Az égre nézve néha hosszú, fehér felhőcsíkot láthatunk, amikor egy repülőgép elrepül magasan a fejünk felett. Vajon mi lehet ez a csík? Erre ad választ a Travel + Leisure cikke.
"A kondenzcsíkok a repülőgép mögött hagyott párafelhők, amelyek apró vízcseppekből és a sugárhajtómű-üzemanyag égésének melléktermékeiből állnak"
- magyarázza Amanda Martin, a Légi Időjárási Központ megbízott figyelmeztető koordinációs meteorológusa és vezető légiforgalmi meteorológusa - "a kondenzcsíkok az ember által létrehozott felhők egy fajtája."
Néha felnézünk az égre, és tucatnyi kondenzcsíkot látunk, míg máskor nem látunk egyet sem. Ez azért van, mert a kondenzcsíkok kialakulásához különleges légköri körülményekre van szükség.
"A kondenzcsíkok akkor keletkeznek, amikor a repülőgép hajtóművéből származó forró gáz keveredik a repülési magasságban lévő hűvösebb hőmérsékletű és alacsonyabb nyomású levegővel"
- mondja Martin. "Ez a keveredés közvetlenül a repülőgép mögött történik, és kondenzcsík formájában látható."
A kondenzcsíkok kialakulásához a levegőnek egyszerre kell hűvösnek és nedvesnek lennie. Ha a páratartalom alacsony, a kondenzcsík gyorsan elpárolog. Ha a páratartalom magas, a kondenzcsíkok megmaradnak és növekednek. A repülőgépek kipufogógázából származó vízgőz jégkristályokká alakul, és a levegőben lévő vízzel egyesülve hozza létre ezeket a felhőket. Ha tartósan fennmaradnak, akár több kilométer hosszúra és 2-4 ezer méter magasra is megnőhetnek.
A kondenzcsíkoknak három fő típusuk van: rövid életű, tartósan nem terjedő és tartósan terjedő.
"Az egyetlen különbség a kondenzcsíkok között az időtartamuk tekintetében van, és ez a nagyléptékű időjárási mintázattól függ" - részletezi Martin. "Amikor a kondenzcsíkok tartósan terjedőek, akkor kezdenek hasonlítani a cirruszfelhőkhöz."
A rövid életű kondenzcsíkok nem adnak okot különösebb aggodalomra, mivel gyorsan eloszlanak, de a tartósan fennálló kondenzcsíkok környezetvédelmi szempontból aggályosak lehetnek, mivel csapdába ejthetik a hőt, amelynek fel kellene szabadulnia, és végső soron hozzájárulhatnak az éghajlatváltozáshoz.
A Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) és a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szerint a kondenzcsíkok közvetlenül nem fenyegetik a lakosságot, de hozzájárulhatnak az ember által okozott éghajlatváltozáshoz.
Egy 2021 januárjában közzétett tanulmány szerint a kondenzcsíkok a globális légi közlekedés éghajlatváltozáshoz való hozzájárulásának 57 százalékát teszik ki.
Ezeknek a kondenzcsíkoknak a nagy részét azonban a repülések kis százaléka képezi. Így viszonylag egyszerű lenne mérsékelni a kondenzcsíkok hatását az olyan járatok útvonalának megváltoztatásával, amelyek a legnagyobb valószínűséggel okoznak kondenzcsíkokat. Mivel a kondenzcsíkok kialakulásához speciális légköri feltételek szükségesek, ezek térségek tervezetten elkerülhetők.
Akadnak emberek, akik abban hisznek, hogy a repülőgépek után hosszabb ideig megmaradó vaskos csíkok az égen nem kondenzcsíkok, hanem chemtrailnek nevezett vegyi csíkok.
A vegyszereket egy sok százezer főt magába foglaló, globális összeesküvés keretében engedik a légkörbe, és a célja a lakosság mérgekkel való permetezése elmekontroll vagy megbetegítés, esetleg egyenesen népirtás céljából.
A chemtrail viszonylag új keletű összeesküvés-elmélet, az amerikai légierő egyik dokumentuma szerint 1996-ban kapott szárnyra, amely szerint a katonaság szór gyanús anyagokat, mérgeket a levegőbe a polgári lakosság ellenében.
William Thomas volt az első olyan önjelölt „oknyomozó újságíró”, aki 1999-ben kezdte terjeszteni az amerikai kormány állítólagos terveit, amely szerint a sugárhajtású repülőgépek a kondenzcsíkjaik által mérgeket juttatnak a légkörbe.
A szakemberek hiába cáfolták számtalanszor a chemtrail összeesküvést, az elképzelésnek ma is rengeteg híve van világszerte.