szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha így megy tovább, év végére a Temu lesz a legnagyobb „magyar” webshop. Méghozzá toronymagasan.

A kínai Temu magyar vásárlói bázisának mérete 2024 áprilisában már átlépte az 1,25 millió főt, amihez 2024 első három hónapjában több mint 1,5 millió, magyar vásárlóknak küldött rendelés is társult – derül ki a GKID és a MasterCard Digitális Kereskedelmi Körkép kutatásából.

Mindezt úgy, hogy a Temu Magyarországon csak 2023 szeptemberében indult, a több mint impozáns teljesítményt lényegében az idei év első négy hónapjában hozta össze – figyelmeztetett a jelentést bemutató sajtótájékoztatón Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója és partnere. Az első negyedév 1,5 milliós rendelési volumene

ilyen exponenciális vásárlószám-növekedés mellett az év egészére elérheti akár a 10 milliós szintet is, amivel a Temu már messze meghaladhatja majd a legnagyobb belföldi e-kereskedők éves rendelésállományát

– tette hozzá Madar.

Különösen jelentős fejlemény, hogy a tavalyi kb. 3,9 millió fős, nagyon lassan növelhető teljes magyar online vásárlói bázist a Temu képes volt jelentősen bővíteni: a nagyon intenzív akcióknak és bevezető ajánlatoknak köszönhetően kb. 200-250 ezer fővel növelte az aktív vásárlói bázist.

A magyar piacot is letarolta a kínai Temu, a hazai cégek jó ötletek nélkül mehetnek a levesbe

Alacsony áraival egyelőre a veszteséget halmozza a kínai Temu, amely a kellő méret elérése után hozhat nyereséget. A magyar piacot fél év alatt meghódította, az e-kereskedők máris attól tartanak, hogy néhány év alatt monopolhelyzetbe kerülhet.

A Temu hódítása azért is érintheti különösen kellemetlenül a már működő, hazai és külföldi hátterű szereplőket, mert az online kiskereskedelem szekere amúgy egyáltalán nem hasít. A magyar piacon működő webáruházak által kiszolgált online rendelések száma 2023-ban alig 7%-os növekedést követően meghaladta a 83 millió rendelést, melynek összértéke mintegy 1474 milliárd forint volt. Az e-kereskedelem teljes kereskedelmen belüli részaránya 9,8%-on zárta a 2023-as évet. Vagyis gyakorlatilag stagnált 2022-höz képest, más szóval megállt az online kiskereskedelem térnyerése.

Az online kiskereskedelmi forgalom bővülése ezzel a teljesítménnyel mindössze 8,5%-os emelkedést mutat 2022-höz képest. Ami reálértéken, az inflációt figyelembe véve tulajdonképpen visszaesésnek tekinthető. Igaz, a kiskereskedelem egésze jóval gyengébb teljesítményt mutatott 2023-ban.

Nagyon durván zuhant be a boltok forgalma tavaly, 7,9 százalékos az éves mínusz

A december már nem volt ennyire drámai, itt 0,2 százalékos volt a visszaesés 2022 utolsó hónapjához képest.

A pandémiás évek hipernövekedése után indult látványos lendületvesztés ráadásul 2024 első három hónapjában tovább folytatódott, és év–év összehasonlításban, forgalmi alapon már csupán 6,1%-os bővüléssel zárta 2024 első negyedévét a belföldi e-kereskedelem.