járműtörténelem

Morzsák az Autó Motor régi számaiból 6. rész

2024.05.05.

Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a jótállás. A Ford T modell számos innovációja mellett a 9 hónapos garanciával is kezdeményező volt. Az autógyárak fokozatosan kiterjesztették a jótállást időre, és, -vagy kilométerre. A magyar Majláth cég talán elsőként vállalt ötvenezres motorgaranciát, melyet a DKW autók üzembiztonságára és a megbízható szervizháttérre alapozott az 1930-as években.

Szerző: Bánffi Tibor

Az Autó Motor 1935. 7. évf. 5. számából idéztünk.

50.000 KILOMÉTERES MOTOR GARANCIÁVAL KERÜLNEK ELADÁSRA A DKW KOCSIK!

Érdekes és eddig elképzelhetetlennek tartott újítást vezetett be a Majláth cég. 50.000 kilométeres motorgaranciával hozza forgalomba 1935-ös típusú Auto-Union DKW kiskocsijait, a híres elsőkerék meghajtású kétüteműeket. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a Majláth cég a motor minden üzem zavarát és idő előtti kopását teljesen díjmentesen javítja, a maximálisan két év alatt lefutott 50.000 kilométer összteljesítmény tartama alatt. A DKW gyár magyarországi vezérképviseletének újítása óriási meglepetést keltett szakmai körökben, hiszen eddig egyetlen gyár sem vállalkozott ilyen időtartam ú szavatosságra. A alkalmunk volt az érdekes újítás kérdésében a DKW képviselet vezetőjével beszélni, aki a következőket m mondotta: - A szokatlan, kétéves 50.000 kilométeres motorgarancia nyújtása kizárólag azokon a tapasztalatokon nyugszik, melyeket az Auto-Union DKW  motorokkal az elmúlt években szereztünk. A kétütemű DKW motor konstrukciójánál, anyagánál és megmunkálásánál fogva olyan élettartamot biztosít, melyhez foghatót eddig nem tapasztaltunk.

Nyugodtan adhatjuk tehát az 50.000 kilométeres garanciát, mert tudjuk jót, hogy 50.000 kilométer lefutása alatt csak a legritkább esetben válik javítás szükségessé a megszokott, kisebb beállításokon és szabályozásokon kívül. Az Auto-Union 1935-ös DKW típusai különösen sikerültek, a gyár úgynevezett „nyúzási“ darabjai, melyeket pedig a legmostohább megpróbáltatásoknak vetnek alá kísérleti célokból és dacoltak annak a próbasorozatnak, mely 50.000-nél jóval nagyobb kilométerszámot reprezentált. A kétütemű DKW rendszer egyszerűsége és elpusztíthatatlansága ismeretében az igazi autószakember nem is csodálkozik szokatlan méretű garanciánkon, mely a kisautó vásárlónak nagyon megkönnyíti kiadási büdzséjének előzetes megállapítását.

A MOTORKERÉKPÁR LEGGYORSABB ALKATRÉSZE A DINAMÓ

Furcsa, de emellett érdekes számok árulják el, mennyit is kell szenvednie a modern motorkerékpárnak!

Gondolkodtunk már azon. hogy a modern motorkerékpár mechanizmusa mekkora szenvedéseknek és megpróbáltatásoknak van alávetve? Hogy élete alatt vajon hány milliószoroz kap a dugattyúja akkora döfést, mely dicséretére válna a mezőgazdasági kiállítás díjnyertes tenyészbikájának? Egy kis számtan többet árul el minden műszaki fejtegetésnél. Az alapul vett gép az 500-as, felülvezérelt túrasport-motorkerékpár. Lássuk előbb mi történik a háza táján mondjuk 300 km-es túra alatt. Hátsó lánca a lánckeréken pörögve kb. 120 km-es utat tesz meg, mágnese 428.000-szor fordul meg a tengelye körül és ugyanannyi szikrát ad le. Szívó- és kipufogószelepe ugyancsak 426.600-szor nyit. miközben azonban mindössze alig 7 km-es utat tesz meg a szelepvezetékben. Kerekei 155.127-szer fordulnak meg tengelyeik körül, az első lánca 240 km-es u tat tesz meg. A motor 853.200-szor fordul, kilométerenként tehát körülbelül 2750-szer. A dugattyú a hengerben összesen 240 kilométeres utat tesz, mig a dinamó 1.137.000-szer fordul a tengelye körül, tehát a dinamó a motorkerékpár leggyorsabb része. Lássuk mi történik akkor, ha kb. óránként 100 km-es tempóban repesztünk? A kerekek felső része a talajhoz viszonyítva kb. 200 km-es sebességgel halad, kerületi sebességük viszont ugyanannyi, mint a gép sebessége 100 km/ó. A kerekek alsó része a talajhoz viszonyítva áll! Az olajcsőben levő olaj percenként kb. 20 centiméteres sebességgel folyik a motor felé, az üzem anyag áramlási sebessége ehhez képest óriási: 3 méter percenként. A dugattyú sebessége kb. 80 kilométer óránként, az első lánc sebessége (a gép sebességéhez viszonyítva) kb. 70 km. A kerekek percenként 775-ször fordulnak, a motor percenként. 4200-szor fordul a tengelye körül, a lendítőkerék kerületi sebessége 170 km. Megértjük tehát, hogy mit is jelent, ha azt mondják egy gépre, hogy megbízható és mondjuk minden baj nélkül megtett már 60.000 kilométert, közben dinamója közel egy negyed milliárd fordulatot lett meg?

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.25
A szombati időmérő edzésen megszerezte az első rajthelyet, majd mindkét futamot megnyerte a címvédő....
2024.05.25
A BMW főnöke a Kínából érkező autókra kivetett büntetővámokra figyelmeztet.   ..
2024.05.25
A BMW Motorrad a Comói-tónál található Villa d'Este festői háttere előtt bemutatja legújabb....
2024.05.25
Lássuk, miben törtek most az élre szomszédaink.   ..
2024.05.25
A Bridgestone Tatabánya csatlakozott a Hungarian Business Leaders Forum által működtetett EU....
2024.05.25
Élményautózás és más programok várták a Ments Életet Közhasznú Alapítvány által támogatott....
2024.05.25
Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés....
2024.05.25
A kontinens legnevesebb egyetemeit megelőzve ismét az első helyen végzett a győri Széchenyi István....
2024.05.25
A görög autópiacon októberben a Suzuki Vitara volt a legkeresettebb autó, az esztergomi szabadidő-....
2024.05.25
Az AUDI HUNGARIA Zrt. a magyarországi vállalatok számára elérhető társasági adóból (TAO) történő....