szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Maersk szállítmányozócég szerint a bevonni kényszerült pluszerőforrások miatt júniusig 15-20 százalékkal esik az iparág kapacitása.

Kiszélesedett a kockázati zóna, a jemeni húszi lázadók már nemcsak a Vörös-tengeren támadják a teherszállító hajókat, hanem a jemeni partoktól távolabb, az Indiai-óceánon is, közölte a Maersk. A világ második legnagyobb tengeri szállítmányozási cége arra figyelmeztet, hogy a fejlemény miatt további késések várhatók a tengeri logisztikában.

A húszik tavaly november óta támadják a Vörös-tengeren közlekedő teherhajókat, így a tenger forgalma jelentősen visszaesett. A kockázatok miatt a korábban a Szuezi-csatornán és a Báb el-Mandeb-szoroson át közlekedő hajók a hosszabb utat választják, megkerülik Afrikát a Jóreménység-fokánál. Ez sokkal többe kerül, sokkal tovább tart, és az utak sokkal jobban károsítják a környezetet is.

A Maersk közlése szerint az Indiai-óceánra kalandozó húszik miatt még nagyobb kerülőre és még több átszervezésre kényszerülnek. Ők és vetélytársaik már eddig is több hajót indítottak a normál üzemhez képest, hogy tartani tudják a vállalt időket és volumeneket. Most a Maersk úgy becsüli, ha még több plusz hajót és felszerelést küldenek az Ázsia–Európa-útvonalra, azzal 15-20 százalékkal esik a teljes iparág kapacitása az április-május-júniusi időszakban. A cég figyelmeztetéséről beszámoló The New York Times szerint ugyanakkor a hajózási társaságoknak bőven van kapacitásuk, mivel az elmúlt években sok új hajót rendeltek.

Irán érdeke a világkereskedelmi káosz, de a piszkos munkát a jemeni húszikkal végezteti el

A világgazdaság számára létfontosságú tengeri útvonalat támadnak a stratégiai helyen lévő Jemenből a húszik, akik az amerikai és brit haditengerészettel is dacolnak.

A Maersk azt is közölte, hogy az ügyfeleinek magasabb felárakra kell számítaniuk a saját magasabb költségek miatt. Kiemelték, hogy a még nagyobb kerülő miatt utanként 40 százalékkal megnőtt a hajóik üzemanyag-felhasználása. Múlt héten 3550 dollár volt egy konténer Ázsiából egy észak-európai kikötőbe szállításának költsége. Januárban ugyanez 5492 dollárba került. De még ez is alacsony a koronavírus-járvány idején tapasztalt árakhoz képest, akkor 14 ezer dollárnál is többe került egy ilyen transzport.

Az Irán által támogatott húszi lázadók saját közlésük szerint a gázai háború miatt lendültek mozgásba, és Izrael szövetségeseit támadják. Orosz hajókat jellemzően nem lőnek.