A német sportruházati óriás felpörgette az 1970-es és 80-as évek futballszurkolói lábbelik által inspirált tornacipők gyártását. Bjorn Gulden vezérigazgató szerint az eladások ezt követően a tavalyi év eleji havi néhány százezer párról havi több millió párra ugrottak, és az Adidas most arra törekszik, hogy tovább növelje a népszerűségüket.

A vállalat szerint ezen cipők eladásai segítették az első negyedévben elért erős teljesítményt, anélkül, hogy részletes számadatokat közölt volna az Adidas Samba, a Gazelle és a Spezial modellekről. A cipők ára 90 dollártól felfelé mozog, a limitált kiadású kollaborációk pedig akár 350 dollárba is kerülhetnek – írja a Reuters.

A befektetők és az elemzők folyamatosan figyelik, hogy az Adidas nem függ-e túlságosan a cipőktől, mivel a rendkívül nyereséges Yeezy-üzletág hirtelen megszűnése még frissen él az emlékezetükben.

Sokba került a Kanye Westtel történő szakítás

A sportszergyártó cég tavaly 30 év óta először volt veszteséges, miután az amerikai rapperrel és producerrel, Kanye Westtel való szakítás miatt véget ért a trendi tornacipőcsalád. Az Adidas Samba nyerte a Footwear News 2023 „Az év cipője” díját, ami az első győzelem számukra a 2015-ös Yeezy Boost 350 óta.

A Bernstein elemzője, Aneesha Sherman becslése szerint a Samba, a Gazelle és a Spezial modellek összesen 1,5 milliárd euró forgalmat generálnak idén, ami az Adidas teljes bevételének mintegy 7 százaléka, és közel van a Yeezy 1,7 milliárd eurós bevételi a csúcsához.

A cipők eladásai valószínűleg minden régióban idén érik el a csúcsot. Nyilvánvaló és egyértelmű, hogy ez a trend nem fog örökké tartani

– mondta Thomas Joekel, a frankfurti székhelyű Union Investment vagyonkezelő portfóliómenedzsere, aki Adidas-részvényeket is tart.

Sunak is villantott egyet a Samba cipővel

Amikor Rishi Sunak brit miniszterelnök a hónap elején egy Instagramra feltöltött klipben Sambában volt látható, egyes britek úgy érezték, hogy csapást mért a cipő utcai hitelességére. Sunak később tréfásan bocsánatot kért „a Samba közösségtől”, de a cég vezérigazgatója szerint Sunak posztja a cipő iránt nem volt hatással az eladásokra.

A tágabb trendciklusok a nagy sportruházati gyártók számára is problémákat okozhatnak. 2018-ban az Adidas eladásai Európában, a legnagyobb piacán visszaestek, amikor a minimalista fehér Stan Smith cipője kezdett kimenni a divatból. A Nike pedig jelenleg a gyengébb kereslet miatt csökkenti klasszikus Air Jordan 1 cipőinek kínálatát.

Az Adidas-vezérigazgató elmondása szerint a vaskosabb, gördeszkás stílusú Campus cipők egyre népszerűbbek, és egyes piacokon eladják a Sambát. Az Adidas azt is tervezi, hogy a klasszikus Superstar cipő marketingjét is felpörgeti, hogy jövőre újra divatba jöjjön.

Nemrég dobta piacra a cipő 200 dolláros változatát Edison Chen tervezővel, amely hullámos talppal rendelkezik. Gulden elmondta, a vállalat azon dolgozik, hogy megtisztítsa a piacot a Superstar szezonális színeitől, és csak a klasszikus fekete és fehér színre koncentrál, hogy a piac friss legyen az idei és a jövő évi új bevezetésekhez.