Két hetes ultimátumot adott a kormányzat a hazai üzemanyagpiaci szereplőknek: ez alatt az idő alatt a régiós középmezőnybe kell eljuttatni a magyar benzin és dízel árakat. A Mol már meg is tette az első nagy lépést, mindkét terméknél 10-10 forinttal csökkentette kiskereskedelmi árrését, amit a piac többi szereplője is nagyjából lekövetett. A kormányzat a múlt héten a benzin esetében 27, a dízelnél pedig 10 forintos relatív árcsökkenés szükségességét jelezte, ami a benzinkutak hasznának visszavágásával valósulhat szerintük meg. A kérdés ennek kapcsán az, megéri-e majd a kutaknak a további üzemeltetés?!

Jöhet a benzinkút-bosszú – Ránk csapják az ajtót a kutak

Fotó: freepik.com

Felmerül a kérdés, hogy hogyan is alakulhat a kisebb, független benzinkutak nyeresége abban az esetben, ha valóban megtörténik az árrés összehúzása? Megéri az új környezetben üzemeltetni a kutakat? Mi a nagy veszélye a piaci folyamatokba való belenyúlásnak?

„Túl drága" a magyar benzin

Mint ismert, már tavaly október óta kommunikálja a kormány azt a célkitűzését, hogy a hazai üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük, ezzel kapcsolatban és az erre való törekvésről egy "megállapodást is kötött" a kormányzat az üzemanyagpiaci szereplőkkel. Az elmúlt hetekben nagyon felforrósodott a téma, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter többször is tárgyalt a Mol és a MÁSZ vezetőivel az üzemanyagárakról, ugyanis szerinte a szereplők nem tettek eleget a megállapodásnak.

Ezután egyre valószínűbbé vált a kormányzati beavatkozás, amit a KSH régiós üzemanyagár-összehasonlító rendszerének megszületése követett – Nagy Márton jelezte, hogy ez a statisztika fogja az alapját adni egy esetleges beavatkozásnak az üzemanyagpiacon.

A múlt heti kommunikációban konkrét elvárásokat is közölt Nagy Márton, akkor úgy fogalmazott, hogy a legfontosabb üzemanyagtípusoknál, azaz a 95-ös benzinnél és a gázolajnál a régiós átlagtól való eltérés mértéke előbbi esetében 27 forint, utóbbinál pedig 10 forint literenként, ezt a különbséget kell megszüntetniük az üzemanyagpiaci szereplőknek két héten belül. Erre reagálva a Mol már lépett is hétfőn, az olajcég ugyanis az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát – az árváltozás tehát nem a nagykereskedelmi árak esése miatt következett be, hanem a cég a saját kiskereskedelmi árrését csökkentette.

Jön a „benzinkutak bosszúja"?

A kérdés, hogy pontosan hogyan is alakulhat a független benzinkutak nyeresége abban az esetben, ha valóban megtörténik a 27 és 10 forintos árcsökkentés a kutakon?

Feltételezve, hogy a benzin esetében 27, a dízelnél pedig 10 forintos árcsökkentés valósul meg a kiskereskedelmi árrés kontójára, ebben az esetben a 4 százalékos marzs 1,52 százalékra zsugorodik, amiből az következik, hogy 1000 fehér kúttal számolva egy benzinkút tiszta profitja havi szinten 1,39 millió forinton alakul. Azzal a becsléssel élve, hogy egy benzinkút üzembe helyezésének teljes költsége körülbelül 300 millió forint, az következik, hogy a beruházás, azaz a benzinkút üzembe helyezése és működtetése mintegy 18 év múlva lesz nullszaldós (300 millió / 16,6 millió forint), de ami ennél is beszédesebb és relevánsabb: a 300 millió forintos beruházást követően havi 1,39 millió forint nyereséget tud termelni a friss feltételek mellett a kút, ami éves szinten mindössze 5,54 százalékos megtérülést jelent.

