eur:
394.88
usd:
367.95
bux:
70047.73
2024. június 11. kedd Barnabás
fotó: police.hu
Nyitókép: police.hu

Vagyonokat spórolnak itthon a bírsággal trükköző gyorshajtók

Közel 25 milliárd forintnyi bírságot nem fizettek be a megbüntetett gyorshajtók az elmúlt öt évben.

Összesen 24 031 587 647 forintnyi gyorshajtásos bírságot nem fizettek be az elmúlt öt évben a megbüntetett járművezetők és üzembentartók – írja a vezess.hu az Országos Rendőr-főkapitányság adatai alapján. Ez 21,43 százaléka a 2019 elejétől 2023 végéig a sebességhatár átlépése miatt kiszabott bírságoknak. A legtöbb bírságösszeg 2019-ben maradt befizetetlenül, egyetlen év alatt 6,23 milliárd forint, de tavaly sem fizettek be 5,59 milliárdot a lefülelt szabálytalankodók.

A be nem fizetett közlekedési bírságok végrehajtása az adóhatóság feladata. A pénzbírságot közérdekű munkával is lehet törleszteni, vagy akár leülni, szabálysértési elzárás is lehetséges 6500 forinttal számolva egy napot.

A bírságcsekkeken szereplő összegek befizetését átutalással is meg lehet oldani. Ilyenkor előfordulhat, hogy valaki csak egy részét fizeti be a rá kiszabott büntetésnek. Egyesek azzal trükköznek, hogy 5000 forintnál kisebb összeget levágnak a befizetendő bírságukból, és csak a maradékot fizetik be. Az ORFK tájékoztatása szerint ha a kiszabott 30 000 forint bírságból 25 100 forintot fizet meg az érintett, a fennmaradó 4 900 forint végrehajtására nincs mód. A 25 100 forintot részbeni teljesítésnek kell tekinteni, annak megfizetése nem minősül szabálytalannak vagy érvénytelennek, ezért visszautalására nem lehet törvényesen intézkedni és a Szabs. tv. 12. § (1) bekezdésére figyelemmel a helyszíni bírságot, illetve a pénzbírságot nem lehet elzárásra átváltoztatni. A fennmaradó 4 900 forint tekintetében a végrehajtás elévül.”

A portál szerint már csak azért is indokolt a rendőrség küzdelme a sebességhatárok betartatásáért, mert bebizonyosodott, hogy a hivatalos adatoknál sokkal több tragédiáért felelősek a száguldozók. Mészáros Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem oktatója évekkel ezelőtt előállt egy hipotézissel, miszerint a valóságban az abszolút gyorshajtás nagyobb arányban felelős a halálos balesetekért a KSH adatainál.

Az adjunktus kutatásaiból 272 oldalas doktori disszertáció született, amely valóban bebizonyította, hogy „a valós baleseti okokat elfedő statisztikai adatok megjelenése az adatfelvételi metódus sajátosságának a következménye”. Vagyis a jelenlegi hivatalos statisztikák az adatfelvétel módszere miatt tévesek.

Mészáros Gábor nyilvánosan hozzáférhető disszertációja ezzel kimutatta, hogy „a KSH által megjelenített átlagos 3 százalékhoz képest a valóságban a halálos közúti közlekedési baleseteket közel 20 százalékban az abszolút sebességtúllépés okozta” az általa vizsgált években.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.06.11. kedd, 18:00
Kalas Vivien a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézet főreferense
Fejérdy Gergely a Magyar Külügyi Intézet vezető kutatója
Letaszították a lakásárlista éléről az V. kerületet - Térképen mutatjuk, hol, mennyibe kerül most egy négyzetméter

Letaszították a lakásárlista éléről az V. kerületet - Térképen mutatjuk, hol, mennyibe kerül most egy négyzetméter

Ismét megjelent az OTP legújabb Lakóingatlan Értéktérképe, ami évente kétszer, a valós lakáspiaci adásvételek alapján térképen teszi közzé a lakásárakat, azok változását és a lakáspiac aktuális folyamatait. A 2023-as évre vonatkozóan elmondható, hogy országosan közel 30%-os forgalomcsökkenés mellett 8% körüli nominális drágulás (azaz a magas infláció miatt közel kétszámjegyű reálár-csökkenés) volt mérhető a hazai lakóingatlanok piacán. A forgalom azonban az utolsó negyedévben – köszönhetően a 2024 elejétől bevezetett új lakástámogatási rendszer miatti előre hozott vásárlásoknak, a javuló makrogazdasági kilátásoknak és a folyamatosan csökkenő kamatszintnek – már emelkedőbe fordult. Emellett a lakásárakban is történt egy nagy változás, 9 év után nem az V. kerület lett a legdrágább.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×