eur:
387.6
usd:
358.22
bux:
68664.31
2024. május 29. szerda Magdolna
fotó: police.hu
Nyitókép: police.hu

Vagyonokat spórolnak itthon a bírsággal trükköző gyorshajtók

Közel 25 milliárd forintnyi bírságot nem fizettek be a megbüntetett gyorshajtók az elmúlt öt évben.

Összesen 24 031 587 647 forintnyi gyorshajtásos bírságot nem fizettek be az elmúlt öt évben a megbüntetett járművezetők és üzembentartók – írja a vezess.hu az Országos Rendőr-főkapitányság adatai alapján. Ez 21,43 százaléka a 2019 elejétől 2023 végéig a sebességhatár átlépése miatt kiszabott bírságoknak. A legtöbb bírságösszeg 2019-ben maradt befizetetlenül, egyetlen év alatt 6,23 milliárd forint, de tavaly sem fizettek be 5,59 milliárdot a lefülelt szabálytalankodók.

A be nem fizetett közlekedési bírságok végrehajtása az adóhatóság feladata. A pénzbírságot közérdekű munkával is lehet törleszteni, vagy akár leülni, szabálysértési elzárás is lehetséges 6500 forinttal számolva egy napot.

A bírságcsekkeken szereplő összegek befizetését átutalással is meg lehet oldani. Ilyenkor előfordulhat, hogy valaki csak egy részét fizeti be a rá kiszabott büntetésnek. Egyesek azzal trükköznek, hogy 5000 forintnál kisebb összeget levágnak a befizetendő bírságukból, és csak a maradékot fizetik be. Az ORFK tájékoztatása szerint ha a kiszabott 30 000 forint bírságból 25 100 forintot fizet meg az érintett, a fennmaradó 4 900 forint végrehajtására nincs mód. A 25 100 forintot részbeni teljesítésnek kell tekinteni, annak megfizetése nem minősül szabálytalannak vagy érvénytelennek, ezért visszautalására nem lehet törvényesen intézkedni és a Szabs. tv. 12. § (1) bekezdésére figyelemmel a helyszíni bírságot, illetve a pénzbírságot nem lehet elzárásra átváltoztatni. A fennmaradó 4 900 forint tekintetében a végrehajtás elévül.”

A portál szerint már csak azért is indokolt a rendőrség küzdelme a sebességhatárok betartatásáért, mert bebizonyosodott, hogy a hivatalos adatoknál sokkal több tragédiáért felelősek a száguldozók. Mészáros Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem oktatója évekkel ezelőtt előállt egy hipotézissel, miszerint a valóságban az abszolút gyorshajtás nagyobb arányban felelős a halálos balesetekért a KSH adatainál.

Az adjunktus kutatásaiból 272 oldalas doktori disszertáció született, amely valóban bebizonyította, hogy „a valós baleseti okokat elfedő statisztikai adatok megjelenése az adatfelvételi metódus sajátosságának a következménye”. Vagyis a jelenlegi hivatalos statisztikák az adatfelvétel módszere miatt tévesek.

Mészáros Gábor nyilvánosan hozzáférhető disszertációja ezzel kimutatta, hogy „a KSH által megjelenített átlagos 3 százalékhoz képest a valóságban a halálos közúti közlekedési baleseteket közel 20 százalékban az abszolút sebességtúllépés okozta” az általa vizsgált években.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.29. szerda, 18:00
Kalas Vivien a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézet főreferense
Rajnai Gergely a Méltányosság Politikaelemző Központ vezető elemzője
Ez lehet az évtized egyik legjobb befektetése – Ha bejön, nagyot fog durranni

Ez lehet az évtized egyik legjobb befektetése – Ha bejön, nagyot fog durranni

Ha arra gondolunk, hogy vajon mi lehet a következő évek egyik legígéretesebb befektetése, akkor a legtöbbeknek szinte biztosan olyan dolgok jutnak eszébe, mint a bitcoin, esetleg az Nvidia és a mesterséges intelligencia, vagy a Tesla és az elektromosautó-gyártók, de a zöld átálláshoz szükséges nyersanyagok felé is egyre nagyobb figyelem fordul. Ennek köszönhetően komoly ralit láthattunk már az ezüstnél, a réznél és az uránnál is, de van a kritikus nyersanyagoknak egy olyan apró szegmense, ami felett a legtöbben eddig átsiklottak. Pedig ennél a nyersanyagnál is jelentős strukturális hiány alakulhat ki a jövőben, ráadásul komoly geopolitikai rizikófaktort jelent, hogy szinte a teljes piac Kína kezében van. Alapvetően egy felfedezetlen területről van szó, de egyre optimistábbak az elemzők azzal kapcsolatban, hogy az árfolyam is meglódulhat hamarosan, ezzel pedig a kitermelők és az élelmes befektetők is jól járhatnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×