A Fidesz propagandája valósággal letarolta a Youtube-ot

Újabb területen ért el kimagasló eredményt Magyarország: az Európai Unió négy legdrágább Youtube-os politikai hirdetési kampányából hármat a Fidesz és a CÖF futtatott áprilisban.

2024. május 2., 09:42

Szerző:

Európai szinten is kiemelkedő hirdetési kampányt vezényelt le a Fidesz és a kormányhoz közeli Civil Összefogás Fórum (CÖF). Az egész EU összes politikai reklámja közül – ez több mint 13 ezer videós hirdetést jelent – áprilisban magyar volt a legdrágább, a második legdrágább, és a negyedik legdrágább is – számolt be a a Google Ads Transparency Center áprilisi adatai alapján a Telex. 

A portál szerint a legtöbb pénzzel megtolt politikai hirdetések top 20-as listáján (lásd a képen) nyolc magyart találunk: ötöt a CÖF, hármat a Fidesz fizetett. Ezek mind egy szálig negatív kampányok, ellenzéki politikusok (Magyar Péter, Márki-Zay Péter, Karácsony Gergely), illetve általánosságban véve az ellenzék lejáratásával foglalkoznak. A két magyar szereplő mellett az Európai Néppárt, illetve az Európai Parlament liberális frakciója, a Renew Europe van még a toplistán több reklámmal.

Az áprilisi Európa-bajnok legdrágább hirdetés a CÖF cége, a Kövess minket 2022 Kft. megbízásából készült, és Magyar Péter a témája: a 40–45 ezer euró közötti sávban volt az ára (15–17 millió forint), ezért több mint 10 millió megjelenést kapott a megrendelő.

A második legdrágább a Fidesz reklámja az óriásplakátokról ismert „Brüsszel alázatos szolgái” jelenettel, az ár és az elérés is ugyanebben a kategóriában van (a Google nem közöl pontos adatokat a hirdetések áráról és eléréséről, csak sávokat; a lejátszásoknál a 10 millió fölötti a legfelső kategória). Ez a két videó mindössze 8, illetve 9 napos hirdetési időszak alatt hozta össze a tízmillió fölötti megtekintésszámot, vagyis a kampányok alatt több mint napi egymilliószor futott le a két hirdetés.

Végül a Telex megjegyezte, a top 20-as listára felkerült nyolc fideszes és CÖF-ös hirdetést összesen több mint 50 millió alkalommal játszotta le a YouTube, ami egy szűk 10 milliós országban egészen durva szám. A CÖF áprilisban az egész EU második, a Fidesz a negyedik legnagyobb politikai hirdetője volt, a direkt magyar internetezőkre célzott 278 ezer eurónyi (108 millió forint) reklámmal az első helyen állunk az áprilisi toplistán.

A YouTube-hirdetések Fidesz-dominanciájára jellemző, hogy míg áprilisban a CÖF 114 ezer, a Fidesz pedig 72 ezer eurót költött ilyen reklámokra, az ellenzéki oldalon a legmagasabb összegek 25 ezer (LMP), 8 ezer (Donáth Anna), és 5,6 ezer (Visi Piroska, a Hegyvidék ellenzéki előválasztásának vesztes jelöltje) voltak.

A magyar politikai Youtube-os reklámköltés már most, négy hónap alatt majdnem elérte a teljes 2023-as összeget, de még sehol nincs a 2022-eshez képest. Akkor, a választási kampány utolsó hónapjában 983 ezer euró volt a teljes magyar számla, ami a három és félszerese a most áprilisi összegnek – igaz, akkor ennek több mint a harmadát az ellenzék és holdudvara költötte.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Robin Tutenges / Hans Lucas/AFP)

110 új, várhatóan 2029-ben megérkező villamosra tervez kiírni közbeszerzést a BKK. Az idéntől érkező alacsonypadlós CAF-ok 2026 végéig megjelennek majd több új helyen, köztük a 2-es villamos vonalán is, emellett pedig több nagy fejlesztést is tervez a vállalat – derült ki a BKK Villamosfejlesztések Budapesten című sajtótájékoztatóján, amit a Száva kocsiszínben tartottak a vállalat szakemberei és Karácsony Gergely főpolgármester. Vitézy Dávid szerint viszont Karácsony Gergely olyan fejlesztésekkel kampányol, amelyeket pont ő akadályozott, szerinte a főpolgármester egyetlen villamosberuházás előkészítését sem tudja felmutatni 5 év alatt.