Elrettentő uniós haderőt mozgosítanának – Brüsszel asztalán az új terv
Uniós források

Elrettentő uniós haderőt mozgosítanának – Brüsszel asztalán az új terv

Az Európai Politikai Tanulmányok Központja (Centre for European Political Studies, CEPS) új menetrendet javasolt az EU bővítésére, amelynek célja, hogy a kontinens előtt álló geopolitikai, irányítási és politikai kihívásokra megoldást kínáljon. Az Európai Bizottság elé terjesztett terv az államszövetség újabb jelentős keleti bővítését terelné új mederbe, hogy Ukrajna csatlakozása mellett az elhalt, főleg balkáni országokkal folytatott tárgyalásokat is kimozdítsák tetszhalott állapotukból. Az intézményi reform részeként a Magyarország kapcsán gyakran előkerülő vétójogot is elvennék.

Az új menetrend, amely a következő többéves pénzügyi keret időszakára (2028-34) vonatkozna, egységes keretet biztosít az EU és annak szakpolitikái fejlődéséhez, a tagjelölt országok biztonságát és jogállamisági fejlődését garantálná, mindehhez egy reális költségvetési perspektívát kínálva. A rendszer három pillérre támaszkodik: hiteles uniós biztonsági garanciák, EU-s intézményi és szakpolitikai reformok végrehajtása, valamint egy kiszámítható pénzügyi támogatási rendszer kidolgozása – derül ki a jelentésből.

Az első pillér a tagjelölt országokkal és a közöttük meglévő biztonsági és politikai kérdések vitarendezését helyezné előtérbe, és erőteljesebb támogatást igényelne az EU-tól az egyre rosszindulatúbb külföldi behatolásokkal szemben. Ehhez megerősítenék a csatlakozásra váró államok katonai ellenálló képességét, amelyben az uniós országok is résztvennének.

Ez a támogatás túlmutatna azon, amit jelenleg az Európai Békefenntartási Eszköz és a közös biztonság- és védelempolitika nyújt, és megerősítené az Európai Unió stratégiai autonómiáját is –vagyis hogy kevésbé függjön az ellátási láncain keresztül Kínától vagy épp az Egyesült Államoktól. Az EU-országok műveleti irányítóként, támogatóként vállalnának szerepet az érintett tagjelölteknél. Továbbá a védelmi ipar, közös katonai irányítás területén is megerősítené az államszövetség kapacitásait.

A javaslat egy olyan Gyors Bevetési Kapacitás (Rapid Deployment Capacity – RDC) nevű védelmi rendszer létrehozására is felszólít, amely az EU elrettentő katonai erejének létrehozását jelentené.

A jelentés szerzői szerint a gyors bevetési képességnek már 2025-re teljes mértékben működőképesnek kell lennie, a jelenleg tervezett közös katonai hadtest 5000 fős létszámánál is nagyobbnak kell lennie, és meg kell felelnie az 1999-es helsinki kiemelt vállalásban foglaltaknak (ez 50-60 000 fős, 60 napon belül mozgósított és legalább 1 évig fenntartott hadtestet írna elő). Tekintettel a NATO-n belüli politikai törékenységre (mint egy esetlegesen Donald Trump vezette szeszélyes USA és Erdogan Törökországának kiszámíthatatlan szövetségesi viselkedése), az EU-nak nincs más választása, mint hogy a kontinens biztonságát fenntartó tényezővé váljon – állítja a CEPS-javaslat szerzője, a szervezet vezető kutatója Steven Blockmans.

Az egész pénzügyi támogatási rendszert újra kell gondolni

A második pillér a nyugat-balkáni hatokkal (Bosznia-Hercegovina, Albánia, Észak-Macedónia, Szerbia, Koszovó és Montenegró), a keleti hármas tagjelöltekkel (Ukrajna, Moldova és Grúzia), nem is beszélve Törökországról, történő bővítés előkészítéséhez szükséges reformokkal foglalkozna. Ehhez a CEPS szerint szükség lenne a közös agrárpolitika (KAP) átalakítására, a Tanácsban az egyhangúságról a minősített többségi szavazásra való áttérésre, valamint a kohéziós politika reformjára.

