Elképesztő ütemben gyorsulhat a mesterséges intelligencia fejlődése és alkalmazása a Bosch szerint, amely máris olyan robotokat alkalmaz, amelyek például az akkumulátorgyártásban cellákat és csomagokat kezelnek.
Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell megoldást találniuk:
a klímaváltozás miatt a gyáraknak fenntarthatóvá kell válniuk és kímélni kell az erőforrásokat
– mondja a Bosch, amely a Hannover Messe 2024-kiállításon be is mutatta, hogy miként képzeli el a jövőjét: gyártási és ipari megoldásokkal, a gyárautomatizáláshoz, a hidrogéngazdasághoz, a digitalizációhoz és a mesterséges intelligenciához (MI) kapcsolódó megoldásokkal, mindezt annak érdekében, hogy a zöld átállás minél hatékonyabb legyen.
Semmihez sem hasonlítható szektor
A Bosch árbevétele az ipari technika üzleti szektorban 6,8 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 10,2 százalékkal – 7,4 milliárd euróra (2880 milliárd forint) emelkedett. A növekedés fő mozgatórugóit a HydraForce és az Elmo Motion Control cégek felvásárlásai jelentették. Összességében azonban nehéz idők járnak a csoportra.
Ugyanakkor a gyártásban a Bosch a generatív MI-t a következők továbbfejlesztésére használja:
- termelésirányítás,
- felügyelet és az ellenőrzés.
A cég arra számít, hogy ez a jelenlegi hat-tizenkét hónapról néhány hétre csökkenti az MI-alkalmazások tervezéséhez, bevezetéséhez és felfuttatásához szükséges időt.
Az életszínvonalunk és jólétünk csak az erős ipari szektornak köszönhetően maradhat fenntartható
– közölte Tanja Rückert, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának ipari technika üzletágért, valamint digitalizációért felelős tagja. Kifejtette, hogy az MI és a digitalizáció korai alkalmazójaként az ipari technika szektor szinte egyetlen más ágazathoz sem hasonlítható, a szoftverek és a hálózatba kapcsoltság pedig segítik, hogy a termelés hatékonyabb, jobb minőségű és fenntarthatóbb legyen.
Mit csinálnak a robotok?
A Bosch Rexroth nevű leányvállalata kifejlesztett egy ctrlX AUTOMATION nevű hardverből, szoftverből és alkalmazásokból álló rendszert. Ez nyílt platform, amely 30-50 százalékkal csökkenti a komponens- és tervezési költségeket.
Ezen felül alkalmaz a vállalat olyan lineráis robotokat, amelyek gyorsan bevethetők az olyan alkalmazásokat illetően, mint a cellák és a csomagok kezelése, valamint az illesztéstechnika és az adagolás, továbbá optimalizálják a modulok és csomagok összeszerelésének és szétszerelésének folyamatait.
Akkumulátorgyártás, hidrogéntöltés
A zöldátállás és az elektromos autózás legkurrensebb témája az akku: itt is az optimalizáláson, valamint az újrahasznosításon van a fókusz, a hidrogéntöltő állomások tekintetében pedig azon, hogy az üzemanyagot megfelelő nyomásúra sűrítsék – utóbbi érdekében új,
elektrohidraulikusan hajtott kriogénszivattyút fejlesztettek ki az amerikai FirstElement Fuel céggel.
Ez a kriogénszivattyú a folyékony hidrogént közvetlenül 875 barra sűríti. A cél az, hogy a nehéz-teherautókat 100 kilogramm hidrogénnel kevesebb mint tíz perc alatt feltöltsék. A közvetlen feltöltés eredményeként már nem lesz szükség a töltőállomásokon köztes tárolótartályokra. Az első ilyen töltőállomások felszerelése 2025-től várható.
Egyebekben pedig a Microsofttal is együttműködik a Bosch, hogy kiaknázza az MI előnyeit.