Ebből az következik, hogy az árrést terhelő árcsökkenést követően nem igazán érné meg a kisebb szereplőknek benzinkutakat üzemeltetni. Jelentősen rontja még a helyzetet, hogy ez a befektetés közel sem olyan likvid, mint például az állampapírpiac vagy a tőzsde, Pletser Tamás, az Erste energetikai elemzője szerint ugyanis nagyon nehéz "kiszállni" a nem jól jövedelmező beruházásból, mert pont azon a ponton vagyunk, ahol már nem lehet pénzzé tenni a tőkét (röviden: ki venne most ilyen áron, ilyen környezetben töltőállomást?). A bezárás esetén pedig még ezt a nagyon alacsony jövedelmezőséget is elbuknák a szereplők – írja elemzésében a Portfolio.

Mekkora baj lehet ebből?

Ha tehát készpénznek vesszük a 27 forintot a benzinnél és a 10 forintot a dízel esetében, akkor elmondható, hogy egy ilyen mértékű árcsökkenés nagyon megnehezítené a kis, független benzinkutak helyzetét, erre a Független Benzinkutak Szövetségének vezetői is felhívták már a figyelmet. Egri Gábor, az FBSZ elnöke rámutatott, hogy veszteséges üzemelésre kényszerítené a kormány a benzinkutakat, ha kizárólag tőlük várná az üzemanyagok árának csökkentését.

Azt pedig már láthattuk hogy milyen következményekkel jár, ha az adott piaci körülmények között nem tudnak (vagy nem akarnak) üzemelni egyes benzinkutak: ez a helyzet könnyen vezethet ellátási nehézségekhez, főleg az olyan régiókban, ahol nincsenek nagy számban jelen a színes kutak és a kisebb, fehér kutak felelnek jelenleg az üzemanyag-ellátásért.

Ráadásul a múltbeli tapasztalatok azt mutatják, hogy az árakba való kormányzati beavatkozás végével az árrések megemelkedhetnek majd, azaz hosszú távon magasabb szinten fog normalizálódni a magyar üzemanyagár.

Forrás: portfolio.hu

35 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Qqberci
Amit a qrmány elb@szott, azt a kutasokon veri le...
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Géza
@szegfue: Pedig vállalkozó szellem vagyok.
szegfue
@Géza: Az lehet, de tudod a "szellem" és a gyakorlat teljesen eltérő.
balos
@szegfue: Hát faroknak sem szép,de a lóéval szoba hozni ?Fúj!Szegény ló inkább herélt lesz!
nezelodo
@szegfue: Nem kellene elvenned a kedvét a kisvállalkozásokról leírtakkal a közmunkásoknak, azzal hogy leírtad miként működik a kisvállakozói lét! Ezeknek fogalmuk sincs arról, milyen kihívásokkal kell szembenézni egy egyéni vállakozónak, és arról sem, hogy hányféle fondorlatos módon igyekszik a kormány, az önkormányzatok, és számtalan szakhatóság lenyúlni őket.
szegfue
@nezelodo: Azt gondolom, még mindig nem irtam le minden "kinját" a vállalkozásoknak:)) Egyébként tényleg őrület ez a sokféle adó, "hozzájárulás". Az elmult hónapban kezdődött el az ÁFA körön kivüli visszaváltható palackok körüli kavarás. Pl. igényelni kell az automatát, ahova vissza lehet vinni, de indok nélkül elutasitották az egyik ismerősöm igényét. Ez is hasonlit a trafikhoz... csak az kaphatja meg, aki közel van a tüzhöz. Hoznak egy törvényt, de a feltételei nincsenek meg! De hozhatnám példának a kötelező biztositást az "esetlegesen másoknak okozott környezetvédelmi károkra", ami szintén kötelező.
KisGenyo2
@KisTehen: Értem én. Viszont van többféle áfakulcs, pl. az üzemanyagra lehetne az egyik kisebbet alkalmazni. A bevásárlóturizmusnak sem tesz jót a magas ÁFA, mert az sokkal többet "vesz ki" a költségvetésből, ha tömegesen külföldre járnak vásárolni/tankolni. Régebben a fidesz értett a gazdasághoz, de sajnos a hatalom elvette az ezirányú eszüket (is).

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.