A Cinco de Mayo részegebb lehet, mint a szilveszter és a Szent Patrik-nap, derül ki egy kutatásból. Ellentétben azzal, amit az amerikaiak több mint 40 százaléka gondol, a YouGov felmérése szerint a Cinco de Mayo nem Mexikó függetlenségének napja – az szeptember 16-án van. Ehelyett a Franciaország felett 1862. május 5-én aratott mexikói győzelemre emlékeznek. 

Másodszor, az ünnep Mexikóban viszonylag jelentéktelen. Elsősorban Pueblában tartják, abban az államban, ahol a csata zajlott.

Harmadszor, a Numerator több mint 5100 fogyasztó körében végzett felmérése szerint a Cinco de Mayo talán még a Szent Patrik-napnál és még a szilveszternél is szeszesebb.

A felmérés szerint a Cinco de Mayo-t ünneplők 59 százaléka mondta, hogy alkoholt tervez vásárolni erre a napra, szemben a válaszadók 53 százalékával, akik szilveszterre és 44 százalékával, akik Szent Patrik napjára terveznek alkoholt fogyasztani. 

A Cinco de Mayo az évek során a mexikói ellenállás erőteljes szimbólumává vált, és az 1970-es évek texasi és kaliforniai chicano mozgalma során lendületet kapott a spanyolajkú amerikaiak körében. Azóta a sörgyártó cégek elkezdték megcélozni az ünnepet, hogy a növekvő latin-amerikai vásárlói bázist elérjék – számolt be róla az Associated Press. 

Az 1980-as évek elején számos sörgyár igyekezett a Cinco de Mayót egyfajta „mexikói Szent Patrik-napként“ pozícionálni a Wine Enthusiast jelentése szerint: az olyan márkák, mint az Anheuser-Busch és a Miller saját spanyolajkú marketingosztályokat hoztak létre és Cinco de Mayo rendezvényeket szponzoráltak, míg a Coors milliókat költött a latin-amerikai fogyasztók marketingjére.

A jelentés szerint 2003-ra az amerikai sörgyártó cégek több mint 5 millió dollárt költöttek Cinco de Mayo reklámozásra, aminek köszönhetően több mint 100 millió palack Corona fogyott el az év május 5-e körül.

Mára a Cinco de Mayo az egyik legnagyobb amerikai ünnep a söreladások szempontjából – írja a Quartz. 2022-ben a kereskedelmi söreladások 12 százalékkal voltak magasabbak a Cinco de Mayo hetében, mint az év egy átlagos hetében.

A Forbes beszámolója szerint Amerika változó demográfiai adatai, köztük a növekvő spanyolajkú lakosság, szintén magyarázatot adhatnak az ünnep népszerűségére az országban.

Az amerikai népszámlálási hivatal adatai szerint ma az amerikaiak mintegy 19 százaléka vallja magát spanyolajkúnak vagy latin-amerikai származásúnak, szemben a 2010-es 16 százalékkal.

A mai ünnepségek gyakran sporteseményeken való összejövetelekkel is járnak, például híres mexikói vagy mexikói-amerikai bokszolók fizetős boksz mérkőzéseivel és baseballcsapatok különleges ünnepi mérkőzéseivel az ország különböző városaiban.