motortechnika

A V12-es élt, él és élni fog!

2024.05.07.

A legendás konstrukció régóta az erő és a presztízs szimbóluma, de egyben a mérnöki szenvedély és a műszaki tudás kifejezője is.

A villamosítás mellett rázós hírek érkeznek a benzinesek világából, amiben olyan márkák használtakV12-es motorokat, mint az Aston Martin, Bentley, Ferrari. Az elektromos korszakban már sokan temetnék a benzineseket, de még korai. Új korszakot ígér Gaydon és a patinás brit márka főhadiszállásának stábja, ahogy a maranellóiak is.

A legújabb Ferrari nevében is viseli a konstrukciót: a 12 Cilindri modellt 6,5 literes, 830 lóerős motor hajtja álló helyzetből 2,9 másodperc alatt gyorsul százra és 340 km/h tempóra képes.

Ferrari 12 Cilindri

Nemzedékenként egyszer érkezik új Aston Martin erőforrás, amely megváltoztatja az ultraluxus paradigmát, idén egy félelmetes új V12-es motor formájában.

Mert az Aston Martin nem adja fel és a márka elkötelezett abban, hogy folytatja a V12-es motoros zászlóshajók negyedszázados vérvonalát. Műszaki remekművel és a házon belüli mérnökök kivételes képességeivel bemutatja az érzelmi elkötelezettséget, miközben zsigeri teljesítményt ígér azoknak, akik értik a szívdobogtató vezetéshez vezető utat.

Az új V12-es 835 lóerős teljesítményével és rendkívüli 1000 Nm nyomatékával páratlan. Az optimalizálást és fejlesztést célzó teljes újratervezés eredménye, az új motor a belső égési folyamat minden egyes szakaszát finomítja, hogy példátlan teljesítményt és hatékonyságot érjen el.

Az új V12-es motor hardveres részletei közé tartozik a megerősített hengerblokk és a csapszegek, az újratervezett hengerfejek, amelyek új profilú vezérműtengelyeket tartalmaznak, valamint az új szívó- és kipufogónyílások.

Az áthelyezett gyújtógyertyák és az új, nagyobb áramlási sebességű üzemanyag-befecskendezők optimalizált égést biztosítanak a kategória-első teljesítmény- és hatékonyságnövekedés érdekében. Emellett az új, nagyobb fordulatszámú, csökkentett tehetetlenségű turbófeltöltők nagyobb teljesítményt és gázreakciót biztosítanak.

Az Aston Martin műszaki igazgatója, Roberto Fedeli szerint „A V12-es motor régóta az erő és a presztízs szimbóluma, de egyben a mérnöki szenvedély és a technikai tudás kifejezője is. Ez a páratlan motor 835 lóerős teljesítményével és 1000 Nm nyomatékával nem kevesebbet jelent, mint egy káprázatos új V12-es korszak hajnalát az Aston Martin márkának.”



Az új V12-es motor, amely az Aston Martin legexkluzívabb és legkorlátozottabban elérhető modelljeiben lesz megtalálható, a luxus sportos szándék merész demonstrációja és mint ilyen, ez is kézzel készül majd, szigorúan korlátozott számban.

Először egy új zászlóshajó modellben jelenik majd meg; egy igazi dinamika bomlasztó középpontjában, amely idén debütál.

A gyáriak a Vanquish névre utalva a jelszót is kiadták: Mindent legyőz majd.

Nem kétséges, mert minden mérnök és autógyártó álma megvalósítani egy remekművet, akár benzines, akár gázolajos üzemmódban. Komplikát szerkezetek, igazi kihívás a jó konstrukciót megalkotni. Igaz, ha sikerült akkor a versenypályákon taroltak vele, sőt a vízen és levegőben is.

Az ötlet több mint száz éves, az első szériagyártású V12-es motor az 1916-os Packard Twin Six modellbe építették. A 6,8 literes, 60 fokos hengerszögű teljesítménye 88 lóerős volt.

Packard Twin Six

Németországban az Audi elődmárkája, a Horch készített V12-est 1931-ben: a 66 fokos hengerszögű blokkban 12 könnyűfém dugattyú (80 mm furat x 100 mm löket) működött. A 24 vízszintesen fekvő szelepet hármas lánccal hajtott vezérműtengely működtette a 120 lóerős teljesítményű motort.

Jóval nagyobbat produkált a Maybach Zeppelin: 8 literes motorja 200 lóerőt teljesített.

Audi ős Horch V12

Pörgősebbet alkottak az olaszok: a Ferrari 1947-ben mutatta be a V12-est, a Gioacchino Colombo tervezésű alapkonstrukciót egészen 1989-ig használták. Az első évben az 1,5 literes, 60 fokos hengerszögű V12-es teljesítménye 118 lóerő volt 6800-as percenkénti fordulatnál és már első szezonjában a tizennégy futamból hatot megnyert.

Az 1948-as 125 F1-es Ferrari kompresszorral feltöltött motorja 230 lóerős volt, egy évvel később kettőről négyre növelték a hengerekben a szelepek számát, így már 280 lóerős lett a versenygép. Az utolsó Colombo alapú V12-es 5 literes 340 lóerőt teljesített a GT 412 sportkocsiban.

Aztán jött az olaszok bokszerkorszaka, mely alacsonyabb építést és stabilabb autót eredményezett. A Niki Lauda által is hajtott 312-est és a 365 GT/4 Berlinetta Boxert három literes motor hajtotta: az F1-es változat 500 lóerőt teljesített 12 ezres percenkénti fordulaton.

A középmotoros utcai sportkocsik a 4,4, vagy 5 literes változatot kapták, a Testarossában 1984-től 1996-ig használták.

A műfaj fékpadverő királya volt 1969-ben bemutatott Porsche 917-es 4,5 literes, majd 5,4 literes V12-es léghűtéses motorja, melynek teljesítményét több lépcsőben 520 lóerőről biturbóval 1100-ra, majd 1500 lóerőre növelték.

A sportos utcai harcos sem akart kimaradni a versenyből és a BMW az 1987-es 730i modelljében bemutatta 5 literes, 300 lóerős V12-esét. A müncheniek után négy évvel a stuttgartiak is beszálltak: a Mercedes 120-as hatliteres, hengerenként négyszelepes motorja 408 lóerős volt.

Az Audi 2006-os Le Mans versenyautóját 5,5 literes, 650 lóerős és 1200 newtonméteres nyomatékú TDI dízel hajtotta. A konstrukció megbízhatóságát jelzi, hogy három éven át verhetetlen volt a 24 órás versenyen.

A VW konszern utcai autókhoz fejlesztett szűk hengerszögű motorokat. A 2024-es autókban piacra kerülő tizennyolc darab teljesen kézi összeszerelésű W12-es a Bentley Batur, Continental GT Speed, Bentayga Speed és Flying Spur Speed, illetve a Continental GT Mulliner és Flying Spur Mulliner változatokba kerül.

A 2015-ben áttervezett 6 literes, 695 lóerős motor teljesítményének további növeléséért új kialakítású turbófeltöltőket építettek, így a W12-esbe a korábbinál 33 százalékkal nagyobb átmérőjű csöveken keresztül áramlik a sűrítendő levegő. A rendszer kapacitását jellemzi, hogy maximális fordulatszámon üzemeltetve az új motor óránként több mint egy tonna levegőt szív be.

Az intercoolerek kapacitását 35 százalékkal növelték, ennyivel több hőenergiát képesek elvonni a töltőlevegőtől, így a hidegebb és nagyobb sűrűségű levegő elégetéskor optimális elegyet képez az üzemanyaggal, miközben módosították a motorvezérlést és az automata sebességváltó programját.

Ezekkel a fejlesztésekkel 750 lóerőre nőtt a teljesítmény és 1000 Newtonméterre a nyomaték, melyet 1750-5000 percenkénti fordulatszám tartományban lead a W12-es motor.

Kézimunka órák

Minden W12-es motort 6,5 óra alatt raktak össze teljesen kézimunkával. Adrian Hallmark Bentley elnök-vezérigazgató megnyugtatta azt a harminc mestert, akik az eddigi 105 ezer W12-es motort építették: mindegyik kolléga marad a cégnél, és átképzésük, valamint a W12-es gyártósor átépítése után a plug-in hibrid hajtásláncok V8 és V6 Hybrid belső égésűt erőforrásait fogják összeszerelni az angliai Crew-i Álomgyárban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..
2024.05.19
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2024.05.19
2009. január 31. óta a Porsche Múzeum aktívan és modern módon mutatja be a márka történetét és....
2024.05.19
Hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett....
2024.05.19
Ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége miatt emelt vádat a Veszprémi Járási Ügyészség....
2024.05.19
A M1RA versenyzője, Bucsi Attila emberfelettit nyújtott a TCR Eastern Europe túraautó-bajnokság....
2024.05.19
- Hajóbaleset történt szombat éjjel a Dunán, Verőce közelében, a balesetben ketten meghaltak, három....
2024.05.19
Először repítette magasba Hexa nevű lebegő járművét Tokióban a SusHi Tech Tokyo startup cég a világ....
2024.05.19
Folytatódik az iskolák környékét biztonságosabbá tevő Sulizóna program, ezt mutatjuk most be Tóbiás....