Azt tartják a piacon, hogy még az olaj árát is Mohamed bin Szalmán sivatagban épülő metropoliszának költségei miatt tartja magasan Szaúd-Arábia. Most úgy tűnik, a királyság bevételei nem tudnak lépést tartani Neom bődületes költségeivel, ráadásul őrült zűrzavar hátráltatja az építkezést. A tervek szerint egy 105 mérföld hosszúságú felhőkarcoló páros (a Vonal) lenne a város szimbolikus központja ahol 9 millió ember lelne otthonra.

The Line
Fotó: NEOM

A beruházáson uralkodó fejetlenséget jól jellemzi a The Wall Street Journal tudósítása, mely szerint a kiásott hegynyi földet sikerült épp oda halmozni, ahová a Vörös-tengerhez vezető vízi útvonalat tervezték. Így kénytelenek voltak újra nekilátni a lapátolásnak.

Eredetileg a 2029-es Ázsiai Téli Játékok miatt kezdték el a papíron 500 milliárd dolláros Neom felépítését. Az első egységet 

a téli sportoknak otthont Trojenát 2026-ban kell átadni. 

Ennek költsége jelenleg 38 milliárd dollár, az eredetileg tervezett duplája. A Vonal első üteme egy 10 mérföldes szakasz lett volna, melyet 2030-ban adtak volna át. A királyság az elmúlt hónapokban töredékére csökkentette a Vonal első fázisát, szembesülve a valós költségekkel, melyek meghaladják az ország bevételeit.  

Az új tervek szerint 2030-ra csupán 1,5 mérföld készülne el a szuper-felhőkarcolóból,

amely még így is 60 Empire State Buildingnek felel meg, s a világ legnagyobb épülete lesz, ha egyszer megépül.

Fejszál al-Ibrahim szaúdi gazdasági és tervezési miniszter szerint 

nincs változás a méretben, ez egy hosszú távú projekt, amely moduláris kialakítású. A királyság gazdasága gyorsan növekszik, de nem akarjuk túlfűteni.

Az első másfél mérföld valós költsége most 100 milliárd dollár, ennek fényében irreális feltételezés, hogy 500 milliárdból kijönne a teljes 105 mérföld. Most 2 ezermilliárd dollárra becsülik a Vonal teljes költségét, ami az ország hétévi költségvetése. 

Az építés során az is gondot okoz, hogy a beruházás acél-, beton- és üvegigénye globálisan felhajtja az alapanyagárakat. Emellett munkások százezreit kell elhelyezni a sivatagban távol minden lakott helytől és infrastruktúrától. És akkor még vannak kiegészítő projektek is, mint a repülőtér, a húsz mérföldes gyorsvasúti alagút és a tengervíz-sótalanító üzem.  

Szaúd-Arábia számára óriási a tét, amennyiben 

Neom a szimbóluma annak a tervnek, hogy átalakítsák a királyság gazdaságát,

csökkentsék az olajbevételektől való függőségét, s mágnesként vonzzák a pénzt és a tehetséget a világ minden tájáról. Úgy tűnik, az ország pénzének nagy részét egy példátlan városépítési kísérletre pazarolják, miközben ekkora költésnek már nyomot kellett volna hagynia a szaúdi gazdaságon. Míg Neom majd csak évtizedek múlva lehet globális turisztikai látványosság.