Eljöhet a benzinkutak bosszúja
Gazdaság

Eljöhet a benzinkutak bosszúja

Két hetes ultimátumot adott a kormányzat a hazai üzemanyagpiaci szereplőknek, ez alatt az idő alatt a régiós középmezőnybe kell eljuttatni a magyar benzint és a dízelt. A Mol már meg is tette az első nagy lépést, mindkét terméknél 10-10 forinttal csökketette a kiskereskedelmi árrését, ezt a piac többi szereplője is nagyjából lekövette. A kormányzat a múlt héten a benzin esetében 27, a dízelnél pedig 10 forintos relatív árcsökkenés szükségességét jelezte, ami a benzinkutak hasznának visszavágásával valósulhat szerintük meg: felmerül a kérdés, hogy hogyan is alakulhat a kisebb, független benzinkutak nyeresége abban az esetben, ha valóban megtörténik az árrés összehúzása? Megéri az új környezetben üzemeltetni a kutakat? Mi a nagy veszélye a piaci folyamatokba való belenyúlásnak? Eljön a „benzinkutak bosszúja"?

„Túl drága" a magyar benzin

Mint ismert, már tavaly október óta kommunikálja a kormány azt a célkitűzését, hogy a hazai üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük, ezzel kapcsolatban és az erre való törekvésről egy "megállapodást is kötött" a kormányzat az üzemanyagpiaci szereplőkkel. Az elmúlt hetekben nagyon felforrósodott a téma, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter többször is tárgyalt a Mol és a MÁSZ vezetőivel az üzemanyagárakról, ugyanis szerinte a szereplők nem tettek eleget a megállapodásnak.

Ezután egyre valószínűbbé vált a kormányzati beavatkozás, amit a KSH régiós üzemanyagár-összehasonlító rendszerének megszületése követett - Nagy Márton jelezte, hogy ez a statisztika fogja az alapját adni egy esetleges beavatkozásnak az üzemanyagpiacon. Lantos Csaba energiaügyi miniszter a kimutatás kapcsán jelezte: ha szükség lesz beavatkozásra, akkor vélhetően egyfajta dinamikus árplafonra lehet számítani, ami a régiós átlagárat veszi alapul a hazai üzemanyagárak meghatározásánál.

A múlt heti kommunikációban konkrét elvárásokat is közölt Nagy Márton, akkor úgy fogalmazott, hogy a legfontosabb üzemanyagtípusoknál, azaz a 95-ös benzinnél és a gázolajnál a régiós átlagtól való eltérés mértéke előbbi esetében 27 forint, utóbbinál pedig 10 forint literenként, ezt a különbséget kell megszüntetniük az üzemanyagpiaci szereplőknek két héten belül. Erre reagálva a Mol már lépett is hétfőn, az olajcég ugyanis az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát - az árváltozás tehát nem a nagykereskedelmi árak esése miatt következett be, hanem a cég a saját kiskereskedelmi árrését csökkentette.

Érdekességként megemlíthető, hogy a 27 és a 10 forintos prémium a benzin és a dízel esetében számszerűen sehol sem szerepelt korábban: az április 19-én közzétett KSH-adatsor alapján a benzin esetében 20, a dízel esetében pedig 31 forintos eltérésről beszélhettünk, a múlt heti közlésben 25 forint volt a prémium a benzinnél, a gázolajnál pedig 27 forint, a legfrissebb adatok alapján pedig 18 forinttal haladja meg a benzin a régiós átlagot, a dízel pedig 14 forinttal. (A KSH által alkalmazott módszertan torzító hatásáról egy részletes elemzésben írtunk.) A kormányzati noszogatás tehát a dízelhez képest jóval nagyobb benzinár-csökkentést eredményezne, miközben a régióhoz képest számolt árkülönbség alapján épp fordított kéne, hogy legyen a helyzet. Elképzelhető, hogy ebben népszerűségi szempontok is szerepet játszanak, a lakossági közlekedésben ugyanis a benzinnel működő személygépjárművek aránya közel 80 százalékos, így az itt realizált áresést tapasztalhatja meg közvetlenül a lakosság. Fontos azonban kiemelni, hogy valós gazdasági hatása sokkal inkább a dízelár-alakulásnak van, ugyanis erre az üzemanyagtípusra van szükség a fuvarozásban és a mezőgazdaságban is. Az esetlegesen magasabb áron maradó dízel miatt a fuvarozók és a mezőgazdasági szereplők átháríthatják a költségeket a fogyasztókra, aminek lehet árfelhajtó (inflációs) hatása hosszabb távon.

kshbenzin

Bezárhatnak a kisebb benzinkutak?

A következőkben megnézzük, hogy pontosan hogyan is alakulhat a független benzinkutak nyeresége abban az esetben, ha valóban megtörténik a 27 és 10 forintos árcsökkentés a kutakon. (A nagyobb kereskedelmi kúthálózathoz nem tartozó, leginkább családi vállalkozásokhoz tartozó benzinkutakról van szó.)

Az üzemanyagfajták súlyai a NAV 2023-as üzemanyagforgalmi statisztikáiból adódnak, a független benzinkutak értékesítési mennyisége pedig a teljes üzemanyag-forgalom és a nagy (színes) kutakat tömörítő MÁSZ-forgalom különbsége. A modell a múlt heti üzemanyagárakat veszi figyelembe, azaz a Mol már érvényre juttatott 10-10 forintos árcsökkentése nem szerepel benne, ennek az az oka, hogy a Pletser Tamás által adott elemzői becslés az aktuális kiskereskedelmi árrésre vonatkozóan (4%) a "normál" piaci működésre, azaz a beavatkozások előtti időszakra vonatkozik.

Egyszerűsítése a modellnek, hogy a 4 százalékos kisker-árrést feltételezi a 95-ös benzin és a dízel mellett a prémium termékekre is. Az emiatti, végső profitban megjelenő eltérés mértéke a jóval kisebb mennyiségben értékesített prémium termékek miatt vélhetően nem számottevő.

Feltételezve tehát, hogy a benzin esetében 27, a dízelnél pedig 10 forintos árcsökkentés valósul meg a kiskereskedelmi árrés kontójára, ebben az esetben a 4 százalékos marzs 1,52 százalékra zsugorodik, amiből az következik, hogy 1000 fehér kúttal számolva (Egri Gábor FBSZ-elnök információja) egy benzinkút tiszta profitja havi szinten 1,39 millió forinton alakul. Azzal a becsléssel élve, hogy egy benzinkút üzembe helyezésének teljes költsége körülbelül 300 millió forint (ezt is Egri Gábor mondta el lapunknak), az következik, hogy a beruházás, azaz a benzinkút üzembe helyezése és működtetése mintegy 18 év múlva lesz nullszaldós (300 millió / 16,6 millió forint), de ami ennél is beszédesebb és relevánsabb: a 300 millió forintos beruházást követően havi 1,39 millió forint nyereséget tud termelni a friss feltételek mellett a kút, ami éves szinten mindössze 5,54 százalékos megtérülést jelent.

profittartalom fbsz

Tulajdonképpen ebből az következik, hogy

az árrést terhelő árcsökkenést követően nem igazán érné meg a kisebb szereplőknek benzinkutat üzemeltetni,

ugyanis például a jóval kisebb kockázatú állampapír-piacon ennél jóval magasabb megtérüléssel lehet számolni, és akkor még nem is említettük a tőzsdei hozamokat. Jelentősen rontja még a helyzetet, hogy ez a befektetés közel sem olyan likvid, mint például az állampapírpiac vagy a tőzsde, Pletser Tamás, az Erste energetikai elemzője szerint ugyanis nagyon nehéz "kiszállni" a nem jól jövedelmező beruházásból, mert pont azon a ponton vagyunk, ahol már nem lehet pénzzé tenni a tőkét (röviden: ki venne most ilyen áron, ilyen környezetben töltőállomást?). A bezárás esetén pedig még ezt a nagyon alacsony jövedelmezőséget is elbuknák (vagy elbukják) a szereplők.

Mekkora baj lehet ebből?

Ha tehát készpénznek vesszük a 27 forintot a benzinnél és a 10 forintot a dízel esetében, akkor elmondható, hogy egy ilyen mértékű árcsökkenés nagyon megnehezítené a kis, független benzinkutak helyzetét, erre a Független Benzinkutak Szövetségének vezetői is felhívták már a figyelmet. Egri Gábor, az FBSZ elnöke rámutatott, hogy veszteséges üzemelésre kényszerítené a kormány a benzinkutakat, ha kizárólag tőlük várná az üzemanyagok árának csökkentését.

Azt pedig már láthattuk, hogy milyen következményekkel jár, ha az adott piaci körülmények között nem tudnak (vagy nem akarnak) üzemelni egyes benzinkutak:

ez a helyzet könnyen vezethet ellátási nehézségekhez,

főleg az olyan régiókban, ahol nincsenek nagy számban jelen a színes kutak és a kisebb, fehér kutak felelnek jelenleg az üzemanyagellátásért.

Ráadásul a múltbeli tapasztalatok azt mutatják, hogy az árakba való kormányzati beavatkozás végével az árrések megemelkedhetnek majd, azaz hosszú távon magasabb szinten fog normalizálódni a magyar üzemanyagár.

Gaál Gellért, a Concorde elemzője írta a 2022-es benzinárstop kivezetését követően a Portfolión, hogy az intékedés kivezetése után a hazai dízel és benzin kiskereskedelmi árak átlagosan 5 és 4 százalékkal voltak magasabban, mint a regionális üzemanyagárak mediánja (a referenciakosár az osztrák, szlovák, cseh, horvát, szlovén és lengyel kiskereskedelmi árakat foglalta magában).

Az ársapka kivezetése után tehát mindkét üzemanyagtípus esetén jelentős, átmeneti drágulás következett,

a környező országok kiskereskedelmi üzemanyagáraihoz képest akár 11-15 százalékkal is drágább volt itthon az üzemanyag.

A piaci beavatkozás másik főbb "hozománya" - a kiskereskedelmi ár hosszú távú emelkedésén túl - a piaci koncentráció emelkedése, azaz a verseny csökkenése volt 2022-ben, azaz egy olyan folyamat, amikor a tőkeerős benzinkutak teret nyernek a fehér kutakkal szemben - ez a folyamat a jelenlegi helyzetben is megismétlődhet, amennyiben a kisebb kutak közül sokan nem bírják finanszírozni a felhalmozott veszteségeket és leállítani eladni kényszerülnek a kutakat.

A piaci koncentráció alakulásával kapcsolatban a KSH adataira tudunk támaszkodni, ezek alapján elmondható, hogy 2022 végén, azaz a 2021 szeptembere óta tartó árstop elmúltával 53 darab töltőállomással kevesebb céget számláltak a hazai utak. Ezt követően a tendencia folytatódott, és 2023 első félévében újabb 30 kút zárt be. Azzal kapcsolatban nincs hivatalos statisztika, hogy ezek közül milyen arányban zártak be a kis kutak, és hány nagyobb lánchoz kapcsolódó kút zárt be, de azért a Mol negyedéves jelentése beszédes: a legnagyobb hazai szereplő kúthálózata 2022 második negyedéves jelentése óta mindössze egy darabbal csökkent, 465-re.

benkutszám

A fentiek ismeretében nagy valószínűséggel előre vetíthető, hogy

a hosszú távú árfelhajtó hatása mellett a piaci koncentráció növeléséhez, azaz a verseny visszaszorításához is hozzájárul egy markáns üzemanyagpiaci beavatkozás.

Címlapkép forrása: Shutterstock

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Válságban az autóipar, hatalmas a zuhanás
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
mitch mcconell