SG.hu

Az alkalmazottak lefilmezésével teszi hatékonyabbá a gyári munkát egy MI-cég

Max Fischer és Silviu Homoceanu 2022 végén alapították a Deltia.AI-t, és azóta máris neves ügyfeleket nyertek meg. A mesterséges intelligencia cég lefilmezi a Viessmann és az ABB alkalmazottait, minden mozdulatot rögzítenek és minden útvonalat elemeznek, így segítenek a vállalatoknak a hatékonyság javításában.

Kamerák követik a cégek munkatársait minden lépésnél. A német Viessmann hőszivattyúgyártó vállalat vezetője a lengyelországi Legnicában található üzem termelékenységét szeretné növelni - és ezért videóra veszi alkalmazottait. A vezetőnek eddig nem voltak adatai arról, hogy alkalmazottainak mennyi időre van szüksége az egyes gyártási lépésekhez, Magiera ezen szeretne változtatni egy szoftver segítségével. Itt jön a képbe a Deltia.AI: a Maximilian Fischer és Silviu Homoceanu által alapított berlini székhelyű startup arra specializálódott, hogy kamerák segítségével rögzítse az egyes munkafolyamatokat, és így pontos adatok alapján elemezze, hogy az egyes lépések mennyi időt vesznek igénybe.

Eddig egy ilyen megoldáshoz az alkalmazottaknak minden egyes munkafázist kézzel kellett megerősíteniük egy rendszerben, vagy kézzel jegyzetelniük kellett a hosszát. A berlini startup egyszerűbb megoldást kínál. Olyan nagyvállalatok használják már a technológiájukat, mint a Viessmann és a svájci ABB konszern. A további terjeszkedés érdekében a Deltia.AI most egy újabb finanszírozási körben 4,5 millió eurót gyűjtött be a befektetőktől.

"Amikor az első vállalkozásomban dolgoztam rájöttem, hogy a termelésben óriási az adathiány" - mondja Max Fischer. Akkoriban számos vállalatot digitalizált az Actyxszel. A folyamatok digitalizálásának első lépése azonban gyakran hiányzott: az adatgyűjtés. Amikor találkozott Silviu Homoceanuval támadt egy ötletük. Homoceanu mesterséges intelligencia fejlesztő, és már korábban is használt látásalapú mesterséges intelligenciát a Volkswagen számára autonóm taxik fejlesztésénél. Ez kamerarendszerek által ismeri fel a tárgyakat, Fischer és ő ezt a modellt dolgozták át a Deltia.AI-val. A startup jelenleg 14 embert foglalkoztat.


Max Fischer és Silviu Homoceanu

Fischer és Homoceanu együtt fejlesztette ki a megfelelő számítógépes látásmodellt. A mesterséges intelligencia rendszer kamerák segítségével automatikusan felismeri a tárgyakat és rögzíti a munkalépések sorrendjét és sebességét. Mindezt az alkalmazottak kézi beavatkozása nélkül teszi, ami további időveszteséget eredményezne a termelésben. Ami ebben különleges: "Azt tervezzük, hogy az MI-modelleket a gyártósoron is alkalmazzuk" - mondja Homoceanu. A két alapító a tárgyak és az emberek felismerésére betanított alapmodelljüket az egyes ügyfelek termeléséhez igazítja. "A modelljeinknek speciálisnak, kicsinek, gyorsnak és költséghatékonynak kell lenniük, és a helyszínen kell működniük". - mondja Homoceanu. Ennek érdekében a nagy modell a startup szerverein fut, a "kis specializált algoritmusok" pedig az ügyfél telephelyén lévő számítógépeken.

Összehasonlításképpen: a Deltia.AI modelljei csak mintegy 50 millió paraméterrel rendelkeznek, míg az OpenAI által fejlesztett GPT 4 mintegy 1,76 billió paraméterrel. De a Chat GPT alapjául szolgáló GPT 4 hatalmas adatközpontot igényel, míg egyetlen számítógép körülbelül tíz Deltia-modell adatait tudja feldolgozni. A kis méret még valamit lehetővé tesz: a vállalatoknak nem kell felhőben tárolniuk az adataikat. "Célunk a tudás megőrzése és az alkalmazottak munkájának optimalizálása" - mondja Fischer. Ennek eléréséhez az alapítók három terméklépcsőt határoztak meg MI-eszközük számára: a munka digitalizálásával történő elemzés; segítségnyújtás és képzés; harmadszor pedig az automatizálás és a tudás átadása.


A startup technológiája kamerafelvételeket használ arra, hogy felismerje a termelésben rejlő optimalizációs lehetőségeket

Jelenleg a Deltia felvételei és elemzései még kizárólag képzési célokat szolgálnak. Az MI felismeri a legjobb gyakorlatokat, azaz regisztrálja, hogy mely munkaállomások dolgoznak különösen hatékonyan, és ebből referenciaidőket generál. A dolgozókat a kamerarendszer elhomályosítja, hogy ne sérüljenek a személyiségi jogok. A kamerafelvételeket ezután képzési anyagként használják fel a többi kolléga számára. A Viessmann legnicai üzemében a Deltia MI-eszköze jelenleg 45 alkalmazottat figyel meg egy gyártósoron munka közben. Az időket 15 különböző állomáson mérik, majd összegzik a gyártási ciklus időtartamát. A Viessmann vezetőjét, Magierát meggyőzte az eszköz. Eddig mintegy 20 százalékkal tudta növelni alkalmazottai termelékenységét. Magiera azt mondja: "50 százalékos növekedésre számítok amikor az összes gyártósor össze lesz kapcsolva a Deltia rendszerével".

A Deltia megközelítése egyelőre egyedülálló. Christian Steinle, az ABB termékcsoportvezetője szerint "ilyen megközelítéssel még nem találkoztunk". Az ABB a Deltával való együttműködés óta 15 százalékkal növelte a termelékenységét. Az MI-eszköz jelenleg az energia- és automatizálási csoport 30 alkalmazottját felügyeli, de hamarosan további gyártósorok követik.


Az olyan befektetőket, mint a Merantix és a Cavalry Ventures lenyűgözte a siker, a Deltia új tőkéje tőlük származik. Claude Ritter, a Cavalry Ventures ügyvezető partnere szerint: "A Deltia jellemzője, hogy az ügyfeleknek nem kell aggódniuk az esetleges adatszivárgások miatt, ez az iparág számos vállalatát meggyőzte." A Viessmann és az ABB mellett a Deltia ügyfelei közé tartozik egy gépipari vállalat és egy óragyártó is. Ritter a Deltia értékesítési potenciálját a következő tíz évben mintegy 450 millió euróra becsüli, ennek eléréséhez azonban a startupnak először is bővítenie kell termékeit.

Az alapítók célja, hogy a kapott adatokból automatikusan tanulási videókat generáljanak, így nem kell többé a modelleket manuálisan betanítani. Ehhez azonban a Deltiának mindenekelőtt a jogi osztályokat kell meggyőznie arról, hogy a személyiségi jogokkal és az adatvédelemmel kapcsolatban nincsenek aggályok - mondja Fischer. Ezért a rendszer nem rögzít bizonyos adatokat, például a szünetek idejét, a személyek arcát vagy a felvétel időpontját. Ritter hisz az alapító csapat sikerében: "Szakértelmükkel kiegészítik egymást". Fischer rendelkezik a üzemi szemlélettel, Homoceanu pedig a technikai tudással. A befektető szerint: "Nem lehetsz sikeres a termelésben, ha nem beszélsz a gyártó cégek nyelvén".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • manypet #28
    "apropó..
    Az M1-en még mindig novák a köztársasági elnök?"

    Ezt most betudjuk a hét beszólásának. Kurva nagy! :-D
  • dalmar #27
    Ez az egész méricskélés engem a Schindler listája c. film azon jelenetére emlékeztet amikor a haláltáborban a német parancsnok méri az időt, hogy a rab mennyi idő alatt csinál meg egy munkadarabot....És ott sem lessz jó vége...
  • RJoco #26
    Bocsi. Azokat az app-okat nem ismerem.

    A banké hasznos számomra. Bármikor rá tudok nézni a számlámra.
    A mekissel is sikerült párszor "spórolni". Ha lehet annak nevezni azt, hogy olyat veszünk kedvezményesen, amit alapból nem biztos, hogy megvennénk. Ettől függetlenül jól esett és elfogyott. Szóval kárba nem veszett. Az viszont durva volt, hogy, ha jól emlékszem, akkor 3 GB adatot töltött le a telefonra telepítésnél...

    Mindent én sem telepítek fel. Hiába az akció. Ha drágának találom, mint a pizza, akkor inkább ott marad. Így is akciósan most annyi, mint tavaly normál áron volt.
    A mekiben idén már kétszer annyit hagyunk ott alkalmanként, mint tavaly ősszel. Mivel ritkán járunk, ezért nagyon észrevesszük.

    A munkásokat sanyargatják filmezéssel, meg az "AI megmondta" dumával, de olcsóbb nem lesz semmi. Sőt, a "filmezésbe" fektetett pénzt vissza is kell termelni, így inkább még drágább lesz. De az a szerencsétlen a sor mellett egy fillérrel nem fog többet keresni, azzal, hogy több cucc megy át a keze alatt.
  • Bruce_Willis #25
    "Undorítónak találom az egészet. Futtass kétszáz alkalmazást, ha kétszáz boltba jársz?"
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    (Amúgy én az önkiszolgáló kasszák szoftverjére utaltam a hozzászólásaimban.)

    Na ezt egészen pontosan így látom! :) Már a sarki fűszeresnek is van applikációja..

    Ugyanezt szoktam mondani annak aki erősködik hogy töltsem le az applikációját, mint amit te írtál.
    Én viszont még állom a sarat. :) Semelyiket nem vagyok hajlandó letölteni. Sem a bank applikációját, sem a telefontársaságét.
    A Burgerkingét letöltöttem mert majd 1000 forintot spórolhattam volna vele, de csak felbosszantott, úgyhogy letöröltem. Már úgy sem járok oda.

  • RJoco #24
    Semmi gond, ilyen előfordul itt elég gyakran. A #21 kimaradt.
    Amúgy én egyik app-ot sem szeretem, bár a lidl-öst szoktam használni, oda gyakran járunk. Bár csak és kizárólag azért működik jelenleg, mert csak így volt jó áron a kedvenc pizzám. Ezért megcsináltam. Amúgy meg korábban a pénztárnál jutott eszébe, hogy fogadjam el a felhasználási feltételeket, én meg kapásból nem fogadtam el. Erre nem adott kódot. Úgyhogy a pénztárnál azt mondtam, hogy nincs.
    Már a penny-nek is van app-ja. Pont ugyan azt csinálják, mind a lidl-ösök.
    Undorítónak találom az egészet. Futtass kétszáz alkalmazást, ha kétszáz boltba jársz?
    És akkor ott van, hogy aktiváld is a kuponokat, ami eleve tök hülyeség, miért nem aktívak kapásból?
    A payback esetén még megértem, mert az pontgyűjtő és néha egyik kupon üti a másikat, vagy épp nem a következő vásárláskor akar nagy mennyiségben olyan áruból vásárolni az ember, amire van szorzó, így lehet játszani. De ami konkrét árura van, akár egész héten, az egyszerűen kicseszés az emberrel, hogy indítsa el naponta többször is az app-ot és nézegesse. Mert ugye, ha használtál egy kupont, akkor inaktívvá válik és, ha másnap is használni akarod, akkor rá kell nyomni az aktiválásra.
    Az állandóan változó qr kódot meg nem is értem.
  • Bruce_Willis #23
    Nem neked akartam címezni RJocco, csak a rendszer összekeverte a hozzászólásotokat, ugyanis mindkettőtök hozzászólása #20-as sorszámú.
    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2024.05.04. 14:26:24
  • Bruce_Willis #22
    A Lidl is szarabb volt régebben. Most elfogadható.
    Az Auchan szoftver valószínűleg nem azért szar mert bevásárolta magát egy nerlovag. Biztosan eddig is az volt. Én egyetlen egyszer használtam, kb 3 hete. Akkor a holdig tudtam volna rúgni a programozót.
    Ne gondold rólam, hogy az alapján ítélek meg egy szoftvert, hogy ner közeli a tulajdonos, vagy sem. Értelmetlen ezen vitatkozni.
    Az alapján ítélem meg, hogy melyik felhasználóbarát, és melyik nem. Fejlesztettem már szoftvert, nem áll tőlem távol ez a terület.
  • Frekvency #20
    a híres LIDL szoftvered nem ismeri a darabszorzót, vagy ez nem zavar? :DD
    A Bauhaus szoftver pont ugyanilyen idióta! Építési áruház de nincs darabszám bevitel!!

    Ha veszel valamiből sokat azt elég sokszor be kell olvasnod : D
    Utoljára szerkesztette: Frekvency, 2024.05.04. 12:36:17
  • RJoco #20
    Na igen. Az 1. pont miatt rákényszerül az ember, ha nem akarja a fél életét sorban állással tölteni.
    Itt a környékemen még sehol nincs önkiszolgáló pénztár.
    És, ha nagy a sor, akkor nyitják a következő pénztárt. Ha annyian vannak, akkor még egyet.
  • Bruce_Willis #19
    Ó, dehogynem. :)
    De tudod mit? Hívhatsz engem libsinek, komcsinak, Soros bérencnek vagy bármi másnak, mert lepereg. Én az ilyesmin csak jót röhögök.
    Sőt, megsúgom, sehová sem tartozom. Választani sem voltam már vagy 12 éve.
    Én csak látom hová mennek a közpénz milliárdjaink, hisz nem vagyok egy agyatlan barom. Csak figyelek, és kész.
    Ne törődj velem. Mintha itt se lennék. ;)

    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2024.05.03. 22:25:15