Turbulens napokat élnek át azok, akik megpróbálják követni, vagy épp megérteni az üzemanyagárak hazai változását, alakulását, illetve alakítását

Orbán Viktor miniszterelnök a szokásos péntek reggeli interjújában egyébiránt leszögezte,

az állam nem kényszerrel, hanem megegyezéssel akarja belátásra bírni a kis- és nagykereskedőket, miszerint a magyar embereknek jogos az elvárása, hogy olyan áron juthassanak üzemanyaghoz, mint a régió más polgárai.

Azt azonban a kormányfő sem fedte fel, hogy milyen összetevői vannak az üzemanyag árának.

Mindenesetre az jó hír, hogy a holtankoljak.hu közlése szerint

hétfőtől ismét üzemanyagár csökkenést fogunk tapasztalni a hazai kutakon.

A benzin és a gázolaj esetében is 2 forinttal csökken a nagykereskedelmi ár.

Kép: Economx.hu

Fentieket figyelembe véve az alábbi átlagárakkal találkozhatunk szerdától a kutakon:

  • benzin: 629 forint/liter
  • gázolaj: 616 forint/liter.
Kép: Economx.hu

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) ugyanakkor arra mutat rá, hogy az elmúlt időszakban az üzemanyagok – sokszor emlegetett – régiós átlagára a benzin esetében 7 forinttal, a dízel esetében 12  forinttal csökkent, míg a héten a hazai kiskereskedelmi árak a benzin és a gázolaj esetében is akár 17  forinttal csökkennek. 

Így a benzinár a régiós átlagár alatt található, míg a dízel közel azonos szinten van

– hangsúlyozta a MÁSZ. 

Ugyanakkor a szakmai szervezet szerint a számok értelmezéséhez fontos leszögezni, hogy az üzemanyagárakat döntően a makrogazdasági  folyamatok, geopolitikai konfliktusok és a forint árfolyama befolyásolják. 

Kép: Economx.hu

Az elmúlt napokban viszont a forint erősödése mellett mérséklődtek az olajtermékek árai.

Kép: Economx.hu

A kőolaj árára többek közt hatással volt az amerikai nyersolajkészletek váratlan növekedése és a közelgő Izrael-Hamász  tűzszünetre utaló jelek is, amelyek enyhítenék a közel-keleti ellátási aggodalmakat - mutatott rá a helyzet komplexitására a MÁSZ.

Egyébként európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18. helyen, a dízelárak pedig a 15. helyen állnak, a régión belül pedig továbbra is a középmezőnyben vannak: a benzin esetében a negyedik, a dízel esetében pedig a harmadik helyen.

Index: jön a többszöri árazás

A heti többszöri árazás következtében a piac volatilis mozgását gyorsabban tudja követni a Mol, kereskedelmi partnereik pedig a korábbinál aktuálisabb, „a mindenkori piaci viszonyokat jobban tükröző áron vásárolhatják meg az üzemanyagot” – olvasható az Index birtokába jutott levélben, amelyet a Mol-csoport küldött partnereinek. Mostantól a heti két alkalom helyett sűrűbben dönthetnek a nagykereskedelmi árról.

„Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy a Mol változtat eddigi árképzési gyakorlatán: megteremtjük a lehetőségét annak, hogy az eddigi heti két alkalom helyett akár többször is dönthessünk az üzemanyagok nagykereskedelmi áráról. Az a célunk, hogy rugalmasabban tudjunk alkalmazkodni a folyamatosan változó világpiaci helyzethez” – olvasható abban a levélben, amit a Mol-csoport küldött azoknak a benzinkutaknak, amelyeknek a nagykereskedelmi beszállítójuk.

Az elmúlt napokban a kormányzat és a hazai olajipari vállalat, a Mol éles pengeváltásba kezdett az üzemanyagok árának alakulása kapcsán, ami aztán Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a múlt héten az alábbi meglátással zárt le:

úgy tűnik, megértette mindenki, mit szeretne az Orbán-kormány, ennek nagyon örülök, hogy a kooperációt választották az ellenállás helyett. Ez egy nagyon nagy, a jó irányba tett lépés, az, hogy elegendő-e, a kormány a jövő héten tudja értékelni. De a szomszédos árak is felfelé mozognak.

Emlékezetes, az Economx írta meg először, ha nem változik az üzemanyag ára, a kormányzat ismét hozzányúlhat az ársapkákhoz. Hortay Olivér, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Energia- és klímapolitikai üzletág vezetője rámutatott, ebben az esetben a kormány kemény és puha eszközöket egyaránt alkalmazhat.

A kemény eszközök szabályozásbeli változtatást jelölnek, ilyen volt például a benzinárstop, aminek keretében a kormány maximalizálta, hogy egyes üzemanyagtípusok esetében a kutak mennyit kérhetnek el a fogyasztóktól, illetve a fogyasztók egy csoportjától.

A szakértő arról is beszélt, abban a döntésben, hogy a kormány továbbra is puha eszközöket alkalmaz, vagy keményekhez nyúl, számos tényezőt mérlegelni szükséges – a FED kamatpolitikájától kezdve, a geopolitikai folyamatok alakulásán át, az üzemanyagpiac szereplőinek árazásáig. A feladat tehát rendkívül komplex - tette hozzá.