Elemzések Törökország lendíti előre a Fordot

Törökország lendíti előre a Fordot

autopro.hu/V.T. | 2024.05.01 12:22

Törökország lendíti előre a Fordot

Fotó: Ford

A Ford hosszú ideig sikertelenül próbált profitot termelni Európában, mivel a személyautói nem tudták a népszerűségüket haszonra fordítani. Még a sok pénzt hozó furgonok sem tudtak jobb helyzetet teremteni.Miután a Ford a befektetéseivel a személyautókról a furgonokra helyezte a hangsúlyt, a vállalat törökországi vegyesvállalata, amely a Transitokat építi, igazi aranybányává kezd válni, miközben az éves termelési kapacitása megközelíti az egymilliót.

Hirdetés

A Ford és a török Koc Holdings között 50-50 százalékban megosztott vegyesvállalat, vagyis a Ford Otosan tavaly 1,1 milliárd font (502 milliárd forint) profitot termelt ki 10,1 milliárd font (4611 milliárd forint) bevételből. Ezek közül mindkét szám rekordot jelent. Az ebből kiszámítható 10,7 százalékos működési árrés az elmúlt tizenkét év második legjobbja, amely időszak alatt a vállalat egyszer sem volt veszteséges. Ugyanennyi év alatt a Ford azonban sorozatban könyvelte el a veszteséges éveket Európában, 2018-ban 398 millió dollárt (147 milliárd forint), 2019-ben 47 milliót (17 milliárd forint), 2020-ban 851 milliót (314 milliárd forint), 2021-ben 154 milliót (56 milliárd forint) veszítettek.

A Ford 2022-es szerkezetváltása után már csak a belső égésű motoros és elektromos autók, valamint az áruszállítók hármasára támaszkodik. Az átalakítás óta nem kerülnek nyilvánosságra az egyes régiók pénzügyi jelentései, így nem tudjuk megfigyelni annak hatásait, hogy a Ford megvált a Fiesta, a Mondeo, a Galaxy és az S-Max típusoktól, valamint hogy olyan létesítményeket zárt be, mint a bridgendi (Wales) motorgyár és a franciaországi váltógyár. A Ford Otosan pénzügyi eredményei egyelőre nyilvánosak maradnak, ezek alapján pedig kiderül, hogy a Ford döntése, miszerint egy aránylag ismeretlen partneri kapcsolatra összpontosítanak, most nagy megtérülést hoz magával.

Régóta tart a partnerség a hatalmas gyárral

A Ford és a Koc együttműködésének kezdete 1959-ig nyúlik vissza, így ez egy sikeres hosszú távú kapcsolat a számos megbukott Ford vegyesvállalat mellett. Utóbbiak közé tartozik az orosz Sollers, az indiai Mahindra, a kínai Zotye, míg a szintén kínai Changannal való partnerségük pedig jelenleg is zuhanófélben van. „Ezt tekintjük történelmünk legsikeresebb együttműködésének” – mondta el az Izmitben, Törökországban található, hatalmas, vízparti Kocaeli gyárat meglátogató újságíróknak Hans Schep, a Ford Pro európai vezetője.

A Ford Otosan tavaly megnövekedett bevételének egyik jelentős oka az, hogy a vegyesvállalat 2022-ben 625 millió dollárért (230 milliárd forint) felvásárolta a Ford romániai üzemét, ahol a Puma SUV-k és az új Transit Courier furgonok készülnek. A romániai üzemnek és a Kocaeli gyár felújításnak köszönhetően a Ford Otosan rendelkezik a legnagyobb gyártókapacitással az európai autógyártók között, ami éves szinten több mint 746 ezer autót jelent, a személyzet pedig közel 24 ezer főből áll. A legyártott autók száma jövő évre 900 ezer darabra fog nőni, amiből 272 ezer fog Romániában készülni, míg a többi Törökországban.

A nagy kikötői területtel rendelkező Kocaeli gyár valójában két létesítmény, amiket egy folyó választ el egymástól. A 2001-ben alapított Golcuk a nagy Transitok otthona, viszont a 2014 óta működő Yenikoy üzem képviseli igazán a Ford Otosan jövőjét az „alacsony költségű és magas minőségű” gyártással. Utóbbi létesítményben szerelik össze az új egytonnás Transit Custom modelleket elektromos, plug-in hibrid és dízel hajtáslánccal, valamint még idén megkezdődik a Volkswagen Transportert helyettesítő testvérmodell gyártása is, amihez 405 ezerre fogják növelni az üzem gyártókapacitását.

