eur:
385.17
usd:
354.88
bux:
68044.87
2024. május 21. kedd Konstantin
Electric Vehicle is changing in street.
Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Súlyos gond merült fel az elektromos autózással kapcsolatban

Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges infrastruktúrát kell telepíteni 2030-ig az uniós klímasemlegességi célok eléréséhez - olvasható Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) hétfőn közzétett jelentésében.

A brüsszeli székhelyű szakmai képviseleti szervezet szerint 2017 és 2023 között az elektromos autók eladása az EU-ban háromszor gyorsabban nőtt, mint a töltőpontok telepítése.

„Az elektromos autók tömeges elterjedésére van szükség az összes tagországban, hogy elérjük az unió ambiciózus szén-dioxid-csökkentési céljait. Ez azonban nem fog megtörténni a töltőinfrastruktúra széles körű elérhetősége nélkül” – hívta fel a figyelmet Sigrid de Vries, az ACEA igazgatója.

De Vries szerint aggasztó, hogy a töltőinfrastruktúra kiépítése az elmúlt években nem tartott lépést az elektromos autók értékesítésével. „Az infrastrukturális szakadék a jövőben tovább nőhet, az Európai Bizottság becsléseinél sokkal nagyobb mértékben” – tette hozzá.

Az ACEA adatai szerint, tavaly alig több mint 150 ezer nyilvános töltőpontot helyeztek üzembe az EU-ban. Az Európai Bizottság szerint 2030-ig 3,5 millió töltőpontot kellene telepíteni, ami évente 410 ezer állomás létrehozását jelentené. Az ACEA azonban úgy becsüli, hogy 2030-ra 8,8 millió töltőpontra lenne szükség. Ennek eléréséhez

évente 1,2 millió töltőállomás létrehozására lenne szükség, ami a legutóbbi éves telepítési arány nyolcszorosa.

„A nyilvános töltőpontokhoz való akadálymentes hozzáférés a közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének elengedhetetlen feltétele, a piaci támogatás és a versenyképes európai gyártási keret mellett. A nyilvános töltőinfrastruktúrába történő beruházásokat sürgősen fel kell gyorsítani” – figyelmeztetett de Vries.

Az EU számvevőszéke is erre mutatott rá legutóbbi jelentésében. Az uniós testület szerint az elektromobilitáshoz jelentős feltöltési infrastruktúra szükséges, ennek lefedettsége, hozzáférhetősége azonban még nem megfelelő. 2021-es jelentésükre hivatkozva a számvevők úgy vélik, az EU-ban sehol sincs elég feltöltőállomás, a meglévők legtöbbje Franciaországban, Németországban és Hollandiában található, míg az unió keleti felében különösen ritkák.

Az EU célkitűzése szerint 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 55 százalékkal kell csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok nettó kibocsátását.

Címlapról ajánljuk
A hajózási szakértő elmondta, miért nem érzékelhette a becsapódást a szállodahajó legénysége

A hajózási szakértő elmondta, miért nem érzékelhette a becsapódást a szállodahajó legénysége

A Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője szerint a motorcsónak valószínűleg nagy sebességgel haladt, a szállodahajó legénysége pedig nem érzékelte az ütközést, amit alátámaszthat a két jármű tömege közötti különbség is.

Itt a jegybank kamatdöntése

Keddi ülésén 50 bázisponttal, 7,25 százalékra mérsékelte az alapkamatot a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
Csúcsközelben ragadt a forint az MNB-döntés bejelentése után

Csúcsközelben ragadt a forint az MNB-döntés bejelentése után

A hétfői magyar munkaszüneti nap után kedden a déli órákra bő háromhavi csúcsra ugrott a forint 385 közelében az euróval szemben, miközben régiós versenytársa, a lengyel zloty bő négyéves csúcson jár a folyó fizetési mérleg helyzet javulása, illetve az EU-pénzek kiszabadítása miatt. Ma az MNB a Portfolio elemzői felmérésével egyező mértékű, 50 bázispontos vágást hajtott végre 7,25%-ra, amelyre a forint nem mutatott érdemi reakciót, 385,5 körül ragadt. Ezzel együtt is fontos lesz figyelni a délután 3 órási jegybanki sajtótájékoztató üzeneteire. Reggel Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter keményen bírálta a jegybanki vezetést a versenyképességi stratégia bemutatása után, és az együttműködés hiányát rótta fel, de ez most nem okozott érdemi forintpiaci reakciót.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. május 21. 14:02
×
×
×
×