Elárasztották Európa kikötőit a kínai autók, valamelyik több mint egy éve áll ott
Üzlet

Elárasztották Európa kikötőit a kínai autók, valamelyik több mint egy éve áll ott

Portfolio
Nemrég jelentek meg az első jelentések azzal kapcsolatban, hogy a legnagyobb európai kikötőket elárasztották a kínai autók, és a logisztikai kapacitások hiányában, valamint az elektromos autók iránti lassuló kereslet következtében ezek akár másfél évig tömegével állnak a kikötőkben. Most a nyugat-európai sajtó ismét elővette a témát, így pontosabb képet kapunk róla, hogy mi a helyzet a kikötőkben.

Ellepték a kínai autók az európai kikötőket

Ide kell jönnöd hogy megértsd, hogyan árasztotta el a kínai túlkapacitás az európai piacot

– írja a francia Le Monde a mostanra összeolvadt belga Antwerp-Brugge kikötőről, amely Európa legnagyobb autóipari termináljával rendelkezik. 2022-ben 3,4 millió jármű haladt át a két kikötőn.

Az Antwerpen melletti Callooban és az Északi-tenger partján fekvő Zeebrugge-ben található parkolókban mintegy 130 000 járművet tudnak elhelyezni, de már szűkösek a helyek. Bár itt mindenféle márka megtalálható, az előtérben a nagyközönség számára gyakran még ismeretlen modellek állnak.

Mind kínai

– mondta egy holland kamionsofőr a lapnak. Az egyik helyi üzemeltető, az International Car Operators (ICO) egyik munkatársa azt nyilatkozta, hogy vannak olyan autók amelyek

1-1,5 éve állnak a parkolóban.

Ez egybevág a Financial Times korábbi jelentésével amelyben 18 hónapig a kikötőben álló autókról írtak.

Hasonló problémákról érkeztek beszámolók a német Bréma és Bremerhaven kikötőiből. A Bremerhavenben található autóterminál a világ egyik legnagyobbja, 1,7 millió darabos forgalmat bonyolít éves szinten. A nemzetközi tengeri kikötői és logisztikai szolgáltatásokat nyújtó BLG Logistics Group szóvivője, Julia Wagner szerint Bremerhavenben az elmúlt években megszokott 80 százalék export és 20 százalék import arány mostanra 50:50 százalékra változott.

Miért?

Kína célba vette az európai piacot, miközben más régiókba is jelentős mértékben tudta növelni az exportját. 2023-ban közel 4,1 millió autót exportáltak az ázsiai országból, 58 százalékkal többet az egy évvel korábbihoz képest. Viszont az elektromos járművek iránti kereslet a vártnál alacsonyabbnak bizonyult, ezt mutatják az ACEA első negyedévről szóló számai. Vagyis a kínai gyártók a vártnál kisebb keresletbe futottak bele, így nem tudják olyan gyorsan eladni a járműveiket Európában, mint várták - ez nagyban hozzájárult a régió kikötőiben kialakult zsúfoltsághoz.

Szintén a keresleti oldalhoz kapcsolható, hogy a bremerhaveni kikötőben terminált működtető BLG Logistics közölése szerint a németországi EV-támogatási program leállítása után az autóknál jelentősen hosszabb tartózkodási időt tapasztalt a létesítményeiben. Márciusban az EV értékesítés Németországban 28,9 százalékot zuhant, míg január-március között 14,1 százalékot, szintén a támogatási program leállításával összefüggésben.

Ráadásul a piacra lépő új ázsiai szereplők egy része nem rendelkezik megfelelő értékesítési hálózattal, ezért a kikötők parkolóiban tartják az eladásra váró autóikat. Mindez annak ellenére, történik, hogy a Kínai Kereskedelmi Kamara európai szervezetének első kéthavi vámadatai szerint az EU-ba irányuló kínai járműkivitel közel 20 százalékkal csökkent 2023 azonos időszakához képest.

Iparági bennfentesek szerint egyes cégek a további szállítás megszervezése, vagy megrendelése nélkül exportálják Európában az autókat.

Más esetekben az autógyártók azzal szembesülnek, hogy nincs elég sofőr és felszerelés a járművek továbbszállításához. Egyes kikötők az iparági szereplők szerint arra kérték az importőröket, hogy igazolják a továbbszállítási kapacitásaikat. Egy autólogisztikai szakértő szerint a kirakodott járművek közül sokan egyszerűen a kikötőkben maradtak, amíg el nem adták őket a forgalmazóknak vagy a végfelhasználóknak.

A disztribútorok egyre inkább a kikötő parkolóit használják depóként. Ahelyett, hogy az autókat a kereskedőknél raktároznák, az autókat az autós terminálon veszik át. Minden nagyobb autós kikötő zsúfoltsággal küzd

- mondta az Antwerpen-Brugge-i kikötő szóvivője.

A torlódást részben az is okozza, hogy komoly hiány van teherautókból és sofőrökből.

Az Antwerpen-Bruges szóvivője emellett hozzátette, hogy a rövid távú tengeri szállításhoz és a más európai kikötőkbe irányuló exporthoz kevés a hajó. Elke Verbeelen, az Antwerp-Brugge kikötő kommunikációs osztályának munkatársa így nyilatkozott a helyzetről a Deutsche Wellének.

Ez történik minden olyan európai kikötőben, ahol nagy mennyiségű autót szállítanak. Az autók tartózkodási ideje a kikötőkben azonban nem csak az import megugrása miatt hosszabbodott meg. A probléma kevésbé a kirakodott autók számában rejlik, hanem inkább abban, hogy nem szállítják őket azonnal tovább.

Címlapkép forrása: Lars Penning/picture alliance via Getty Images

Holdblog

Ezek a világ legfejlettebb startupvárosai

Alig van európai szereplő a világ legfejlettebb startupvárosai közt, de legalább a leggyorsabban fejlődő ökoszisztémák terén előkelő helyen van a kontinens. Ezek a világ vezető... The post

Ricardo

Öröm van

Megjelent idehaza Carl Menger A közgazdaságtan alapelvei című 1871-es klasszikus műve. Tolle, lege!

Kasza Elliott-tal

3M Company

Nemrég írtam a Solventumról, levált az MMM-ről és áprilisban a tőzsdére ment. Minden MMM részvényes a 4 részvénye után kapott egy SOLV részvényt. Ez eddig nagyon szép, azonban 05.14-én MM

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
fut nő tó sport sovány izmos edzés