Kínai webshop-hálózat állhat a világ egyik legnagyobb online csalása mögött
800 ezer ember bankkártya- és egyéb adatait csalhatta ki egy online átverésre szakosodott kínai webshop-hálózat, írja a The Guardian. A kínai csalók főképp az Európában és az Egyesült Államokban élők pénzére utaztak hamis online designer boltok üzemeltetésével. Az angol lap mellett a német Die Zeit és a francia Le Monde is részt vett a 76 ezer kamu webhelyet felvonultató csalás utáni nyomozásban.
A riporterek és internetes szakértők segítségével feltárt csalássorozat jól szervezett, műszakilag alaposan átgondolt volt, amit folyamatosan tudtak üzemeltetni.
A hálózat első üzleteit még 2015-ben hozhatták létre. Az adatok elemzése alapján csak az elmúlt három évben több mint 1 millió „megrendelést” dolgoztak fel, amivel 50 millió eurót (19,5 milliárd forint) csalhattak ki az ügyfelektől. A kínai csalók számos online boltot megszüntettek már, de a webshopok egyharmada, vagyis 22 ezernél is több online üzlet még most is működik.
Becslések szerint a 800 ezer átvert emberből 476 ezren osztották meg gyanútlanul a kínai hálózattal a bankkártyájuk adatait, beleértve a háromjegyű CVV/CVC-kódot is. Valamennyi érintett megadta a nevét, telefonszámát, e-mail- és postacímét a bűnözőknek.
A hamis bolthálózat létezését a Security Research Labs (SR Labs) német kiberbiztonsági tanácsadó cég tárta fel, amely több gigabájtnyi adatot szerzett meg és osztott meg a Die Zeittal. Matthias Marx, az SR Labs tanácsadója „franchise-szerűnek” minősítette a modellt.
- mondta a szakértő.
A nyomozás során kiderült, hogy a kínai csalóhálózat valószínűleg Fucsien tartományból indulhatott, mivel több IP-cím is az itt található Putian és Fucsou városához köthető. A feltárt bérszámfejtési dokumentumok arra utalnak, hogy egyeseket fejlesztőnek és adatgyűjtőnek alkalmaztak, és kínai bankokon keresztül kapták a fizetésüket.
A nyomozók három munkaszerződés-sablont is találtak, melyeken munkáltatóként a Fuzhou Zhongqing Network Technology-t tüntették fel. A vállalat egyébként most is adatgyűjtőket és fejlesztőket toboroz kínai álláskereső oldalakon. Az adatgyűjtőknek havi 4500-700 jüanos (225-350 ezer forint) fizetést kínálnak. A céget pedig az álláshirdetésben „külföldi kereskedelmi vállalatként, amely főként sportcipőket, divatos ruházatot, márkás táskákat és egyéb terméksorokat gyárt” jellemzik.
A nyomozásban résztvevő lapok megkeresték a kínai vállalatot, de egyelőre nem kaptak választ kérdéseikre.