Titkos helyek, amiket csak a hajósok ismernek Horvátországban

Horvátország a magyar turisták egyik kedvenc úti célja, és népszerűsége egyre csak nő. Sokan évről évre egy-egy jól bevált üdülőhelyre indulnak, míg mások minden alkalommal valami újat szeretnének kipróbálni. Akármelyik csoportba is tartozzunk, Horvátországnak van egy olyan oldala, amit mindenképp érdemes felfedeznünk: azt, amelyik a hajózás szerelmesei előtt tárul fel.

Déli szomszédunk már több évtizede építi hírnevét, mint hajós úti cél, és kiváló infrastruktúrát biztosít azoknak, akik a tengeren fedeznék fel a titkait. A partok mentén és a messzi szigeteken, öblökben is találhatunk jacht- és vitorláskikötőket, és bérelhetünk vízi járműveket akár személyzettel is. Így pedig már igazán semmi akadálya, hogy a habokat átszelve érkezzünk meg valamelyik eldugott öbölbe, ahol megmártózhatunk a kristálytiszta tengerben, napnyugta után pedig háborítatlanul gyönyörködhetünk a csillagos égben.

Hajóval a Brioni Nemzeti Parknál. Fotó: Julien Duval
Hatalmas szív a tenger közepén

Aligha akad, aki ne találkozott volna az ikonikussá vált légifelvétellel valahol a neten, amely egy szinte tökéletesen szív alakú szigetet ábrázol a türkizkék tenger közepén. Ez a hely pedig nemcsak a mesterséges intelligencia szüleménye, hanem valóban létezik, méghozzá tőlünk karnyújtásnyira: Galešnjak a neve, és Zadartól nem kell sokat utaznunk, hogy elérjük.

A romantikus kis sziget akkor került a figyelem középpontjába, amikor a Google Earth felvette a különleges szív alakú természeti képződmények listájára, de különös formájára valójában már sokkal korábban is felfigyelt valaki: Napóleon térképrajzolója, akinek még 1806-ban tűnt fel a nem mindennapi alakzat.

Galešnjak-sziget. Fotó: Julien Duval

A lakatlan sziget az érintetlen természet és a smaragdzöld tenger szépségével ajándékozza meg nemcsak a szerelmeseket.

A tengeri medvék egykori birodalma

Egy kicsit messzebb kell merészkednünk a kontinens partjaitól, ha a titokzatos barlangok szigetét, az apró, mindössze hat négyzetkilométeres Biševót fedeznénk fel, amelyet Vis szigetétől nem messze találunk. Két világhírű barlang is vonzza az utazókat: a Kék Barlang, amely valószínűtlen árnyalataival bűvöl el, és a Medve Barlang, amelyet az egykor itt élő mediterrán barátfókáról neveztek el.

Vis szigeténél. Fotó: Aleksandar Gospić

A sziget egykori fő kikötője, a fenyőerdőkkel körülölelt Porat öböl türkizkék vizével és homokos strandjával csábít fürdőzésre és ringatózásra, a helyi fogadókban pedig a legfinomabb adriai tintahalat kóstolhatjuk meg, amiért már önmagában érdemes megtenni a tengeri mérföldeket.

Porat mellett Mezoporat és Salbunara gyönyörű strandjai teszik teljessé a tengerparti élményt.

Proizd-sziget. Fotó: Aleksandar Gospić
Világítótorony a nyílt tengeren

Ha bátran átadnánk magunkat a nyílt tenger fenségének, a legtávolabbi horvát szigetcsoport, Palagruža felé érdemes vennünk az irányt, ahol a legenda szerint a görög hős, Diomédész is megfordult. A legnagyobb sziget, Vela Palagruža hangulatát egy 19. századi világítótorony alapozza meg, amely történetesen a legrégebbi egész Horvátországban, és amely emlékeztet arra, hogy a sziget régtől fogva fontos navigációs pont a hajósoknak.

A világítótornyban szállást is kaphatunk, ha nem valamelyik öböl vizén ringatózva töltenénk az éjszakát. De lehorgonyozhatunk a sziget déli oldalán található Veli žal érintetlen, paradicsomi strandjánál, vagy az északnyugati oldalon található Stara vlakában, ahol a sziklák és a végtelen tenger ölelésében élhetjük át az időtlenséget.

Skrivena Luka, Lastovo-sziget. Fotó: Aleksandar Gospić

Palagružától mindössze három tengeri mérföldre bukkan ki a vízből Horvátország legdélebbi szárazföldi pontja, a vadregényes Galijula-sziget, amely körül az Adria a legmagasabb hullámait veti. A sziget mellett található a Pupak nevű sziklazátony, mely egy elsüllyedt gőzhajó maradványát rejti, de a közelben egy középkori gálya is örök álmát alussza a víz alatt. A hajók vesztét a szigetet körülvevő, sekély zátonyok okozták, amelyek a mai napig óvatosságra intik a hajósokat.

A tökéletes rejtett paradicsom

Ha igazi rejtett kincset keresünk, a Vis-szigeti Stiniva strandban ezt megtalálhatjuk, bár tény, hogy a hely iránt egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik, mióta a European Best Destination 2016-ban Európa legszebb strandjának választotta. A tengerpartot csak hajón vagy hegyen át közelíthetjük meg, de bárhogy is érkezzünk, az erőfeszítésünk nem hiábavaló, mert egy megvalósult álomban érezhetjük magunkat a Stiniva-öblöt védő két magas sziklát látva, amelyek afféle tengeri bejáratot képeznek a harmincöt méter hosszú, türkizkék vizű kavicsos strandhoz.

Stiniva-öböl, Vis-sziget. Fotó: Aleksandar Gospić

A Stiniva-öblöt egyedülálló természeti szépsége miatt 1967-ben védett természeti műemlékké nyilvánították, így valóban háborítatlanul élvezhetjük itt a pihentető légkört.

Egy fenyőillatban úszó, védett öböl

A Lošinj-szigetén található Krivica-öböl szintén olyan, mintha a fantázia birodalmából lépett volna elő. Az egyik legvédettebb adriai öböl tökéletes szépségéhez a majdnem egészen a tengerig nyúló fenyőerdők is hozzájárulnak látványukkal és illatukkal, a smaragd színű tengerről nem is beszélve, a hamisítatlan hangulatot pedig kabócák zenéje teszi teljessé. A védett öböl tökéletes arra, hogy lehorgonyozzunk, és a vízen ringatózva évezzük a napsütést, akár már idén tavasszal.

(Forrás, fotók: Croatia.hr, nyitókép: Paklinski-szigetek)

hajóval | hajó | titkos | strand | napsütés

FOLYTASD EZZEL

Egy utazási szakértő elárulta, mi az a két leggyakoribb hiba, amit a repülőn alvásnál elkövetünk

Hat csodás európai város, ami valamiért ritkán kerül szóba utazáskor

Rendeld meg a Roadster magazin 15. számát!

Nyakunkon a tavasz, és ami még jobb hír, itt a legújabb Roadster magazin is. Mit találunk benne? Találkozunk az amerikai képzőművésszel, Jim Denevannel, aki amellett, hogy land artban utazik, egy csodás rendezvényszervező céget is működtet, amely elképesztő helyeken szervez vacsorákat Kaliforniától kezdve Dél-Afrikán át Toszkánáig. Kifaggatjuk a kultikus Iditarod Trail Race kutyás szánhúzó verseny szervezőjét, a biennáléra készülő Nemes Márton festőművészt, megismerkedtünk a Friluftsliv filozófiával, Arnaud Montagard fotós révén megnézzük, milyen Amerika hátsó udvara, főzünk a 101 Bistróban, és a Totemism legújabb kollekcióját is szemügyre vesszük. ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!