Az Egyesült Királyságnak is jut szerep a török sikerek ellenére

A Kocaeli gyár pénzügyi sikeressége abban rejlik, hogy a hét hat napján 3 műszakban folyik a termelés, így 84 százalékos kihasználtságot tudtak elérni. Ezzel szemben a Ford és kínai partnere, a Changan által üzemeltetett gyárak csupán 20 százalékos hatékonysággal üzemelnek a Bloomberg információi szerint. A megújult Yenikoy gyár karosszériarészlege nagy arányban, több mint 82 százalékban automatizálva működik, például a kasztni egyes elemeit önjáró targoncák szállítják az összeszerelő sorokhoz. Ugyanakkor a Ford továbbra is óvatosan bánik a befektetésekkel. Ezt példázza, hogy tavaly elhalasztották egy törökországi akkumulátorgyár megépítését, miután észlelték, hogy gyengül az igény az elektromos járművek iránt.

A török sikerek maradandó fájdalmat okozhatnak az Egyesült Királyság számára, hiszen 2013-ig a Transit gyártása Southampton kiváltsága volt. Ennek ellenére a szigetországnak erős kapcsolata van a Ford Otosannal, mivel minden Törökországban gyártott és exportra szánt dízel Transit motorját a Ford Dagenham üzemben, Essexben szerelik össze. Emellett az érkező elektromos Transit Courier furgon és a Puma SUV hajtásláncának elemei a Ford régi váltógyárából, Halewoodból fognak származni. Ezeken felül az Egyesült Királyság számít a török építésű Transitok legjelentősebb exportcéljának, mivel az elmúlt év majdnem félmillió legyártott furgonjának közel a negyedét ide szállították. A második helyen Németország áll 17 százalékkal, Franciaország pedig harmadik 12 százalékkal.

Az Egyesült Királyság furgonpiaca Európa legnagyobbika, ez az erő pedig nagyban hozzájárul a sikerhez. A szigetország gépjárműgyártóinak és kereskedőinek szövetsége, az SMMT adatai szerint a Transit Custom messze a legnépszerűbb furgon több mint 12 ezer eladott példánnyal az év első három hónapjában, ami az ország negyedik legnépszerűbb járművévé teszi. A nagy Transit hozta a második legtöbb eladást a furgonok között, míg a Ford Puma (ami immár szintén a Ford Otosan terméke) vezeti az abszolút népszerűségi listát 15 ezernél is több eladással.

Gondot okoz a török gazdaság

Ezek ellenére nem alakul minden simán a vegyesvállalatnál sem. A rekordnyerségekhez hozzátartozik, hogy a romániai üzem 14 millió fontot (6,5 milliárd forint) veszített tavaly, részben egy adóbírságnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy a Transit Courier eladásai nem voltak a számításoknak megfelelő mértékűek az utolsó negyedévben – állítja a vállalat befektetői jelentése.

Problémát jelent Törökország ingadozó gazdasága is. A régóta gyengének számító líra az elmúlt öt évben folyamatosan értéktelenebbé vált az euróval szemben. Ez persze előnynek számít egy exportközpontú vállalatnál, amit a cég is megerősített, mivel a működési árrés növekedése ebből származik. Ezzel ellentétes erőt képvisel a jelentős infláció, ami márciusban már 68,5 százalékon állt. A nyersanyagok ára például 18 százalékot emelkedett 2023-ban az előző évhez képest. A vállalat egyik vezetőjének elmondása szerint a gyenge valuta és a magas infláció kiegyenlítik egymást.

Egy dolog azonban biztos: a Ford 2019-ben lefektetett stratégiai döntése, miszerint a kisteherautókat és különösen a Ford Otosannal való partnerségüket részesítik előnyben a személyautókkal szemben, erősen gyümölcsözőnek bizonyult. Ugyan nem tudjuk, hogy a Ford megmaradt európai autóipara a nyereséges oldalon áll-e, mégis nagy pénzügyi különbséget kell jelentenie annak a ténynek, hogy a Ford Otosannal kötött jövedelmező együttműködés a vállalat vezető ipari erejévé válik a régióban – írja az Autocar.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink