Hirdetés

A kormány ráteszi a kezét az influenszerek tartalmaira a világ legnagyobb demokráciájában?

Garai Kitti portré Garai Kitti

Alig néhány héttel azelőtt, hogy az idei indiai választások első szavazólapját leadták volna, Narendra Modi miniszterelnök részt vett egy eseményen Delhiben, ahol olyan emberekkel került kapcsolatba, mint BeerBiceps és Curly Tales. Az esemény - egy díjátadó, amelyen az ország legnagyobb közösségi média sztárjainak gratuláltak a munkájukhoz - az influenszerek hatalmának elismerése volt, ami néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlennek tűnt. És miközben a politikusok arra készülnek, hogy harcba szálljnak India lakóinak egymilliárd szavazatáért, ezek a befolyásos szereplők felbukkantak, hogy döntő szerepet játsszanak a fiatalok, az érdektelenek és a kiábrándultak megszólításában. 

De miközben néhányan ünneplik a közösségi média demokratizálódását - mondván, az egy olyan hellyé vált, ahol bárki szabadon megoszthatja a véleményét - , mások sötétebb képet festenek, miszerint a fenyegetés veszélyei megsokszorozódtak, és az igazságot félre lehet tenni a megfelelő pénzösszegért cserébe - írja a BBC.

Egy évtizeddel ezelőtt még elképzelni sem tudtuk, hogy valaki majd "influenszernek" nevezi magát. De mostanra "ez már szakma lett" - jelentette ki Vinay Deshpande, a Rajneethi politikai menedzsment-tanácsadó cég társalapítója. "Ismerek olyan tinédzsereket, akik ezt részmunkaidőben végzik, hogy zsebpénzt keressenek" - tette hozzá. A legalacsonyabb szinten az emberek naponta körülbelül 2000 rúpiát (8678 forintot) kereshetnek, ám a legnépszerűbb influenszerek akár 500 ezer rúpiát (2 169 652 forintot) is kaphatnak egyetlen bejegyzésért, ami megegyezik a felsővezetők havi fizetésének összegével. 

A Ranting Gola csatorna alapítója a BBC-nek azt is elárulta, hogy a politikai pártok és választási menedzsment cégek 100 ezer és 500 ezer rúpia közötti összegeket ajánlottak az influenszereknek egyetlen kampányért. Ez nem kis összeg, ugyanakkor simán megfordíthatja az eredményt az adott jelölt javára.

Deshpande beszámolt arról is, hogy egy ellenzéki jelölt annak köszönhetően nyerte meg nemrégiben a közgyűlési választást, hogy a tartalmait a kis számú, de aktív követővel rendelkező helyi influenszerek csatornáin keresztül közvetítette a kampánycsapata. "A közösségi médiatartalmaknak nagy erejük van, és befolyásolni tudják, hogy valaki hogyan vélekedjen egy kérdésről. Társadalmi aktualitást ad egy meggyőződésnek vagy véleménynek - ez azonban a kritikus gondolkodás hiányához vezethet egy-egy kérdéssel kapcsolatban" - magyarázta. 

A 25 éves Preethi Aggarwal egyike azoknak, akik olyan alkalmazásokat használnak, mint az Instagram, a YouTube és a Twitter, hogy megértsék a híreket. Több ezer emberhez hasonlóan Aggarwal is követ egy csomó "politikai influenszert”, vagyis olyan embereket, akik a politikáról beszélnek a közösségi médiában. Elmondása szerint azért követi őket, hogy "megértse, hogy igazából mi folyik itt."

"A hírek néha unalmasak és bonyolultak lehetnek. Azt hiszem, ezek az emberek [influenszerek] szórakoztatóvá és könnyebben érthetővé teszik” - mondja, hozzátéve, hogy a kontextus és a saját nézőpontja segít neki a véleményformálásban.

De a probléma az, hogy kinek a szemszögéből nézi a dolgokat. A YouTuber Samdish Bhatia elárulta, hogy számos politikus kereste meg őt, különösen a választások előtti hónapokban, több millió rúpiát ajánlva neki, hogy interjút készítsen velük. "De azt akarták, hogy előre áruljam el nekik a kérdéseimet, illetve jóvá szerették volna hagyni a videót a közzététel előtt" - mesélte, hozzátéve, hogy visszautasította az ajánlatokat, mert "szereti megtartani a szerkesztői kontrollt."

Joyojeet Pal, a Michigani Egyetem docense szerint a hosszabb, kissé bizalmaskodó interjúk - ahol a politikusok megmutathatják emberi oldalukat is - különösen érzékenyen hatnak a kampánymenedzsment és a szerkesztői autonómia szempontjából. "Sok ilyen interjút gondosan menedzselnek a politikusok” - mondja Pal, hozzátéve, hogy még "az enyébb stílusú kérdések" is elmoshatják az interjú és a promóció közötti határt.

"Ha a kérdéseid nem vonják felelősségre a hatalmat, akkor az interjú csak egy platform lesz a könnyű reklámozáshoz" - jelentette ki. Pal szerint azonban ez csak egyike azoknak a problémáknak, amelyeket a közösségi médiában lát a politikával kapcsolatban. Egy nemrégiben végzett kutatásban a docens azt vizsgálta, hogy a vezető influenszereket kiket interjúvoltak meg az elmúlt időszakban: Pal azt találta, hogy a kormányzó hindu nacionalista párt, a BJP vezetői gyakrabban szerepeltek a műsorokban, mint az ellenzéki vezetők. Kutatása azt is megállapította, hogy az elmúlt években összességében csökkent a hivatalban lévő kormányt kritizáló tartalmak száma, miközben a BJP-párti tartalmak száma nőtt.

"Ez arra utal, hogy az emberek egyre kevésbé merik nyíltan kritizálni a kormányt, miközben úgy tűnik, nagyobb a bizalom a polarizáló vagy a kormány ideológiáját támogató tartalmak közzétételében. Ez pedig veszélyes a demokráciára” - mondja Pal. 

Nem mernek megszólalni a kormányt kritizáló influenszerek

Hivatkozás másolása

A BBC azt írta, az ellenzéket támogató befolyásos személyek azt sugallták, hogy ellenséges környezetben dolgoznak, ugyanis a kormányt kritizáló tartalomgyártók közül senki sem volt hajlandó beszélni a lapnak, arra hivatkozva, hogy félnek a következményektől. Emellett álnéven működtetik a csatornáikat is, hogy titokban tartsák a kilétüket. 

A Ranting Gola ugyanakkor elárulta, hogy gyakran kapott sértő vagy fenyegető kommenteket az általa posztolt videók miatt, az Instagram-fiókját pedig már többször is letiltották és a platform nem adott egyértelmű indokot erre. A BBC-nek is csak azzal a feltétellel szólalt meg, ha nem fedik fel a kilétét. 

A kormány ugyanakkor tagadta azokat az állításokat, miszerint korlátozta volna az ellenvéleményt és a szólásszabadságot. De még a BJP-párti YouTuber, Sham Sharma is azt mondta, hogy a szólásszabadság problémát jelenthet Indiában.

Az ellenzéki pártok azonban még ezen aggályok ellenére is ugyanazt a befolyásoló rendszert használják arra, hogy elérjék a szavazókat a szerintük nehéz környezetben. "A mainstream médiát átvette a BJP” - állítja Supriya Srinate, aki a Kongresszus Párt közösségi médiájának vezetője. "A pénzeszközeinket befagyasztották, nincs pénzünk reklámozni” - teszi hozzá, utalva az indiai adóhivatal által hetekkel a választások előtt hozott intézkedésekre. A Kongresszus vezetői politikai bosszúállással vádolták a kormányt, de a kormány tagadta a vádakat, és azt mondta, hogy a szövetségi hivatal függetlenül végzi a munkáját.

 

Srinate szerint az állítólagos akadályok miatt az influenszer jó lehetőséget biztosítanak arra, hogy a politikusok elérjék a szavatókat. Kifejtette: a Kongresszus Párt olyan "önkéntesekkel” dolgozik, akik hisznek a párt ideológiájában, és meg akarják osztani a párt munkáját a közösségi médiában.

Ankit Lal, az ellenzéki Aam Aadmi Párt (AAP) korábbi politikai tanácsadója egyetért azzal, hogy az influenszerek segítettek demokratizálni a nyilvánosságot.  Akash Banerjee, egy volt újságíró, aki a The DeshBhakt nevű YouTube-csatornát vezeti, azzal érvel, hogy az influenszerek is jobban ki tudják tolni a határokat, mint a hagyományos média. Példaként említi a Németországban élő, népszerű tartalomkészítő, Dhruv Rathee által készített "Indiából diktatúra lesz?” című videót, amely egyenesen a kormányt veszi célba, és amelyet eddig mintegy 24 millióan tekintettek meg a YouTube-on. A kormány egyelőre nem reagált a videóra.

"A videó után a diktatúra kifejezés többször felbukkant a beszélgetésekben, és ez korábban még soha nem fordult elő” - mondja Banerjee, hozzátéve: "a mi feladatunk influenszerként talán nem az, hogy kinyissuk az ablakot és megnézzük, hogy tényleg esik-e az eső, hanem tartozunk a nemzetnek annyival, hogy kinézünk az ablakon, és tudatjuk velük, hogy sötét felhők közelednek, és hogy szavazással tehetnek ellene."

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés