Szerző: Koi Tamás

2024. május 7. 12:16

Egymillió felett a magyar Temu-vásárlók száma

Kifejezetten gyászos képet fest a hazai e-kereskedelmi piacról a Digitális Kereskedelmi Körkép legfrissebb, 2024-es kiadása, mely folyamatos vásárlóerő-csökkenés mellett kiemeli a kínai e-kereskedők térhódítását.

Elfogyó hazai lendületről és a kínaiak hódításáról szól a GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körképének ma publikált 2024-es változata, mely a hazai e-kereskedelmi vállalkozások helyzetéről kifejezetten gyászos képet fest. 

A  frissen közzétett adatok alapján a magyar e-kereskedelmi piacon működő webáruházak által kiszolgált online rendelések száma alig 7%-os növekedést követően 2023-ban meghaladta a 83 millió rendelést, melynek összértéke mintegy 1474 milliárd forint volt. Az e-kereskedelem teljes kereskedelmen belüli részaránya 9,8%-on zárta a 2023-as évet.

Az online kiskereskedelmi forgalom bővülése ezzel a teljesítménnyel mindössze 8,5%-os emelkedést mutat 2022-höz képest. A COVID évek hipernövekedése után indult látványos lendületvesztés ráadásul 2024 első három hónapjában tovább folytatódott, és év-év összehasonlításban, forgalmi alapon már csupán 6,1%-os bővüléssel zárta 2024 első negyedévét a belföldi e-kereskedelem - húzza alá a kutatás.

temu_package

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

A 2022-es év az orosz-ukrán háború, illetve a megtorpanó gazdaság, energiaválság és inflációs sokk után 2023-ban tovább nehezítette a hazai piaci szereplők dolgát, hogy a kínai kereskedők olcsó kínálatára a vásárlóerő csökkenése miatt minden eddiginél nyitottabbá váltak a vevők nem csak hazánkban, hanem egész Európában.

A kínai kereskedők piacformáló hatása leginkább a rendelések számában szembetűnő: a belföldi kereskedők által kiszolgált online rendelések száma ugyan csak 7%-kal nőtt 2023-ban, a magyar vásárlók azonban valójában ennél sokkal többet rendeltek, csak épp nem belföldi vagy EU-s magyar kereskedőktől

-értékelte a helyzetet Madar Norbert, a kutatást készítő GKID vezető tanácsadója és partnere.

A magyar vásárlók által generált, teljes – azaz belföldi + nemzetközi – e-kereskedelmi rendelésállomány a GKID adatai alapján több mint 32%-kal bővült és 2023-ban már meghaladta a 102 millió darabot.

A GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körképe kiemelten foglalkozik a Temu-jelenség vizsgálatával is. A kínai kereskedő alig 8 hónappal ezelőtt, 2023 szeptemberében indult el Magyarországon, és hirdetéseivel, valamint szinte minden termékkategóriára kiterjedő választékával hetek alatt letarolta a magyar e-kereskedelmi piacot.

A kutatásból két fontos sarokkövet, illetve megállapítást érdemes kiemelni a Temu kapcsán:

  • egyrészt a hazai vásárlói bázis méretét, ami áprilisban már átlépte az 1,25 millió főt,
  • másrészt azt a tényt, hogy a Temu-n vásárló magyarok 32%-a úgy gondolja, hogy nem külföldi webáruházból rendelt.

Amellett, hogy a Temu által generált forgalom érezhetően hiányzik a magyar kereskedők bevételéből, a Temu és a többi globális online kereskedő térhódítása a vásárlási szokásokra is drasztikus hatással van: ezek a webáruházak a vásárlóikat kezdettől fogva a saját mobilapplikációik irányába terelik, exkluzív – csak ott érvényes – akciók és személyre szabott ajánlatok segítségével. Ennek köszönhetően ezek az applikációk hazánkban és globálisan is vezetik a letöltési statisztikákat.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról