Kultúra

Az együttműködés helyett a lefelé taposásra képezzük a gyerekeinket – a módosított érettségi újabb hátraarc a magyar oktatásban

Komka Péter / MTI
Komka Péter / MTI
„Magyarországon az érettségi egyfajta beavatási szertartás. Óriási hagyománya van, enélkül egyesek el sem tudják képzelni az életüket” – mondja Nahalka István oktatáskutató. De valóban jól látja el a feladatait ez a vizsga? Mi lesz azokkal a gyerekekkel, akik nem könyvekkel teli házba születnek? Vele és két további szakértővel, Arató Lászlóval és Lannert Judittal beszélgettünk az érettségi változások apropóján konzervatív és haladó pedagógiáról, születési előjogról és esélyegyenlőségről, valamint arról, hogy dolga-e a hazafiságra nevelés az iskolának.

A hamarosan megkezdődő érettségiken a vizsgázók több változással szembesülhetnek, ezek közül is főleg a magyar és a történelem feladatsorok rejtenek újdonságokat. Mindkettőben vannak tartalmi változások, de a magyar érettségibe új feladattípusok is bekerültek, míg egyes – szakértők szerint előremutató – feladattípusok a szemetesládában landoltak. Az új kimeneti követelmények tervezetét már évekkel ezelőtt is több fronton bírálták, 2021-ben pedig a Magyartanárok Egyesülete és a Történelemtanárok Egylete egyaránt elhatárolódott a döntéstől. Az előbbi „hibásnak és károsnak” nevezte a tervezett változtatásokat és kijelentette, hogy az új feladatsorokban az „üres adatismeret nagyra értékelésének régen elavult és diákellenes elve érvényesül”. A utóbbi szintén elfogadhatatlannak tartja az érettségi vizsga tervezett változtatását, és elvárja, hogy a korszerű anyagok széleskörű szakmai vita alapján legyenek kidolgozva.

Hogy a változtatásokat mi indokolja, arról írásban kérdeztük a Belügyminisztériumot. Válaszukban elmagyarázták, hogy az érettséginek – mint a köznevelés kimeneti szabályozójának – követnie kell azokat tartalmakat és fejlesztési célokat, amiket a Nemzeti Alaptanterv (NAT) és a kerettantervek meghatároznak. Azt is kiemelték, hogy a változtatásokat szerintük széles körű szakmai és társadalmi egyeztetés előzte meg, amely után számos beérkezett javaslat és észrevétel be is épült az érettségit szabályozó kormányrendeletbe. Ezzel szemben a releváns pedagógus szervezetek mind úgy nyilatkoztak, hogy velük nem történt egyeztetés, se a 2020-ban elkészült Nemzeti Alaptantervben meghatározott tartalmakról, se az érettségi követelményekben beálló változásokról. A 2020-as NAT-ot rengeteg szakmai kritikai érte, többek között azért, mert növeli a tananyag mennyiségét. A Belügyminisztérium mégis úgy tartja, hogy a módosított NAT valamennyi tantárgya esetében csökkent a tananyag, és ebből következően az érettségi vizsgatárgyak követelményei szintén csökkentek.

Emellett a tárca részéről arra is felhívták a figyelmünket, hogy a tavaszi vizsgaidőszak módosított követelményei már évek óta közismertek, a felkészüléshez szükséges, megújított taneszközök pedig mindenkinek időben a rendelkezésére bocsátották. Valóban, az érettségit meghatározó tartalmak már régebben elkészültek, csak egyáltalán nem veszik számításba a megelőző több évtizedes szakmai folyamatot, amely során a poroszos vizsgából egy korszerűbbet kovácsoltak. Abban ugyanis három, lapunk által megszólaltatott megkérdezett szakértő egyetért, hogy a módosított követelmények súlyos visszalépést jelentenek a korábbi érettségikhez képest, és ezzel nemcsak a vizsgázást, de az egész magyar oktatást is nagyban befolyásolják.

Több mint vizsga

A kilencvenes évek elején elindult egy hosszú folyamat, ami a gimnáziumi éveket lezáró vizsgát több ízben igyekezett fejleszteni – magyarázza Lannert Judit, oktatásszakértő, a T-Tudok Oktatáskutató Központ kutatója:

A magyar oktatás úgy néz ki, hogy minden az érettségiről sugárzik lefelé, mert minden tanár oda akar felkészíteni. Az alsós tanítónak az számít, hogy ötödikben mit fog majd a tanár nézni, a felsős tanítónak az, hogy mit fog a gimnázium számon kérni, a gimnazista tanárokat meg az érdekli, hogy mi lesz az érettségiben. Így az érettségi jellege szükségszerűen lesugárzik, meg lehet érezni a felső vagy akár az alsó tagozaton is. Emiatt is volt anno egy racionális és okos döntés, hogy az érettségit meg kell változtatni.

Adrián Zoltán / 24.hu Lannert Judit

És a kétezres évek elején meg is kezdődtek a változások. Az érettségi kétszintes lett, hogy alap és emelt szinten is lehessen vizsgázni, az új vizsga egyszerre töltötte be a lezáró funkciót és a továbbtanuláshoz szükséges felvételi szerepét, és a legfontosabb: megpróbált megalapozni a kompetenciaalapú oktatásnak. Ugyanis ekkortájt indultak el a nemzetközi PISA felmérések, amelyek nem tárgyi tudást mértek, hanem úgynevezett alapkompetenciákat, olyan készségeket, amelyekre a tanulóknak később, a továbbtanulásban és a munkaerőpiacon lesz szükségük. Ebbe az irányba kezdték el fejleszteni az érettségit is: megpróbálták integrálni a tantárgyakat, hogy csökkenjen a terhelés és a tanulók ne magolással próbálják korrigálni a túlzsúfolt órarendjüket.

Talán ma is ismerősen hangzanak ezek a problémák, aminek egyik oka az oktatáspolitikában jelenleg is zajló szemléletváltozás. Nahalka István oktatáskutató egy konzervatív pedagógiai irány megjelenésével – vagy inkább visszatérésével – magyarázza a történteket. „A konzervatív nem egy szitokszó. Olyan irányzatról van szó, ahol óriási szerepe van annak, hogy milyen adatszerű, tényekre kiterjedő, és milyen tömegű ismeretet birtokolnak a gyerekek és a fiatalok.” Szintén jellemző, hogy az irányzat képviselői egyértelműen kritizálják azokat a törekvéseket, amelyek az ismeretekkel szemben a képességeknek, sőt a kompetenciák fejlesztésének adnak elsőbbséget. Rengeteg könyv és tanulmány készül ezzel a szemlélettel, és Nahalka az új alaptanterv kapcsán is kiemeli ezt a jelenséget: „Tulajdonképpen már a NAT is ennek a konzervatív pedagógiának a zászlaja alatt született, de valahol kétarcú is. Egyrészt megmaradt benne – legalább a szavak szintjén – valami kompetenciaközpontúság, ugyanakkor rettenetesen fel lett dúsítva ismeretekkel.”

Ami korszerű, kihullik

A konzervatív pedagógiai fordulatot jól tükrözik a magyar nyelv és irodalom érettségiben beálló változások, amelyekről Arató László pedagógussal, a Magyartanárok Egyesületének elnökével beszélgettünk. A középszinten kötelező magyar érettségin minden évben van szövegértési feladat, azonban idéntől hagyományos leíró nyelvtani feladatokkal egészül ki, ehhez társul egy – a magyar érettségi történetében páratlan – műveltségi teszt. Azaz a feladatsor, amely ez idáig mindenféle tárgyi ismeret nélkül is elvégezhető volt, most lexikális tudást is elvár a pontszerzéshez. Ráadásul eltűnt a gyakorlati szövegalkotási feladat, ami vagy egy érvelés írása, vagy egy hétköznapi beszédmű, például, kérvény, panaszoslevél vagy motivációs levél elkészítése volt. Ezzel – és a szövegértési feladat átalakításával – a magyar érettséginek a legkorszerűbb elemei tűntek el.

Változunk. Csatlakozz hozzánk!
Regisztrált olvasóink mostantól exkluzív hírleveleket, cikkeket olvashatnak, mint ez is. És ez csak a kezdet. Lépj be az olvasáshoz!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik