14 °C Budapest
Young couple buying orange juice at supermarket.

Mi folyik a boltokban? Így fizet többet sok vásárló a kasszánál: alig lehet kiszúrni a különbséget

2024. május 2. 13:10

Két hónapja kötelező bejelentenie a gyártóknak, ha csökkenti a termékek kiszerelését, a boltoknak pedig kötelező figyelmeztetnie erre a zsugorflációra a vásárlókat. A Pénnzcentrum most megvizsgálta, hogy hány termék kiszerelése csökkent március 1-je óta és jellemzően milyen termékeket érint ez. A terméklista alapján pedig mindenki eldöntheti maga, mit érzékel a zsugoflációból.

Március 1-jétől kötelező a boltokban tájékoztatást kihelyezni arra vonatkozóan, csökkent-e a termékek kiszerelése. A kiszereléscsökkenést visszamenőleg is kötelező jelezni az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszerkereskedők a 1/2024. (I. 9.) kormányrendelet értelmében, ha az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése - különösen tömege vagy térfogata - a termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazotthoz képest csökkent. A Nébih honlapján március 1. óta elérhető a teljes lista, mely azóta is folyamatosan bővül.

Ahogy korábban beszámoltunk róla, március 6-án már 528 terméket tartalmazott a lista, köztük két Balaton szeletet is, az édesség 10 százalékkal lett kisebb. Két hónappal a bejelentési kötelezettség indulása óta pedig már 624 termék van a listában. A legtöbb termék - 32 százalék - az Édesség, sós snackek, chipsek termékkategóriához sorolható. Olyan termékek találhatók köztük, mint a Boci Földimogyorós tejcsokoládé, mely 100 gramról 90 gramra csökkent, több tibi táblás csokoládé, sajátmárkás, Lay's és Chio chipsek, Detki kekszek, stb. Az Édesség, sós snackek, chipsek kategória termékei kapcsán viszont főként korábbi kiszereléscsökkenéseket jelenhettek a gyártók, mivel a közzétételek zöme rögtön március elején megtörtént. Az egyetlen április közzététel a Waffi Hazelnut - mogyoró ízesítésű mártott ostya terméket érinti, melynek mérete 30 gramról 23 gramra változott, több mint ötödével csökkent.

A második legnépesebb kategória a Háztartás, vegyiáru, ahová a csökkent kiszerelésú termékek 15 százaléka tartozik. Vannak köztük bőven ismert márkájú mosogatószerek, mosószerek, öblítők, mosókapszulák, mosógélek, de még szemeteszsákok is. Az áprilisi friss bejelentések a Somat Excellence mosogatógéleket és a Somat All in 1 Extra mosogatógép tablettákat érintették. Egy szisztematikus 14-16 százalékos csökkentés látszik minden eddigi kiszerelésnél: az 1,89 literes mosogatógél 1,62 literes lett, az 1,62 literes 1,37 literes, az 1,26 literes 1,08 literes, a 0,81 literes pedig 0,68 literes lett. Ez persze csak egy példa.

Az Egyéb élelmiszer/termék a harmadik legnépesebb kategória, ide soroltak fűszereket, növényi italokat, rágókat, gabonapelyheket, önteteket, italporokat, stb. Például az ALPRO növényi italok közül számos termék kiszerelése csökkent 1000 ml-ről 750 ml-re. A Tejtermék és tojás, a Hús, hal, csemege és az Alapvető élelmiszerek kategóriához tartozó termékek tábora is elég népes:

Látható, hogy a zsugorfláció jelensége főként inkább a chipsek, rágcsálnivalók, csokoládék, csokiszeletek, valamint háztartási tisztítószerek kiszerelését érintette. Persze ha úgy nézzük, a tejtermék kategórián belül főként tejfölök és túrók estek áldozatul. Attól függően, ki mit vásárol sűrűbben, érezheti gyakoribbnak a termékek kiszerelésének csökkenését.

A zsugorfláció vagy zsugorinfláció azt a folyamatot jelenti, amikor egyes termékek kiszerelése (mérete, tömege, mennyisége) csökken, esetleg minőségromlás megy végbe, miközben a termék ára ugyanannyi marad, vagy még emelkedik is a korábbi árhoz képest. Már a pandémia kitörésétől, de leginkább 2022 második felétől lehetett érzékelni a boltokban, mintha zsugorodnának a termékek, miközben az árak kúsznak felfelé. Ezt a folyamatot azonban csak ritkán lehetett tetten érni, az érzés viszont folyamatosan ott volt a vásárlókban, hogy ugyanazért a pénzét kevesebbet kapnak.

Amióta bevezetésre került, hogy a kiszerelés csökkentését le kell jelenteni és a boltokban feltüntetni, már szisztematikusan lehet látni, hogy milyen termékek mérete, tömege, stb. csökken és milyen mértékben. Ez alapján viszont azt lehet mondani, hogy a zsugorfláció a Nébih listája alapján nem olyan mértékű, mint ahogy azt egy átlagos vásárló tapasztalhatta. Mégis miért érezhetjük, hogy ez a lista hiányos, és ennél nagyobb zsugorfláció mehetett végbe?

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Egyrészt, nem fogja minden egyes kis pékség lejelenteni, hogy a zsemléjük kisebb lett, ahogy a kenyér, a kifli, a túrós táska, a pizzaszelet, stb. mind összementek. Másrészt a termékek esetében egy gyártónak az is megoldás, ha kivon egy terméket és bevezet egy újat, ami a másikhoz hasonlít, de a kiszerelése kisebb. Így elkerülheti a bejelentési kötelességet. Az pedig önmagában, hogy bejelentési kötelességük van, nem fogja akadályozni a gyártókat, hogy csökkentsék a termékeik méretét: látható, hogy áprilisban sem állt meg a zsugorfláció. 

Összességében viszont, előírhatnak a hatóságok bejelentési kötelességet, a boltok kiírhatják nagy betűkkel, hogy csökkent a kiszerelés, végső soron a vásárlókon csattan a zsugorfláció. Hiszen önmagában az inflációs adatok ismerete, mennyit nőttek az árak egy hónap, vagy egy év alatt, semmit sem segít azon, hogy kevesebbet ér a pénzük. Maximum idegesíthetik magukat azon, hogy mennyivel többe kerül minden, és hogy a termékek egyre kisebbek. Amit viszont sok magyar vásárló már most is elkövet azért, hogy kedvezőbb áron tudjon vásárolni, az az, hogy követi az aktuális akciókat, nem rutin alapján választ, egyre nyitottabb a sajátmárkás termékek felé, megnézi, hogy a nagyobb kiszerelés egységára valóban olcsóbb-e, és általában is tudatosabban vásárol.

Kutatás: a kereskedelmi márkás termékek megítélése Magyarországon

A saját- avagy kereskedelmi márkák térhódítása kéz a kézben jár természetesen a fogyasztók árérzékenységével, amelyet egy-egy gazdasági válság, és a nyomában kialakuló egzisztenciális problémák csak még inkább tetéznek. Nagy kérdés ugyanakkor, hogy mindezek ellenére milyen is ezen olcsóbb, helyettesítő termékek megítélése a fogyasztók körében. A következő hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös, nagymintás felmérést végez, hogy kiderüljön, hogyan vélekednek a hazai vásárlók az ún. kereskedelmi/saját márkás, illetve a gyártói márkás termékekről.

Az alábbiakban arra szeretnénk megkérni, hogy töltsd ki a kérdőívet, ezzel segítve munkánkat. A kutatás név nélküli és önkéntes, semmilyen visszakeresési lehetőséget nem tartalmaz, mindösszesen néhány percet vesz igénybe. A kutatás eredményeit a Pénzcentrum online felületén fogjuk közzétenni. Köszönjük, hogy részt veszel a kutatásban!

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ez a superfood lehet a foci Eb nagy slágere (x)

Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Árfolyamok!
A legfontosabb magyar és nemzetközi részvény és devizaárfolyamok ÉLŐBEN!
Most nem