanyolországban valós teszteket is végeznek.

Az első két tesztsorozat során gyűjtött információk a sofőrök arcát figyelő kamerákból és az agyhullámokat érzékelő fejhallgatókból származnak. Az adatok egy olyan algoritmusba kerülnek, amely egy elektronikus karkötővel kombinálva képes érzékelni, ha a járművezető fáradni kezd. A karkötő olyan fáradtságra utaló értékeket figyel, mint a pulzusszám, a karok mozgási mintái és az izzadás. Az algoritmus pedig a vizsgálatok során folyamatosan tanul és alkalmazkodik az egyes járművezetőkhöz.

A rendszer az adatok folyamatos gyűjtésével finomhangolja önmagát, hogy képet alkothasson az egyes járművezetőkről, és felmérhesse a kockázatokat egy adott vezetés során. Ily módon képes felismerni a fáradtság egyéni jeleit – például amikor egy sofőr megérinti a tarkóját, ami gyakran a fáradtságra utal.

Ez a nagy különbség a meglévő rendszerekhez képest, amelyek a fáradtságot észlelik. Ez a rendszer ugyanis minden egyes járművezetőhöz testre szabja magát.

A FITDRIVE technológia még az önvezető autókban is hasznos lehet, amelyekben az utasoknak szükség esetén készen kell állniuk arra, hogy akár átvegyék az irányítást. Ehhez a járműben ülőnek a kulcsfontosságú pillanatokban ébernek kell lennie, nem pedig aludnia vagy olvasnia. A FITDRIVE-hoz hasonló rendszer ezért az önvezető autókban is hasznos lehet, hogy felügyelje a benn ülő embereket, és biztosítsa, hogy elég éberek legyenek az esetleges beavatkozáshoz.

Hangjelzés a fáradó kamionosoknak

Egy másik uniós finanszírozású projekt a nehéz tehergépjárművek vezetőire fókuszál, hogy éberek maradjanak a volán mögött. Az i-DREAMS nevű négyéves kutatás tavaly zárult le, és olyan módszert dolgozott ki, amellyel a teherautó-sofőrök értesíthetők, ha nem biztonságos módon kezdenek el vezetni. Ez azért is fontos, mert 2020-ban a nehéz tehergépjárművek okozták az EU-ban az összes közúti haláleset 14 százalékát.

A projekt során, melyben 13 partner vett részt nyolc országból, köztük Ausztriából, Belgiumból, Görögországból, Hollandiából és Szlovéniából, öt helyszínein 600 járművezetővel végeztek vizsgálatokat. A járművek, a sofőr és a környezet adatainak felhasználásával a kutatók statisztikai mérőszámot készítettek arról, hogy a járművezető mikor volt ura a helyzetnek, és amennyiben nem, akkor egy okostelefonos alkalmazáson keresztül hangjelzést küldtek az illetőnek. Ha például egy kaminonos túl közel hajtott az előtte haladó járműhöz, különösen, ha az út nedves volt, a rendszer jelzést küldött neki. A projekt során a tesztvezetők pontokat kaptak aszerint, hogy mennyire jól vezettek.

A hangjelzések hatására javult a tesztvezetők vezetési minősége, s ennek hatására néhány vállalkozás máris használni kezdte a rendszert. Mivel egyes fuvarozó cégek, különösen azok, amelyeknél átlagosnál magasabb a baleseti arány, kevésbé jutnak megfizethető biztosításhoz, ezért többen szeretnének csatlakozni, hiszen amennyiben minden sofőrjük használja az i-DREAMS alkalmazást, könnyebben köthetnek előnyösebb biztosítást.

Az autógyártók a jövőben arra is használhatják ezt a technológiát, hogy ellenőrizzék, a sebességtartó automatát használó járművezetők különösen veszélyes körülmények között valóban figyelnek-e.

Cikk küldése e-mailben

Comments are closed.