Előfizetés, támogatás, pályázatok: minden kreativitásra szükség van a független sajtó megmaradásához

HírKlikk 2024. május 3. 14:05 2024. máj. 3. 14:05

Az elmúlt években új fejleményként jelentkeztek azok a régi-új módszerek, amelyeket a pártoktól független magyar sajtó kezdett alkalmazni működése finanszírozására. Az Euronews a sajtószabadság világnapja alkalmából járt ennek utána.

Online szerkesztõségek adományt kérnek az olvasóktól, vagy elõfizetõi díjhoz kötik bizonyos cikkek olvasását, ezt kiegészítik pályázati forrásokkal, illetve egyéb pénzkeresõ tevékenységgel, mint a könyvkiadás, az oktatás vagy a rendezvényszervezés. Az új módszereknek azonban van árnyoldala is, mondja a Mérték Médiaelemző Intézet vezetője, Polyák Gábor az Euronewsnak.

– Egyre többen adományoznak, de ez nem hosszú távon kiszámítható,  biztonságos üzleti modell. Amikor az emberek anyagi helyzete megengedi, akkor többet adományoznak, amikor rosszabb – és most összességében rosszabb – akkor ezek az adományok csökkennek.

Az elõfizetõi modellben biztosabbak a bevételek, de sok potenciális olvasó elõl elzárja a média a saját tartalmát. A Telex online hírsite ezért az adományokra épít, amelyekből a működési költségek negyven százalékát tudja fedezni.

– A miénk támogatói modell, ami arról szól, hogy nálunk minden ingyenesen megnézhető, de jelezzük azt az olvasóinknak meg a nézőinknek, hogy szükségünk van a támogatásukra – mondta az Euronewsnak Kárpáti Márton, a Telex ügyvezetője. – Nagyon drága dolog egy újságot fenntartani, teljesen torz a magyar reklámpiac, tehát csak reklámra építeni egyszerűen nem lehet ebben a környezetben. Mi azt valljuk, hogy amíg lehet, addig minden tartalmunk ingyenesen lesz hozzáférhető, ez a különbség a mi modellünk és az előfizetői modell között. 

A médiakutató szerint a pályázati pénzek is felvetik a maguk problémáit.

– Uniós és más pályázatokból tartják el magukat igen nagy mértékben, ami több szempontból problémás – mondta Polyák Gábor. – Egyrészt ez is bizonytalan, vagy van, vagy nincs. Másrészt ha valaki pályázati pénzhez jut annak fejében egy projekt megvalósítását vállalja, tehát nem azt csinálja amit újságíróként meg szerkesztőségként szeretne csinálni, hanem azt, ami a pályázatból finanszírozható. Harmadrészt azt is látjuk, hogy ez egy politikai támadási felületté vált. 

Kárpáti Márton szerint a Telexnél a pályázati források is jól összeegyeztethetők a célszerű működéssel. Példának a Telex akadémiát hozza, ami alapvető médiaelméleti kérdésekről, médiatudatosságról szóló képzés iskolásoknak, amit kifejezetten élvezettel végeznek, miközben hírolvasó közönséget is nevelnek. 

Összességében elmondható, hogy a magyar sajtó független részének minden kreativitásra szüksége van ugyan, hogy életben maradjon, de a megmaradt szerkesztőségek ebben már komoly gyakorlatot szereztek.

Forrás: Euronews