Tovább fokozódik a Peking és Brüsszel közötti gazdasági feszültség. Az utóbbi időszakban az unió egyre nagyobb nyomást gyakorol a zöld technológiák terén egyre dominánsabb szerepet játszó kínai gyártókra.

Egyrészt külföldi támogatásokról szóló rendelet alapján szubvencióellenes vizsgálatot indított a kínai tulajdonú nap és szélenergia-ipari vállalatok ellen az EU. Másrészt a tisztességestverseny elvét aláásó dömping áruk, így az uniós járműipart „veszélyeztető" ázsiai elektromos járművek miatt kritizálták Pekinget az európai vezetők. 

Az Európai Bizottság három kínai villanyautó-gyártó – a BYD, a SAIC és a Geely – cég ellen indított vizsgálatot. 

Az eljárás során az érintett cégektől nem kapta meg a kért (a vállalatok működéséről, értékesítési előrejelzéseiről és beszállításairól) adatokat a bizottság, így szigorúbb elbírálásra számíthatnak ezek a vállalatok – derült ki a Politico birtokába jutott három levélből.

A nyár előtt döntenek

Az április 23-án kelt levelek szerint, mivel a kért adatokat nem kapták meg, a rendelkezésükre álló tényekből indul ki a bizottság vizsgálata. A levelezés szerint az Ursula von der Leyen által kezdeményezett kereskedelmi eljárás már a vége felé jár.

Valdis Dombrovskis kereskedelmi biztos szerint az ázsiai elektromos járművek ügye még a nyár előtt lezárul. 

A Rhodium Group elemzői szerint a kínai EV-gyártók annyira versenyképesek, hogy még akkor is nyereségesek lennének, ha a vizsgálat lezárulása után 15-30 százalékos importvámokat vetnek ki rájuk az EU.

Európai kapcsolatok

A SAIC Motor kapcsán már december jelezte Brüsszel, hogy a kínai vállalat nem hajlandó az együttműködésre. A kínai autógyártót szoros kapcsolatok fűzik az európai gazdasághoz – 1984 óta együttműködnek a Volkswagennel.

A Bizottság vádja szerint a vállalat Hszincsiangban működtett üzemébe 1 millió ujgurt internált a kínai kormány. 

Az eljárásban szintén érintett Geely járműgyártó vállalatnak Európában a Volvo tulajdonosa. A másik két céggel szemben a BYD nem reagált a Bizottság megkeresésére. 

Kínai válasz

Októberben jelentette be az ideiglenes vámokról szóló döntést az EU, ezeket legkésőbb júliusig bekéne vezetnie. A vámdíjak minden Kínából származó elektromos járműre vonatkoznának. Az unió eljárására adott válaszként Peking dömpingellenes vizsgálatot indított az európai pálinkaimporttal szemben.

Hszi Csin-ping jövő héten Európába látogat, ahol többek között Emmanuel Macron francia elnökkel és Orbán Viktorral is tárgyalni fog a kínai-európai gazdasági kapcsolatokról.

Peking az Európai Bizottság célkeresztjébe került

Az Európai Bizottság vizsgálatot indított, hogy Kína miként részesíti előnyben hazai vállalatait az orvostechnikai eszközök beszerzésére irányuló pályázatokban, és mérlegelje a lehetséges válaszlépéseket.