3+1 módszer, amellyel a legtöbbet kihozhatjuk a Z-generációs munkavállalókból

3+1 módszer, amellyel a legtöbbet kihozhatjuk a Z-generációs munkavállalókból
Önérzetesek, motiválatlanok, túl sokat akarnak, de túl keveset adnak: ilyen és ehhez hasonló sztereotípiák élnek a Z-generációs munkavállalókról manapság úgy, hogy jó részük még be sem lépett a munkaerőpiacra. Szerémi Péter kommunikációs szakértő az idei Digital-Media Hungary konferencián tartott Milyen vezetői kommunikációval lehet a legtöbbet kihozni a Z-generációból? című előadásában kifejtette, hogy milyen módszerekkel lehet motiválni és hatékonyságra sarkallni a Zoomereket.

"A generációzás lett az új horoszkóp, az emberek egyfajta személyiség tipizálására használják, pedig sokkal óvatosabban kellene bánni a különböző nemzedékekre húzott előítéletekkel"- kezdte beszédét Szerémi Péter. "Bár a generációk valóban keretet adhatnak a külön nemzedékekbe tartozó személyek bizonyos szempontok szerinti meghatározásához, illetve kutatások is megerősítették, hogy sok tulajdonság vezethető vissza oda, hogy melyik generáció milyen földi valóságban nőtt fel, mindezt nem szabad készpénznek venni és általánosításra használni" - magyarázta a szakember, ugyanakkor hozzátette: ártani nem árt, ha vezetőként ismerjük ezeket a kereteket. Igény ugyanis van rá, hogy az előbbi nemzedékek tagjai tudják, milyen úton érhetik el a Z-generáció tagjait, a türelmük azonban véges.

"A kutakodásaim során négy olyan területet találtam, amelyekre ha egy vezető odafigyel, akkor motiváltabb, elkötelezettebb és hatékonyabb Z-generációs munkavállalót fog kapni. Az első lényeges szempont a nyílt és őszinte kommunikáció" - mutatott rá Szerémi Péter.

1. Nyílt, őszinte kommunikáció

Generációtól függetlenül mindenki szeretne nyíltan és őszintén kommunikálni, Szerémi szerint ugyanakkor nemzedékenként különböző, hogy ez kinek mennyire fontos, illetve hogy ennek hiánya milyen következményeket von maga után.

"Ha egy vezető általánosságban beszél az adott vállalatról és csak a pozitív sablon dolgokat közli, akkor egy Z-generációsnak szinte azonnal gyanússá válik. Az úgynevezett digitális bennszülöttek nagyon kifinomult bullshit felismerő rendszerrel rendelkeznek, a nem teljesen őszinte kommunikáció pedig rossz hatással van a motiváltságukra. Számukra az is fontos, hogy a vezető által kommunikált értékek mit jelentenek magának a vezetőnek, illetve elvárják, hogy az illető a sebezhetőségét is megmutassa, a hibákról, nehézségekről is őszintén beszéljen" - hívta fel a figyelmet a kommunikációs szakértő.

2. Empátia, elkötelezettség

Szerémi Péter szerint a Z-generációt vizsgáló kutatások eredményei azt mutatják, hogy ennek a nemzedéknek a tagjai kifejezetten igénylik azt, hogy empátiával közeledjenek feléjük, odafigyeljenek rájuk és megpróbálják őket megérteni nemcsak szakmailag, hanem emberileg is. A hogylétükről való napi szintű érdeklődés, az arra vonatkozó kérdések, hogy mit szeretnének, jól érzik-e magukat, nagyon fontos a számukra, és ha ezt megkapják, akkor nagyon meg fogják hálálni és nagyon elkötelezettek, motiváltak lesznek.

3. Személyes visszajelzés

Bár elsőre azt gondolnánk, hogy digitális bennszülöttekként a Z-generáció tagjai számára nem fontos a személyes visszajelzés, a visszacsatolásokat valójában nem online vagy telefonon, hanem szemtől szemben szeretik megkapni.

A felmérések szerint a Z-generációs munkavállalók 73 százaléka vált munkahelyet azért, mert ez nem történik meg.

"Az X-generációs vezetők többnyire úgy vélekednek, hogy mivel annak idején számukra zavaró volt, ha nem hagyták őket békén, így ők megadják a fiataloknak a szabadságot, hogy azt csinálják, amit szeretnének és ahogyan szeretnék. Ezzel szemben a Zoomerek ilyenkor azt érzik, hogy elhanyagolják őket, esetleg valami rossz készülődik és a kirúgás szélén állnak. Ez azért van, mert a Z-generáció képviselői hozzászoktak az azonnali visszajelzésekhez a közösségi médiában. Ha ugyanezt nem kapják meg a munkában, az zavarja és motiválatlanná teszi őket. Az idősebb vezetőknek ezen dolgozniuk kell annak érdekében, hogy elkötelezettebb, motiváltabb és hatékonyabb Z-generációs munkavállalókat kapjanak" - fejtette ki Szerémi Péter.

+1: Nagyobb cél

A szakértő szerint a Z-generációs munkavállalókra jellemző, hogy gyakran felteszik önmagunknak a kérdést, hogy a munkájuk mihez járul hozzá. Szeretnek ugyanis olyan munkát végezni, aminek értelme van, és ezt a célt a vezető is tisztán el tudja nekik magyarázni.

"A vezetőknek azon túl, hogy elmondják, az alkalmazottak munkája pontosan mihez és hogyan járul hozzá, azt is fontos kommunikálniuk egy Z-generációs felé, hogy neki miért jó az adott munka, azzal milyen képességeit tudja fejleszteni, és hogy ezekkel a képességekkel hova juthat a jövőben. A felmérések szerint 10-ből 9 Z-generációs munkavállaló otthagyja az állását, ha nem tudja, hogy mi értelme van annak, amit csinál. Egy szóval, ha nem tetszik neki egy adott munka és annak célja, elmegy" - szögezte le Szerémi Péter.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!