Magyarország számára a legfájdalmasabb reformterület ez, főként a vétójog elvesztésével járó többségi minősített szavazási rendszer bevezetése válthatja ki a kormány ellenállását, amely ellen a kabinet már többször felszólalt más tagállamokkal együtt.

„Az [uniós] szerződések által kínált teljes potenciált ki kell használni, amely tagadja, hogy egyhangúságra van szükség minden kérdésben, szükséges, hogy a tagállamok hatékonyabb kormányzási megoldásokhoz (pl. passarelle klauzúrák) folyamodhassanak. Az egyhangúság, amelyet az új tagok csatlakozásával egyre nehezebb lesz elérni, magára a bővítési politikára is vonatkozik jelenleg. A csatlakozási folyamat közbenső szakaszában a minősített többségi szavazás bevezetésére irányuló, nemrégiben tett francia-német-szlovén javaslatot valamennyi tagállamnak támogatnia kell, hogy

a jövőben megakadályozzák, hogy egyetlen tagállam foglyul ejtse az Európai Uniót

– derül ki a szövegből.

A javaslat emellett az egységes energia-, pénzügyi és távközlési piac integrációját is szorgalmazza, hogy több magánfinanszírozást lehessen felszabadítani. Valamint az EU politikai prioritásaihoz, azaz a védelmi kiadások növeléséhez, a tagság kiterjesztéséhez a tagjelölt országokra és a gazdaság környezetbarátabbá tételéhez való új finanszírozási módok bevezetését javasolják egy tőkepiaci unióhoz hasonló rendszeren keresztül.

A harmadik pillér hiteles pénzügyi támogatást nyújtana a szegényebb, még szennyező technológiákat használó, agyilag és szakmai kapacitásokban rosszabb helyzetben tagjelölt országok fenntartható fejlődéséhez. Ehhez sokkal nagyobb előcsatlakozási támogatási eszközre (IPA IV) lenne szükség a CEPS szerint, amely erős költségvetési feltételrendszerrel és szigorú ellenőrzési mechanizmusokkal győzhetné meg a takarékos tagállamokat, hogy tartsák magukat a „többet a többért” elvhez – vagyis hogy a gazdag országok készek legyenek többet fizetni. A következő generációs IPA a nyugat-balkáni növekedési tervben bevezetett fokozatos integrációs módszertant is érvényre juttatná, és valamennyi tagjelölt országra alkalmazná.

A CEPS javaslata hangsúlyozza, hogy az új menetrend nem engedheti meg a „kimazsolázgatást” vagy a szelektív integrációt. Tehát nem engedheti meg a tagjelölt országoknak, hogy csak bizonyos politikákat kell elfogadniuk vagy bizonyos kritériumoknak kell megfelelniük. Ehelyett a hangsúlyozza az integráció átfogó és koherens megközelítésének szükségességét, ahol minden csatlakozni vágyó államra ugyanazok a magas követelmények vonatkoznak, és elvárják, hogy minden szükséges reformot végrehajtson mindenki.

A következő Európai Bizottságban a bővítésért felelős biztosnak is helyet kell kapnia, és az európai szomszédságpolitika maradványait (Kelet és Dél) a Nemzetközi Partnerségek Főigazgatóság alá kell vonni. Az új menetrendet a bővítési módszertan további felülvizsgálatához kell kötni, a hivatalos csatlakozási tárgyalásokhoz beillesztett szakaszokkal, valamint számszerűsíthető nyomon követéssel, amely igazolja a nagyobb pénzügyi, piacra jutási és intézményi előnyök felszabadítását, ha egyre magasabb referenciaértékek teljesülnek – az összes tárgyalási fejezetben elért pontszámok révén, beleértve a jogállamiságot és a közigazgatási reformot is.

Címlapkép forrása: EU

Ricardo

Öröm van

Megjelent idehaza Carl Menger A közgazdaságtan alapelvei című 1871-es klasszikus műve. Tolle, lege!

Kasza Elliott-tal

3M Company

Nemrég írtam a Solventumról, levált az MMM-ről és áprilisban a tőzsdére ment. Minden MMM részvényes a 4 részvénye után kapott egy SOLV részvényt. Ez eddig nagyon szép, azonban 05.14-én MM

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
hőszivattyű, fűtési rendszer, fűtésbekötés