oktatás;érettségi;történelem;vizsga;írásbeli érettségi;

A kereszténység elterjedése, Hunyadi Mátyás és a II. világháború is téma a történelem érettségin

Idén a hosszú esszében vagy az Erdélyi Fejedelemségről, vagy a gazdasági rendszerváltoztatásról kell írniuk a diákoknak.

A középszintű történelemérettségi első részében a rövid feladatok többek között a kereszténység elterjedésével, a barokk stílussal és az ipari forradalommal foglalkoznak. Ezen kívül a diákoknak Hunyadi Mátyással, az I. világháborúval, a Horthy-korszakkal kapcsolatos kérdésekre is válaszolniuk kell – írja az Eduline.

A feladatlap első részében szerepel még a Rákóczi-szabadságharc és Magyarország reformkori gazdasága is.

Az érettségi második részében idén is esszéket kell írnia a vizsgázóknak. A portál szerint a rövid esszé témája idén az angol alkotmányos monarchia és a második világháború kirobbanása lehet, míg a hosszú esszében vagy az Erdélyi Fejedelemségről, vagy a gazdasági rendszerváltoztatásról kell írniuk az érettségizőknek.

Az Oktatási Hivatal közlése szerint történelemből középszinten 68 802, emelt szinten pedig 7679 diák ad számot a tudásáról. Az új 2020-as Nat miatt itt is vannak változások. A feladatok típusa és a vizsga szerkezete ugyanaz maradt, mint a korábbi években, azonban a témakörök több helyen módosultak. Középszintre többek között lekerült emelt szintről az amerikai függetlenségi háború, az Aranybulla. Kikerült a követelmények közül a munkajoggal, pénzügyi ismeretekkel foglalkozó témakör, ez idén már az állampolgári ismeretek érettségihez tartozik.

Hétfőn magyar nyelv és irodalomból érettségiztek a diákok, középszinten 73 472, emelt szinten pedig 2066 tanuló adott számot tudásáról. Itt is voltak változások, eltűnt ugyanis az érvelés/gyakorlati szövegalkotás feladat a vizsgából, helyette egy húsz pontot érő irodalmi kérdéssor szerepelt benne. Emellett a diákoknak nem kellett összehasonlító elemzést írniuk, hanem választhattak témakifejtő esszét. Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke lapunknak arról beszélt, ő rendkívül szerencsétlennek tartja a változást. Többek között kiemelte, az nem műveltség, hogy az ember mechanikusan kvízkérdésekre válaszol, és ez nem egyszerűen a jelen pillanatban baj, hanem távlatilag. „Nem lenne jó, hogyha az irodalomtanítás a műértő olvasás tanítása helyett tesztcentrikussá válna” – hangsúlyozta.

Kedden a matematika érettségi következett, ahol többek között halmazokkal, függvényekkel, geometriával, százalékszámítással találkozhattak a diákok. Utóbbi különösen aktuális volt, ott egy polgármester-választás eredményeit kellett kiszámolni. A vizsga második részében a vizsgázóknak egyebek mellett területet, térfogatot és valószínűséget kellett számolniuk a vizsgázóknak, és feltűnt a sodrófadiagram, ami egy új témakör az idei vizsgában.