Nem valószínű, hogy visszatérő jelenséggé válhat a Panama-csatornán tavaly óta tapasztalt szárazság és az ennek következtében előálló szállítmányozási fennakadás-sorozat – derült ki egy friss kutatásból, amelyet a World Weather Attribution szervezet készített.

Panama-csatorna,
Balszerencsés együttállás, nem pedig trendszerű problémák okozhatták a Panama-csatorna kiszáradását / Fotó: AFP

A tanulmány eredményei alapján kijelenthető: a tavaly előállt szárazság , amely a jelentős részében látványos fennakadásokat okozott és okoz a mai napig is, szinte biztos, hogy ha elmúlik, nem ismétlődik meg egyhamar, mivel két kifejezetten kellemetlen körülmény együttes megjelenésére volt szükség hozzá. 

A 2023-as volt ugyanis Panama történetének harmadik legszárazabb éve, ami már egymagában rekordalacsonyra vitte a Panama-csatornát is ellátó Gatún-tó vízszintjét, és ezt tetézte az El Nino névre keresztelt időjárási jelenség is, amely tovább csökkentette a térség csapadékát,

az alapvető szárazsággal párosulva kritikus szintre mérsékelve a Panama-csatorna vízszintjét.

Ezt látva a panamai hatóságok kénytelenek voltak csökkenteni a csatorna forgalmát, ami hatalmas torlódásokat okozott az ott várakozó teherhajók körében, és jókora fennakadásokat generált a nemzetközi kereskedelemben is. 

Újabb csapás a világkereskedelemre, a Szuezi- után a Panama-csatorna is veszélybe került

A panamai hatóságok a szárazság miatt annyira lecsökkentették a tranzitrésidőket, hogy a dán Maersk fuvarozóóriás inkább vasúton szállítja át Amerikán a rakományait. Már csak a Panama-csatorna eldugulása hiányozna a vörös-tengeri hadiállapotok által sújtott világkereskedelemnek.

A friss kutatás eredményei szerint a tudósok nem találtak semmilyen bizonyítékot bármilyen trendszerű csapadékcsökkenésre a régióban, azt viszont észrevették, hogy az öt legszárazabb évből négy egybeesett az El Ninóval – így jutva el kutatásuk optimista végkövetkeztetéséhez. A történelmi adatokat tanulmányozva azt is kiszámolták, hogy 

az El Nino tavaly nyolc százalékkal csökkentette a csapadék mennyiségét a régióban.

A szakértők a tanulmány végén kiemelik: 2050-re a csatorna vízfelhasználása közel kétszerese lesz a mostani átlagnak, így a jelenlegihez hasonló, kifejezetten szerencsétlen együttállás nélkül is előfordulhat, hogy a hatóságoknak korlátozniuk kell majd az átjáró forgalmát, hogy megvédjék a környék ivóvízellátását – főként az El Ninós években.