6p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Ott pihen többszáz milliárd euró egy közös alapban, amit nem nagyon használ most semmire az Európai Unió, miközben rengeteg pénz kellene Ukrajnának, illetve az uniós védelmi iparnak. A megoldás adja magát, de nem mindenki fog ebbe beleegyezni, viszont a magyar kormánynak például nincs is közvetlen beleszólása a kérdésbe.

Folyamatosan zajlik az ötletelés uniós berkekben, hogy miként, és főleg miből lehetne felfuttatni az európai védelmi ipart, valamint Ukrajna háborús erőfeszítéseit tovább segíteni. Ennek egyik lehetséges útjaként már régóta szemeznek egyes uniós vezetők a befagyasztott orosz vagyon ilyen célra történő felhasználásával, csakhogy ebben két év után is csak annyira jutottak, hogy arról folynak a tárgyalások, vajon a mintegy 210 milliárd eurónyi, uniós bankokban tartott orosz vagyon kamatait ki lehet-e utalni Ukrajnának. Ez nem lenne elhanyagolható összeg, nagyjából évi 3 milliárd eurót jelentene, azonban az ukrán háború költségeihez képest aprópénznek számítana.

Azonban van az Unió farzsebében egy igencsak kitömött pénztárca, amelynek tartalmával nem igazán tudnak mit kezdeni. Ez az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) vészhelyzeti mentőalapja. Az ESM-et 2012 szeptemberében hozták létre, és eredeti célja az, hogy adott esetben „hatékony és állandó tűzfalat” képezzen az eurózónához tartozó tagállamok számára pénzügyi krízishelyzet esetén, és az elkülönített alapból megfelelő feltételek és garanciák mellett kedvezményes hiteleket nyújthasson államoknak, illetve adott esetben akár bankoknak is.

Biztosan nem lesz ilyen vidám a hangulat, ha Macron vezetésével elkezdik az ESM-pénzből finanszírozni az európai fegyverkezést (képünk a 2024 áprilisi uniós csúcson készült)
Biztosan nem lesz ilyen vidám a hangulat, ha Macron vezetésével elkezdik az ESM-pénzből finanszírozni az európai fegyverkezést (képünk a 2024 áprilisi uniós csúcson készült)
Fotó: MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda / Fischer Zoltán

Az alapban jelenleg mintegy 422 milliárd euró van, és amióta 2014 környékén közel 300 milliárdnyi hitelt osztogattak belőle szét Görogország, Írország, Portugália és Ciprus megrendült gazdaságainak megtámasztására, illetve spanyol bankoknak, nem igazán használják semmire, olvashatjuk a Politico cikkében.

Cél kell a pénznek

Nem most került először elő, hogy az ESM-nek valamilyen új feladatot kellene adni, de eddig nem sikerült olyan megoldást találni, amelyet minden tagállam elfogadott volna. Most azonban erősödnek azok a hangok, amelyek szerint az ESM alapjában összegyűjtött pénzt valamilyen formában Ukrajna megsegítésére kellene felhasználni. Ez ölthetné azt a formát, hogy az alapból is finanszírozzák Ukrajna újjáépítését, európai védelmi ipari beruházásokat, de akár azt is, hogy az Ukrajnának segítő, illetve a háború hatásai által kedvezőtlenebbül érintett uniós országok kapnak kedvezményes hiteleket az alap felhasználásával.

Abban nagyjából egyetértés van az uniós vezetők között – leszámítva természetesen Orbán Viktort, és talán Robert Fico szlovák kormányfőt –, hogy azonnal és jelentős mértékben fel kellene pörgetni az uniós védelmi ipart, csakhogy ez igencsak drága dolog. Márpedig az uniós fegyvergyártó magáncégek részben előre kifizetett, hosszútávú megrendelések nélkül csak óvatosan és lassan fogják bővíteni kapacitásaikat. Ez pedig késő lehet Ukrajnának, különösen akkor, ha ősszel az Egyesült Államokban Donald Trump nyeri az elnökválasztást, és előzetes ígéreteinek megfelelően megszünteti vagy legalábbis jelentősen visszavágja Ukrajna katonai és pénzügyi támogatását.

Igen ám, de éppen egyik uniós tagállamot sem veti fel a pénz, és a védelmi kiadások drasztikus növelése sem tagállami szinten, sem a közös költségvetés terhére nem egyszerű feladat. Ezért aztán különösen csábító a lehetőség, hogy olyan pénzből finanszírozzák mindezt, ami már megvan, és éppen nem nagyon kell semmire.

Tárgyalni fognak róla

Ahogy azonban más kérdésekben, ebben sincs egyetértés a tagállamok között. Emmanuel Macron francia elnök áprilisi, az Unió jövőjéről (is) szóló beszédében utalt arra, hogy az ESM-t számos területen lehetne felhasználni – de nem emelte ki ezek közül a védelmi célú kiadásokat. A korábbi olasz pénzügyminiszter, Enrico Letta egy áprilisi, az uniós vezetők elé terjesztett jelentésében azt javasolta, hogy az alap felhasználásával akár az egyes tagállami GDP-k két százalékát is elérő mennyiségben lehetne kedvezményes hiteleket biztosítani védelmi és biztonsági célokra.

Várhatóan az átalakítás támogatói között lehet Giorgia Meloni olasz miniszterelnök is. Olaszországban nem igazán népszerű az ESM, miután az ország pénzügyi nehézségei közepette az alap forrásaihoz való hozzáférést kemény megszorító intézkedésekhez kötötték. Olaszország tavaly megvétózta azt a javaslatot, amely értelmében pénzintézetek kimentésére is fel lehetett volna használni az alapot, de idén januárban Meloni azt mondta, hogy az olasz vétó

„lehetőséget kínálhat arra, hogy ezt az eszközt valami hatékonyabbá alakítsuk át”.

A Politico információi szerint a dolgok jelenlegi állása szerint Franciaország és a balti államok lehetnének az élharcosai az ESM ilyen átalakításának, azonban vannak olyan tagállamok is, amelyek kitartanának az ESM eredeti céljai mellett, és továbbra is megőriznék az alapot nehezebb időkre.

Az ESM igazgatója, az egykori luxemburgi pénzügyminiszter, Pierre Gramegna mindenesetre nem zárkózik el a dolog elől, februárban például arról beszélt, hogy az alapot fel kéne használni azon államok megsegítésére, amelyeket a legsúlyosabban érint az orosz agresszió.

„Ha országoknak pénzügyi nehézségei vannak, esetleg elveszthetnék hozzáférésüket a nemzetközi pénzpiacokhoz az Ukrajnában zajló háború miatt, akkor meg kell vizsgálnunk… hogyan tehetnénk ezt meg”

- mondta.

Az ESM céljainak megváltoztatásához az eurózónához tartozó 20 tagállam pénzügyminisztereinek egyhangú döntése szükséges, akik júniusban ülnek össze legközelebb. Gramegna ezen az ülésen bemutat egy jelentést, amely alapját képezheti a további megbeszéléseknek. Ezzel párhuzamosan az Európai Bizottság is azt tervezi, hogy előáll javaslatokkal, amelyek az Unió védelmi képességeinek növelését célozzák.

A magyar kormánynak tehát közvetlenül nem lesz ráhatása arra, mi is történik ezzel a bő 400 milliárd eurós alappal, az azonban biztos, hogy Orbán Viktorék nem fogják jó néven venni, ha ezt akár közvetett, akár közvetlen formában Ukrajna megsegítésére, pláne Ukrajnának szánt fegyverek gyártásának finanszírozására fordítják. A magyar vezetés már eddig is azzal vádolta „Brüsszelt”, hogy a Magyarországnak járó, ám jogállamisági kifogások miatt befagyasztott uniós forrásokat Ukrajnába küldte.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Irigykedve nézünk erre a cseh adatra
Privátbankár.hu | 2024. június 11. 10:59
Csehországban főként az élelmiszerárak mérséklődése miatt csökkent a pénzromlás mértéke májusban.
Makro / Külgazdaság Mi kell ahhoz, hogy jobban éljünk? Botos Katalint erről is kérdezzük a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. június 10. 16:22
A közgazdász, gazdaságtörténész, a rendszerváltás utáni első kormány, az Antall József vezette kabinet pénzügyi államtitkára, majd tárca nélküli minisztere, az Állami Bankfelügyelet 1992-1994 közötti elnöke június 19-én, szerdán délután fél 4-kor lesz a vendégünk. Az egyórás beszélgetésen szokás szerint nemcsak mi kérdezzük Botos Katalint, hanem Önök is, ehhez csak egy ingyenes regisztrációra van szükség.
Makro / Külgazdaság Elképesztő összefüggéssel próbálják bizonyítani a Fidesz-szavazóknak, hogy semmit nem veszítettek az EP-választásokon
Privátbankár.hu | 2024. június 10. 15:57
Kormánypárti elemzők azt hozták ki, hogy a Fidesz és a KDNP vasárnap elért eredménye ismét kétharmados parlamenti többséget eredményezett volna.
Makro / Külgazdaság Ettől táncra perdülhet Orbán Viktor szövetségese
Privátbankár.hu | 2024. június 10. 15:29
A Recep Tayyip Erdoğan által irányított Törökországban több mint 11 éves mélypontra csökkent a munkanélküliség áprilisban.
Makro / Külgazdaság Nagyot néz majd, ha szerdán bekanyarodik egy benzinkútra
Privátbankár.hu | 2024. június 10. 14:27
Hajszálra ugyanannyiért tankolhat ugyanis benzint és gázolajat, mint most.
Makro / Külgazdaság A szolgáltatások és a nemzetközi élelmiszerárak állnak az infláció mögött
Privátbankár.hu | 2024. június 10. 11:34
Elemzői vélemények szerint a májusban megnövekedett infláció magyarázatában valószínűleg ezek lehettek a főbb tényezők.
Makro / Külgazdaság A májusi 4 százalékos infációs adat vajon mennyire jó?
Privátbankár.hu | 2024. június 10. 08:30
Az infláció a vártnál kevésbé nőtt, 4 százalék lett májusban. Áprilishoz viszonyítva átlagosan 0,1 százalékkal csökkentek az árak, a járműüzemanyagoké 4,4 százalékkal esett vissza.
Makro / Külgazdaság Még nincs vége, de már biztos, lesz újraszámlálás Budapesten
Privátbankár.hu | 2024. június 10. 02:09
Ezt Vitézy Dávid jelezte előre.
Makro / Külgazdaság A vége előtt fordulat Budapesten!
Privátbankár.hu | 2024. június 10. 01:51
19 szavazattal.
Makro / Külgazdaság Ha Budapesten múlik, még nagyobbat bukhat a Fidesz, Magyar Péterék ott lihegnek a nyakukban
Privátbankár.hu | 2024. június 10. 00:36
A fővárosban fej-fej mellett a két lista, és ott még kevesebb szavazatot számoltak meg.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG