6p

Bár ma már a tömegközlekedés egyik formája a repülés, mégsem tudunk mindent a világ legdrágább járművek titkairól, ugyanakkor a legtöbben kíváncsiak vagyunk rá. Ezt a kíváncsiságot elégíti ki az amerikai Travel and Leisure turisztikai online lap összeállítása.

Ha sötétebbre festenék, több energiát fogyasztana

Amikor a járatunkra várunk a reptéren, láthatjuk, hogy a legtöbb gép fehérre van festve. Bár minden légitársaság egyedi logóval és cégjelzéssel bír, a törzs többnyire fehér, és ennek jó oka van. Ez a szín ugyanis visszaveri a napfényt, hűvösen tart, és minimálisra csökkenti a hő okozta kárt – nyilatkozta a lap tudósítójának Dan Bubb korábbi pilóta, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem professzora.

Gondoljon bele, mennyire és milyen hamar felforrósodik egy, a hőségben parkoló autó belseje. Ugyanez vonatkozik a repülőgépekre is. Mindez plusz pénzbe kerül: a repülőgépek hűtése, méretüknél fogva, sokkal több energiát vesz igénybe, mint egy autóé. Ráadásul a gépek, főleg az utazómagasságon, intenzív  napsugárzásnak vannak kitéve – magyarázta a pilóta.

Amikor Pepsi-kék volt a Concorde

Érdekes módon, a repülőgépeket nem mindig festették fehérre. Hajdanán sok légi járművet egyáltalán nem festettek be, így megmutathatták valódi külső alumínium karosszériájukat, de a trendek az 1970-es években megváltoztak.

„Amióta az Air France 1976-ban bemutatta az első, úgynevezett  „euro-fehér” festést, ez egyre inkább szabványossá vált” – mondta Shea Oakley repüléstörténész a T+L-nek. - A tendencia még inkább felgyorsult a 21. században, amikor a repülőgépgyártásban jelentősen megnövekedett a kompozitok használata."

Egyes légitársaságok a gépeket speciális festékkel borítják be, mint például az Air New Zealand, amelynek teljesen fekete színű légi járművei is vannak.

A Concorde e tekintetben is különleges volt: a rendkívül nagy sebesség esetében keletkező aerodinamikai súrlódási hő arra késztette a tervezőket, hogy a fényt erősen visszatükröző fehér mellett döntsenek. Csak egyet festettek más színűre: a Pepsivel kötött marketingmegállapodás részeként az egyik Air France Concorde-ot, a jellegzetes Pepsi kékre mázolták le 1996-ban. Ám a repülés idejét és sebességét csökkenteni kellett, és csak két hétig maradhatott ilyen színű.

Milyenek az ember alkotta felhők?

Amikor felnézünk az égre, szép időben gyakran látni több kilométer magasban húzott, hosszú, fehér csíkokat. De hogyan keletkeznek ezek? Nos, a kondenzcsíkok páralecsapódási nyomok, amelyek apró vízcseppekből és a repülőgép-üzemanyag égésének melléktermékeiből állnak.  Ezek a csíkok valójában ember alkotta felhők, amint Amanda Martin, vezető légügyi meteorológus fogalmazott.

De nagyon sok gép van egyszerre a levegőben, csík meg kevés. Hogy lehetséges ez? Úgy, hogy keletkezésükhöz speciális légköri feltételek szükségeltetnek. A levegőnek hűvösnek és nedvesnek kell lennie ahhoz, hogy ilyenek képződjenek. Ha a páratartalom alacsony, a csík gyorsan elpárolog, ha magas, e furcsa felhőfoszlányok megmaradnak és növekednek. A repülőgép kipufogógázából származó vízgőz jégkristályokká alakul, és a levegőben lévő párával egyesülve hozza létre ezeket a különleges felhőket.

Nem ok nélkül oltják el a lámpát

Ami a légi utazást illeti, annak minden apró részlete a biztonság miatt van kitalálva. Vegyük például a fények tompítását az utastérben fel- és leszálláskor. Ez nem minden járatnál fordul elő – a légiutas-kísérők csak akkor kapcsolják le a lámpákat, ha kint sötét van. "A kabinban a fények alkonyatkor és éjszaka elhalványulnak, így a látásnak ehhez kell igazodni,  hogy könnyebben lehessen intézkedni evakuálás esetén - mondta Sue Fogwell, a United Airlines egykori légiutas-kísérője a Travel + Leisure-nek.

Az El Al egy Boeing 787-ese a JFK repülőtér felé közeledve.
Az El Al egy Boeing 787-ese a JFK repülőtér felé közeledve.
Fotó: Wikimedia

A kényszerleszállásnál, ha ki kell üríteni a gépet, nagyon fontos az éles látás. Fogwell   megjegyzi, hogy amikor az ember szeme hozzászokik a sötétséghez, könnyebben észreveszi a kijáratokhoz vezető padlólámpákat.

Hasonló okból, ha kint világos van, a légiutas-kísérők felkapcsolják az utastér világítását, hogy ne vakuljon el, aki kiszáll a gépből, ami szintén fontos lehet kiürítésnél.  Amellett, hogy a felszálláshoz és leszálláshoz beállítják az utastér világítását, a légiutas-kísérők arra kérik ilyenkor az utasokat, hogy hajtsák le a tálcákat, rakják le a csomagjaikat, és állítsák vissza az üléseiket függőleges helyzetbe – mindezt azért, hogy szabad utak nyíljanak a kijáratokhoz.

Az ablak nem véletlenül ovális vagy kerek

A légiutas-kísérők arra is kérhetik az utas, hogy húzza fel a kis ablak árnyékolóját, mert így könnyebben felmérhetik a külső veszélyeket – például tüzet. Ha csak 90 másodperc jut egy teljes repülőgép kiürítésére – ez a Szövetségi Légiközlekedési Hatóság által meghatározott szabály –, az idő a legfontosabb tényező, és ehhez a szabályok rigorózus betartása szükséges.

Talán nem meglepő, hogy az ablakok a repülőgépek gyenge pontjai – akrilból készülnek, ami nem olyan erős, mint például a repülőgépek fém alkatrészei. Az utasok valószínűleg nem szívesen repülnének ablak nélküli gépeken, és vészhelyzetben a külső kilátás nagyon fontos mentés esetén

De ehhez az kell, hogy az ablakokat a lehető biztonságosabbra tervezzék. Mindez a formával kezdődik. A több rétegből álló, speciális anyagú ablakok azért kerekek vagy oválisak, mert a nyomás egyenletesebben oszlik így el. Ha még nem vette volna észre, létezik rajtuk egy úgynevezett légtelenítő lyuk, amely a rájuk nehezedő nyomás egy részének enyhítésére szolgál. Ez a nyílás segít kiegyenlíteni a légnyomást a külső és a középső ablaktáblák között. A légtelenítő lyuknak még egy funkciója van: nedvességet bocsát ki a rétegek közötti térből, megakadályozva a bepárásodást, vagy a nedvesség ráfagyását.

Ne aludjunk le- és felszállásnál

Utasként annyit tehetünk, hogy mindig gondosan elolvassuk a biztonsági teendőkre való tudnivalókról szóló, műanyagba burkolt, prospektust. Az a minimum, hogy bekötjük a biztonsági övet. Azt is tanácsolják, hogy felszállás és leszállás alatt maradjunk éberek, ne szunyókáljunk.

.Amikor az utas meghallja a gép halk jelzését a felszállás után – ekkor szoktak a légiutas-kísérők felállni a székükről – hátra dőlhet, pihenhet, és élvezheti a repülést.

Végül: észrevette már, hogy le- és felszálláskor a légiutas kísérők fegyelmezetten, egy bizonyos merev pózban és természetesen bekötve ülnek le? Ez is egy biztonsági előírás, – árulta el a Travel + Leisure-nek Hilary Clark, a Planet 9 magánrepülőgép-társaság fedélzeti szolgáltatásokért felelős igazgatója - amelynek az az oka, hogy ha ilyenkor valami baj történik, olyan készenléti pózban üljenek, amely a legideálisabb, a hatékony és azonnali cselekvésre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Magyar Péter mintha tanult volna Márki-Zay Péter hibáiból – véli Somogyi Zoltán
Csabai Károly | 2024. május 26. 18:26
A Political Capital szociológus társalapítójával a Klasszis Klub május 23-ai adásában beszélt arról, hogy mi a különbség Magyar Péter és a két éve ugyanígy exfideszesként Orbán Viktort legyőzni próbáló Márki-Zay Péter között. Emellett még szóba került az is, miért van a szokásosnál nagyobb eltérés most a közvélemény-kutatások között, hogyan működik majd az önkormányzati kettős rendszer, amit az idézhet elő, ha a június 9-ei választásokat nem a jelenlegi polgármester nyeri meg, így az ő ötéves mandátuma lejártáig, azaz októberig még a helyén marad, illetve, hogy Budapesten mire lehet számítani?
Makro / Külgazdaság Meglepő hírt kapott Joe Biden
Privátbankár.hu | 2024. május 24. 17:10
Meglepetésre nemhogy nem csökkent, de még nőtt is a tartós javak megrendelésének száma.
Makro / Külgazdaság Az izraeli gazdaság visszakapaszkodott, de mi lesz, ha folytatódik a háború?
Bózsó Péter | 2024. május 24. 15:02
Az izraeli gazdaság visszapattant az első negyedévben, de a háború elhúzódásának esetén fennmaradhatnak a problémák, és a török kereskedelmi bojkott példája is tovább terjedhet.
Makro / Külgazdaság MBH Bank: lelassult a munkaerőpiac feszességének oldódása
Privátbankár.hu | 2024. május 24. 13:39
A hazai nagybank elemezte a péntek reggeli foglalkoztatási és munkanélküliségi adatokat.
Makro / Külgazdaság Mutatjuk, mennyi munkanélküli van Magyarországon
Privátbankár.hu | 2024. május 24. 08:31
A foglalkoztatottak létszáma 41 ezerrel nőtt, de emelkedett a munkanélküliek száma is 27 ezer fővel.        
Makro / Külgazdaság Miért nem állnak sorban a vállalatok a zöld hitelekért?
Csabai Károly | 2024. május 23. 15:11
Milyen a vállalati hitelezés helyzete Magyarországon, a 2023-as évhez képest az idén mire lehet számítani? A bankok hogyan tudják támogatni a zöld átállást? Van-e kereslet a zöld hitelekre, azt mennyire befolyásolja a kamatszint? Mennyire más megközelítést igényel a bankoktól az energetikai szektor finanszírozása? Egyebek mellett ezeket a kérdéseket járták körül a lapcsoportunk, a Klasszis Média által szervezett E, mint energia konferencia kerekasztal-beszélgetésének résztvevői. 
Makro / Külgazdaság Havi 136 ezer forintot adnak a kisgyermekes, dolgozó szülőknek - de nem Magyarországon
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 13:03
Ennyivel támogatják a kisgyermekek gondozását.
Makro / Külgazdaság Ez a közel 190 ezer magyar biztosan nem akar hazatérni
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 12:48
Benyújtották a kérvényt, hogy maradhassanak brit földön, de a románok és a lengyelek messze előznek ebben is.
Makro / Külgazdaság Pozitív meglepetést hozott az euróövezet teljesítménye
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 11:36
Már májusi adatok alapján.
Makro / Külgazdaság Kezdhetünk aggódni? Padlót fogtak a beruházások Magyarországon
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 08:39
Majdnem kétszámjegyű a visszaesés.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG