A magyar e-kereskedelmi piacon működő webáruházak által kiszolgált online rendelések száma 2023-ban meghaladta a 83 milliót, értéke mintegy 1474 milliárd forintot tett ki, 8,5 százalékkal nőtt 2022-höz képest - derül ki a GKID piackutató vállalat és a Mastercard digitális kereskedelmi körképéből, amelyet kedden juttattak el az MTI-nek.
Az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolguk van a magyarországi vállalkozásoknak, egyebek mellett a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása miatt, ami nem magyar sajátosság, szinte minden EU-s piacot érint - emelték ki.
A közlemény idézte Madar Norbertet, a kutatást készítő GKID vezető tanácsadóját és partnerét, aki elmondta, hogy a kínai kereskedők piacformáló hatása leginkább a rendelések számában szembetűnő: a belföldi kereskedők által kiszolgált online rendelések száma 7 százalékkal nőtt 2023-ban, a magyar vásárlók azonban valójában ennél sokkal többet rendeltek, csak épp nem belföldi vagy EU-s kereskedőktől.
A magyar vásárlók által generált, teljes - belföldi és nemzetközi - e-kereskedelmi rendelésállomány a GKID adatai alapján több mint 32 százalékkal bővült és 2023-ban már meghaladta a 102 millió darabot.
Timár Szabolcs, a GKID vezető elemzője és partnere a közleményben megjegyezte, hogy a kínai webáruházak forgalom- és vásárló-elszívó hatását az online FMCG szektort leszámítva már minden e-kereskedelmi szegmens érzékeli, leghátrányosabban azonban a divat, játék és lakásfelszerelési kategóriákat érinti.
A GKID-Mastercard digitális kereskedelmi körképében kiemelten foglalkoztak a Temuval, és megállapították, hogy a kínai kereskedő, amely 2023 szeptemberében indult el Magyarországon, 2024 áprilisában már 1,25 milliós vásárlói bázissal bírt. A Temu oldalán a magyar vásárlók idén az év első három hónapjában már több mint 1,5 millió rendelést adtak le, ezek összértéke csaknem 22,5 milliárd forintot tett ki.
Amellett, hogy a kínai kereskedő által generált forgalom érezhetően hiányzik a magyar kereskedők bevételéből, a Temu és a többi globális online kereskedő térhódítása a vásárlási szokásokra is hatással van: ezek a webáruházak a vásárlóikat kezdettől fogva a saját mobilapplikációik irányába terelik, exkluzív - csak ott érvényes - akciók és személyre szabott ajánlatok segítségével - ismertette a GKID.
A kutatásból az is kiderült, hogy Magyarországon a belföldi e-kereskedők által kiszolgált online rendelések 59 százalékát továbbra is utánvétes fizetéssel egyenlítik ki, ami 1,6 százalékos növekedés 2022-höz képest.
Szetnics László, a Mastercard digitális szolgáltatásokért és termékekért felelős vezetője a közleményben rámutatott, hogy a globális e-kereskedők a magyar lakosság digitális fizetési szokásait is formálják, hisz míg belföldi viszonylatban dominál az utánvétes fizetés és ezen belül továbbra is erős a készpénz szerepe, addig a nemzetközi kereskedőktől csak online, előre fizetéssel lehet rendelni.
Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!
Kapcsolódó cikkek
- Óriási füst terjed Nyíregyházán, hatalmas a baj Mintegy ezerötszáz négyzetméteren gyulladt meg és égett a szemét egy nyíregyházi hulladéktelepen - közölte a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szerda reggel a honlapján.
- Valami készül a magyar benzinkutakon Kiderült, hogyan alakulnak az üzemanyagárak a hónap végén.
- Egyértelműen Szentkirályi Karácsony legerősebb kihívója, de mi van, ha mégis visszalép? A Nap Híre is megírta, hogy Karácsony Gergely úgy véli, Budapesten a Duna árad, nem a Tisza, Magyar Péter bekommentelt neki. Karácsony visszaszólt, hogy Magyar hazudik, mire Vitézy Dávid megkérte a főpolgármestert, hogy ne nyafogjon és hagyjon fel a "DK-s lejáratással".
- Most jött a hír: egyre több pénzt költenek a magyarok Egy-egy kereskedőnél átlagosan napi 450 ezer forintot fizetünk bankkártyával, és már csak az elfogadó kereskedők harmada az, ahol azért küzdenek, hogy napi átlagban legalább 1000 forintos plasztik forgalmat fel tudjanak mutatni. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint bár a forgalom koncentrálódik, a legnagyobb kereskedők átlagos napi forgalma 14 százalékot esett az elmúlt 2 évben.