Viharos, turbulens világban folyamatosasn komoly kihívások érik a digitális kereskledelmet. Ami új, az az, hogy a mostani helyzettel az e-kereskedelem nem igazán tud mint kezdeni. Korábban folyamatos volt az iparág fejlődése és tökéletesen biztos befektetésnek számított ide beruházni – évi 17-18 százalékos növekedés lényegében garantált volt a piacon, sőt a Covid-járvány idején ez az automatikusan növekedés 40 százalékra futott fel –, addig ma már korántsem jelent biztos forgalombővülést egy online piactér nyitása – derült ki a GKID és a Mastercard által készített Digitális Kereskedelmi Körkép felméréséből. Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója szerint az online piacterek a hagyományos kiskereskedelem visszaesése mellett is - igaz, infláció alatti – növekedést értek el, ám ez már nem a korábbi ütem. Az elmúlt évben

a hazai kiskereskedelmi forgalomból 9,8 százalékot tett ki az online kereskedelem - ezzel az EU 15 és a világ 21 százalékos szintjétől is elmaradunk, Kína 55 százalékos szintje pedig hihetetlen távolságban van. 

A Temu mindent borított

Az átlagos magyar vásárló évi 21 alkalommal rendel az interneten, itt nem látszik növekedés 2022-höz képest. A belföldi forgalom 8,5 százalékkal 1474 milliárd forintra nőtt, a rendelések száma 8,2 százalékkal nőtt tavaly.  A vásárlások átlagos kosárértéke 17900 forint volt, ez mindössze 1,7 százalékos növekedést jelent. Beszédes, hogy miközben a kereskedők belső forgalma 8,2, a logisztikai szolgáltatók forgalma ugyanakkor több, mint harmadával nőtt, azaz  

A régióban a román piac a magyar e-kereskedelemhez képest 2,3, a cseh piac 3-szoros forgalommal bír, a lengyel piac pedig kiugróan teljesít. A régiós vetélytársak folyamatosan jönnek fel, ennek egyik legkomolyabb  indoka, hogy Magyarországon nincs olyan hazai szereplő, amely tematizálná a piacot. 

Tavaly 3,9 millióan vásároltak online. Ami szintén újdonság, hogy egyetlen új kereskedő, a Temu megjelenése január óta további 300 ezerrel nőtt az interneten vásárlók száma. Beszédes, hogy miközben a kereskedők belső forgalma 8,2, a logisztikai szolgáltatók forgalma ugyanakkor több, mint harmadával nőtt, azaz a hazai forgalom növekedést messze túlszárnyalja a külföldi webshopok forgalma.

A Temun vásárló magyarok száma a 2023-as megjelenése óta, idén májusra 1,28 millióra futott fel. Ez azt jelenti, hogy minden harmadik online vásárló ügyfél feltűnt már a kínai piactéren.

Ráadásul erős a visszatérő vásárlók aránya, a társaság hazai ügyfelei átlagosan 3,4 alkalommal rendelnek. 

Idén az első 3 hónapban 1,6 millió rendelést fogadott a Temu Magyarországról, 22,5 milliárd forint értékben. Összehasonlításképp a legnagyobb hazai webshop egész évben tudott tavaly 3 milliós rendelésszámot elérni, a Temu idén jó eséllyel átszárnyalja a 10 milliós értéket.

Új üzletpolitikára van szükség

Azzal, hogy a Temun elérhető áruk ára harmada-ötöde a hazai kereskedők árainak, a kínai tömegtermék kereskedő komoly árbevételt vesz el a piactól. Madar Norbert szerint a Temu lerövidíti az értékláncot: a korábban is Kínából érkező áruk forgalmából a Temu kiiktatja a köztes szereplőket. A hazai kereskedők egy része most azzal szembesül, hogy az az üzletpolitika, amely Kínából rendelt termékek 2-3 szoros áron történő eladására koncentrált, nem tartható. Van mód átállásra, ám itt az ügyfélélményre kell koncentrálni: sajnálatos módon a hazai kiskereskedők ebben sem tudják igazán felvenni a versenyt a kereskedelmi multikkal: ma a Temu a letöltött applikációban való keresés alapján gépi úton tud személyre szabott ajánlatokat ajánlani – az ilyen gépi technológia lényegében megfizethetetlen egy-egy hazai online kiskereskedelmi kkv számára.

Mondovics Péter, a Mastercard marketing menedzsere arról beszélt Magyarországon 38 ezer cégnek van webshopja, de ebből csak 18 ezer működik valóban. Ami gondot jelent, hogy mindössze 2,5 ezer olyan kereskedő van Magyarországon, amely több országot is kiszolgál, ám ők döntően online piactereken értékesítenek, saját fejlesztésű, több országot kiszolgáló webshop motorral a hazai e-kereskedő cégek elenyésző része rendelkezik. A magyar digitális kereskedők évi 2 millió csomagot küldenek határainkon túlra.

A Temu elmúlt napokban tapasztalt hirdetési aktivitás lassulása nem feltétlenül függ össze a Gazdasági Versenyhivatal bejelentett vizsgálatával a GKID szakértője szerint. Madar Norbert szerint a kínai piactér – a Sheinhez hasonlóan – olyan globális szereplő, amely nem igazán ijed meg egy kis ország intézkedésétől. A hirdetés leállása a szakember szerint inkább azzal függ össze, hogy a NAV értesítette a társaságot, hogy rövid leállás, lassulás várható a vámkezelésben. Miután a kínai cég több országot magyarországi cargo-bázisról szolgál ki, a cég ezért fogta inkább vissza az értékesítés támogatást a helyreállításig. Ám az elmúlt napokban újra felpörgött a hirdetési aktivitás – jelezte a szakember.

Csomagpontokban nagyok vagyunk

A forgalom mellett a biztonság szavatolása is komoly tényező lesz az e-kereskedelem fejlődésében. Az elmúlt év során minden negyedik magyar e-kereskedőt ért már valamilyen kibertámadás, ám 37 százalékuk nem tudja, érte-e támadás. 

A webshopok 93 százaléka kínál utánvételes készpénzes fizetést, 87 százalékukban lehet bankkártyával fizetni. 2015 óta 20 százalékról 41 százalékra nőtt az előre fizetett termékek és áruk részaránya, ám ez összefügg azzal, hogy számos külföldi webshop nem kínál utánvételes lehetőséget. Az elmúlt 10 évben 47 százalékról 30 százalékra csökkent az utánvételes készpénzes fizetés részaránya, de az utóbbi évben 2 százalékkal nőtt újra az utánvételes készpénzes fizetés részaránya – ez vélhetően összefügg a megnövekedett visszaélésekkel.

A vásárlók 71 százaléka házhoz rendeli a csomagokat, a csomagpontos és csomagautomatás kereskedelem 20 százalékot tett ki. Ez utóbbin belül 60 százalékos részedést értek el a csomagautomaták, amelyek forgalma 191 százalékkal nőtt egy év alatt.

2022 év elejéhez képest 1500 új automata lett telepítve, idén márciusban 5175 automata működött Magyarországon. 

Idén elérhetjük a 6000-et – Magyarországon kívül csak Lengyelországban van több csomagautomata.