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
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Nem szeretik a gyalogosokat a Xiaomi és a Huawei villanyautói

elektromos autó
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

Az autók biztonsági rendszereinek egyik fontos eleme a gyalogosok, biciklisek és más autósok hirtelen előbukkanására, vagy manővereire reagáló automata vészfék (AEB).

Ez egyben az egyik legnehezebb feladat is a kocsi elektronikája számára.

Változó sikerrel

A legtöbb az autók biztonságát minősítő szervezet nemcsak szabványos törésteszteket hajt végre, hanem az ütközéselkerülő rendszerek hatékonyságát is vizsgálja. Ezek között kiemelt helyen van az AEB, amelynél megnézik, hogy nappali, illetve éjszakai fényviszonyok mellett, különböző sebességekkel haladva, vajon időben megáll-e a kocsi magától, ha előbukkan egy a parkoló autók között átfutó gyalogos, kivilágítatlan biciklis, vagy az út közepén megálló jármű.

A kínai internet és közösségi média viszonylag zárt rendszere miatt, csak kissé hiányosan jutottak el hozzánk most ezek a tesztek, így nem tudjuk, hogy ezek hivatalos hatósági eredmények, vagy csak autós médiumok munkájának eredményei, de a napokban a YouTube-on megjelent a Xiaomi SU7, illetve az AVATR 12, a Huawei és a CATL vegyesvállalatának villanyautójához kapcsolódó AEB teszt.

Az első, nappali videóban a Xiaomi SU7 és az AVATR 12 modelljei mellett a Zeekr 007, és a frissített Tesla Model 3 próbálnak 40 km/h-ról megállni, miközben parkoló autók takarásból átfut egy gyalogos – természetesen vezetéken húzott tesztbábu – a kocsik előtt.

Az eredményt nem kell túlzottan magyarázni, a Xiaomi és az AVATR is elbuktak a teszten.

A Xiaomi villanyautójáról egy másik, éjszakai teszt is rendelkezésre áll, amely ennél árnyaltabb képet mutat.

Itt a gyalogosokat 50 km/h-ig még megvédi az automatika, de 70-nél már itt is elcsapja a kocsi. A fényviszonyok mellett viszont különbség még, hogy itt nem mozgó, az úton takarásból átfutó, hanem az út közepén fixen álló bábu a célpont, amivel egyszerűbben megbirkózott a rendszer.

Ebben a videóban látjuk a ráfutásos baleset szimulációját is, szintén egy fixen álló, az út közepén parkoló autót szimbolizáló felfújható tesztalany segítségével. Itt a 90 km/h-s tesztnél következik be az ütközés, a rendszer nem tud időben lelassítani.

Mielőtt azonban túlzottan pálcát törnénk a két fiatal kínai márka felett, aki látott már hasonló Euro NCAP teszteket, az tudja, hogy inkább az a kivétel, amikor egy autógyártó ezt a feladatot csont nélkül megoldja. Az is az igazsághoz tartozik, hogy az AEB rendszerek egyike sem garantálja, hogy minden esetben teljesen nullára tudja fékezni a kocsit egy váratlan helyzetben, de az ütközés erejét általában még ilyenkor is csillapítják, mivel hamarabb veszik észre az akadályt, mint az ember, így előbb kezdenek fékezni is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.