Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. május 7. 14:03 Tech, Vállalat

Elmegy a piac a magyar e-kereskedők mellett

Már csak 8,5 százalékkal bővült a magyar online kiskereskedelmi forgalom 2023-ban, 2024 első negyedévében pedig a növekedés tovább lassult, 6,1 százalékra – ez derült ki a GKID és a Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép elnevezésű riportjának legfrissebb kiadásából.

Miért fontos ez? A kiskereskedelem internetes része hosszú évekig masszív felfutásban volt, amelyből sok piaci szereplő majdhogynem automatikusan jó hasznot húzhatott. Ennek a korszaknak azonban vége, és a számok, illetve piaci előrejelzések szerint magyar szereplőként sokkal nehezebb időszak következik.

Tágabb kontextus: a kis mértékű növekedés ugyan még mindig sokkal jobb, mint a hagyományos bolti kereskedelem volumenben számolt 7,9 százalékos csökkenése 2023-ban, de a tavalyi 17 százalékos inflációt figyelembe véve látszik, hogy a vásárlóerő csökkenésének következtében a lakosság ebben a szegmensben is kevesebb és/vagy olcsóbb árut vett.

Felülnézet: A magyar e-kereskedők két kedvezőtlen hatással találták szembe magukat:

  1. Lemaradtak a regionális terjeszkedésben rejlő növekedési lehetőségről, nem voltak elég fejlettek, tőkeerősek és innovatívak a külföldi értékesítéshez, így a legnagyobb Magyarországon működő online boltok döntő része (például Alza, Emag vagy Kifli) nem magyar hátterű.
  2. A magyar vásárlók elkezdtek elfordulni a magyar boltoktól, ebben nagy szerepe van a kínai Temu megjelenésének, amely a magyar piacot is elkezdte letarolni.

Az internetről (is) vásárló magyarországi lakosok száma 4,2 millió körül van, a Temunak ezen belül villámgyorsan sikerült 1,2 milliót megnyernie magának.

A Temuval árban nem tudnak versenyezni a magyar webáruházak, de minőségben és vásárlási élményben is csak akkor, ha fejlesztenek-befektetnek, amihez forrás és humántőke kell.

  • A felmérés készítői azt mondják, a magyar kkv-szektorban sok online kiskereskedő fog azzal szembesülni, hogy az eddig alkalmazott megoldások már nem elegendőek, és fejlesztés nélkül bezárhatják a boltot.

Alulnézet: a Temu megjelenésével Magyarországon is hirtelen lett vége annak az időnek, amikor elég volt a Kínából nagy tételben megvett árut itthon jókora haszonnal eladni.

  • A Temu ugyanis pont abban nyújt újat, hogy a kínai gyártókat közvetlenül kapcsolja össze a lakossági vevőkkel, magyar nyelven elérhető, és forintban lehet nála fizetni, így még a legkevésbé internethez szokott magyar vásárlóknál is képes a magyar kiskereskedőket teljesen kikapcsolni az értékesítési láncból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Temu rohama felforgathatja a magyarországi online kiskereskedelmet isA Temuval mostanában nehéz nem találkozni, a kínai cég által diktált tempó, az energikus és célratörő piaci magatartás külföldön heves viharokat kavart, és itthon is riasztó lehet sokak számára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAgresszív zsákbamacska marketingjével a magyar piacot is betámadja az új őrület, a TemuÜdvözlet abban a világban, ahol a soha véget nem érő, egymásra épülő marketingtechnikáknak nincs olyan eleme, amely túl agresszívnek minősülne.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat e-kereskedelem felmérés GKID Kína kiskereskedelem Mastercard Temu Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2024. május 13. 10:06 Adat, Tech

Nemcsak a Temu tarolása a probléma, hanem hogy kicsi a magyar piac

A csehek és a lengyelek kiugróan jók, de Románia és még Horvátország is előttünk jár az e-kereskedelmi piac mutatóiban.

Pintér Róbert
2024. május 12. 05:19 Tech, Vállalat

Kedves magyar cégvezető, mikor ébredsz rá, hogy nem lehet megúszni a digitalizációt?

Románia azért is előzhette a kanyarban Magyarországot, mert romlik a magyar kkv-k versenyképessége, aminek szerves része a digitalizáció alacsony szintje.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 18. 17:24 Vállalat

Részleges gyárbezáráshoz vezetett az autóipari válság Szlovákiában

Részben bezárt egy szlovákiai motorgyár, miközben az európai elektromos autók versenyképessége egyre kétségesebb az új piaci szereplők mellett.

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.