H71M Hall-hatású tolóhajtómű – igazi áttörés a NASA szökési sebességet elérő ionhajtóműve

2024 / 05 / 05 / Felkai Ádám
H71M Hall-hatású tolóhajtómű – igazi áttörés a NASA szökési sebességet elérő ionhajtóműve
Az ionmeghajtás technológiáját eddig kisebb műholdak űrbeli navigálására használták, most azonban a NASA új hajtóművével igazi űrhajók is működtethetőek vele, és elérhető a bolygóközi utazás is.

Az áttörés, ami megváltoztatja az űrutazást és az űrkutatást, itt toporog a küszöbön – írja a Popular Mechanics. A technológia maga nem új, hiszen az az ionhajtóművek régóta a műholdak keringési manőverezéseihez szükséges hajtóerő előállításának legfontosabb forrásai, de az alacsony Föld körüli pályán (LEO) túli utazásokhoz, például a Holdra vagy egyéb égitestekre irányuló missziókhoz ezen hajtóművek a mostaninál lényegesen hatékonyabb változatára lesz szüség.

A NASA legújabb fejlesztése ennek megfelelően egy nagy teljesítményű napelemes elektromos meghajtási technológia miniatürizált változata, amelyet eredetileg a NASA közelgő holdi űrállomására szántak. Ezt az új hajtóművet eleve úgy tervezték tehát, hogy támogassa a bonyolultabb műholdas műveleteket, sőt akár a mélyebb űrbeli küldetéseket is.

Az ionhajtóművek abban különböznek a hagyományos vegyi rakétáktól, hogy nem a gáz kilökésére építenek, ehelyett az ionhajtómű egy elektromos mezőt használ az atomok vagy molekulák gyorsítására, amelyek aztán nagy sebességgel távoznak a hajtóműből – így generálnak tolóerőt. Ez a folyamat lehetővé teszi, hogy az ionhajtóművek sokkal hatékonyabban használják fel az üzemanyagot, és hosszabb ideig legyenek képesek működni, mint a hagyományos kémiai rakéták, ami természetesen komoly fegyvertény a hosszú űrmissziók során, ahol az üzemanyag-hatékonyság és az üzemidő kulcsfontosságú tényezők.

Sajnos azonban a jelenlegi ionhajtóművek alulmaradnak a nagy sebességet igénylő manővereknél, mint például a szökési sebesség elérése vagy a pályabefogások végrehajtása. Ezen segítene azonban a NASA fejlesztése, a H71M szubkilowattos Hall-hatású tolóhajtómű.

Ez a következő generációs hajtómű képes a fent írtak miatt szükséges sebességnövelésre, miközben továbbra is relatíve (a kémiai hajtóművekkel összevetve) kevés energiát igényel, és kiemelkedő az üzemanyag-felhasználási hatékonysága. A legtöbb kereskedelmi ionhajtómű csupán a űreszköz kezdeti tömegének 10%-át használja fel üzemanyagként, azonban az H71M típusú hajtómű 30%-ot használ fel, és 15 ezer órás működési időt garantál. Ez azt jelenti, hogy az H71M képes hosszabb ideig és hatékonyabban működni, nagyobb mennyiségű üzemanyag felhasználásával, ami lehetővé teszi a hosszabb és bonyolultabb űrmissziók végrehajtását. Az alacsony energiafelhasználás mellett ez a nagyobb üzemanyag-áteresztő képesség jelentősen javítja a hajtómű teljesítményét és megbízhatóságát a hosszú távú űrutazások során.

A H71M hajtóművel ezért kisebb űrhajók eljuthatnak a LEO-tól a Holdig, vagy egy geoszinkron transzfer pályáról a Mars felé függetlenül manőverezhetnek. Mit jelent ez a gyakorlatban? Gyakori és változatos típusú Hold- és Mars-küldetéseket csökkentett költségek mellett.

Az új technológia egyik első felhasználója a SpaceLogistics lesz, amely a Northrop Grumman leányvállalata. A NASA tervei alapján készült NGHT-1X Hall-effektusú hajtómű a Mission Extension Pod nevű űreszközben, egy műholdjavító járműben kerülnek felhasználásra, amely ezzel a hajtóművel képes elérni a geoszinkron Föld körüli pályán lévő műholdakat, hogy azokon karbantartási műveletet végezzen. A Mission Extension Pod egyébként nomen est omen alapon legalább hat évvel képes meghosszabbítani a rábízott műhold működési idejét.

(A cikkhez használt kép illusztráció, azon a A NASA által a Deep Space 1 űrszonda számára fejlesztett 2,3 kW-os NSTAR ionhajtómű hot fire tesztje látható a Jet Propulsion Laboratory-ben, 1999-ben, forrás: wikipedia)


Itt tart ma a szexipar, nézz körül a Vágyaim.hu-nál, milyenek 2024-ben az okos-szexeszközök!
memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
Véget ért a memoQ  Lányok napja, ami 2019 óta segíti a pályaválasztás előtt álló lányokat, hogy igazán kiteljesedjenek karrierjükben. Szenzitíven és nyitottan álltak a fiatalokhoz, kérdezték őket a digitális trendekről is: a TikTok az új YouTube, a Facebook régóta a boomereké, chatelni pedig már csak Instagramon szokás – beszámoló
Ennyi energiát spórol meg a hibridtechnika egy Clióban háromezer kilométeren
Ennyi energiát spórol meg a hibridtechnika egy Clióban háromezer kilométeren
A Renault Clio az egyik a kevés kisautó közül, amely fullhibrid változatban is kapható. Egy könnyen értelmezhető táblázatban maga az autó mutatta meg nekünk egy hosszú út után, hogy ez pontosan mit is jelent.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.