A Nissan az elsők között oldotta meg, így ad új életet az elhasznált akkumulátoroknak

A Nissan az elsők között oldotta meg, így ad új életet az elhasznált akkumulátoroknak
Gábor János  |  2024. 05. 06., 14:10

Az autógyártó egy partneri megállapodás keretében oldotta meg, hogy a kedvelt személygépkocsijában lévő akkumulátor újrahasznosításával vadonatúj cellákat állítson elő.

Lényegében második életet adnak a népszerű Leaf akkumulátorainak. A Nissan angliai vállalkozással kötött üzlete mintájára az egész világon lehetne megállapodásokat aláírni, hogy a gyártók stabilan bekapcsolják az értékláncba az elöregedett EV-akkumulátorokat. Az elektromos hajtáslánc szívét jelentő cellák nyersanyagai meglehetősen ritkák (tehát drágák) és a bányászatuk óriási környezeti hatással jár. Létfontosságú lenne tehát az újrahasznosítás, amiben a Nissan a brit Ecobat Solutions-szel tető alá hozott szerződésével akar élen járni.

A két vállalat között egyelőre stratégiai kísérleti megállapodás köttetett. A programot kezdetben Nagy-Britanniában indítják el, de ha a szigetországban leselejtezett akkumulátorok újrahasznosítása gördülékenyen megy és tényleg hatékony, a gyártó nyilván a világ más pontjain működő üzemeiben is be szeretné vezetni.

A partnerség alapján arról van szó, hogy megvizsgálják, hogyan lehetne kereskedelmi forgalomba kapcsolni az elektromos járművek akkumulátorainak felkutatását, biztonságos szállítását, szétszerelését, javítását és újrahasznosítását – nyilván második életciklusban történő felhasználás céljából. A Nissan ezt követően hivatalos gyártói garanciával is kínálhatná ezeket a termékeket. A projekt támogatja a Nissan célkitűzését, mely szerint 2050-re eléri a szén-dioxid-semlegességet, mind a tevékenységei, mind pedig a termékei teljes életciklusa kapcsán.

„Az Ecobattal együttműködve felmérjük, hogy miként működünk együtt a begyűjtő vállalatokkal, hogyan kezeljük a szállítást, hogyan teszteljük, javítjuk és hasznosítjuk újra az elektromos járművek akkumulátorait, hogy megértsük a kereskedelmi értékláncot – magyarázta közleményben a Nissan Energy Services EV-akkumulátorokkal foglalkozó körforgásos gazdaság menedzsere. Alan Low hozzátette: ezek az akkumulátorok olyan autókból származnak, amelyek elöregedtek, ezért szétszerelték őket, vagy amelyeket már leírtak a biztosítók, de a bennük lévő akkumulátorok továbbra is használhatók.

Így oldja meg a Nissan a második életciklust

A felkutatott és visszaszerzett akkumulátorokat speciális járművekkel szállítják az Ecobat Birmingham mellett, Darlastonban működő bázisára. Itt további ellenőrzéseket végeznek rajtuk, majd a Nissan által kifejlesztett eljárásokkal meghatározzák, hogy hosszú távon továbbra is biztonságosak-e, illetve képesek-e megfelelő teljesítményt nyújtani. Ha igen, az lehetővé teszi az autógyártó számára, hogy második életciklust adjon a korábban kidobásra ítélt akkumulátoroknak, valamint a hozzájuk tartozó energiatároló rendszereknek és mobil töltőberendezéseknek. Azokat az akkumulátorokat, amelyeket nem lehet második életre kelteni, szintén képesek újrahasznosítani, elemekre bontva.

„Ez a megállapodás az EV fenntarthatósági képének kritikus eleme, hiszen valódi környezeti előnyökkel jár. Még a megmentett akkumulátorokban megmaradt energiát is vissza tudjuk nyerni, hogy a telephelyünkön található EV töltőhálózat energiaellátására használjuk fel” – mutatott rá Tom Seward, az Ecobat Solutions UK igazgatója.

Főoldali kép: Nissan

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS