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
auto
2024. 05. 17. péntek

A benzines autóknak kisebb az éves futásteljesítménye, mint a villanyautóknak

elektromos autó
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

Egy néhány héttel ezelőtt megjelent cikkemben amellett érveltem, hogy az elektromos átállás gyorsabban történik annál, mint ami az elektromos autók darabszámának növekedéséből következne, mégpedig azért, mert a villanyautók átlagéletkora alacsonyabb, mint a hagyományos autóké, és a fiatalabb járművek általában többet közlekednek, mint az öregebbek. Más szóval az elektromos hajtáslánc segítségével megtett kilométerek száma gyorsabban növekszik, mint a villanyautók teljes járműflottán belüli aránya. Ezt az okfejtést egy 2013-ban megjelent olasz tanulmány számaival támasztottam alá, amely az autók átlagéletkora és futásteljesítménye közötti összefüggést vizsgálta.

A norvég statisztikai hivatal jóval frissebb és relevánsabb adatokkal rendelkezik ebben a témában, mint az olasz publikáció, így érdemes még egyszer körbejárni a kérdést.

Nézzük meg először, hogy Norvégiában a különböző életkorú autóknak mekkora a futásteljesítménye. Az alábbi grafikon az összes személygépkocsi adatát tartalmazza, függetlenül attól, hogy milyen hajtáslánccal rendelkeznek.

Jól látható, hogy a legfiatalabb autók körülbelül kétszer annyi kilométert tesznek meg egy év alatt, mint a 20 évesek. Az olasz tanulmányban nagyon hasonló arányok szerepeltek, úgy tűnik tehát, hogy egy univerzális jelenségről van szó.

A következőkben az egyszerűség kedvéért csak a benzines, a dízel és a tisztán elektromos személygépkocsikra fogok koncentrálni.

Nyilvánvaló, hogy az elektromos autók átlagéletkora alacsonyabb, mint a hagyományos autóké, amiből az következik, hogy átlagosan többet is közlekednek. Vajon alátámasztják ezt az adatok?

A válasz az hogy igen: egy elektromos autó átlagosan majdnem kétszer annyi km-t tesz meg egy évben, mint egy benzines, és 19%-kal többet, mint egy dízeles.

De mi a helyzet az azonos korú járművekkel?

Az 5 évnél fiatalabb autók közül a dízelesek futnak a legtöbbet (15.187 km/év), majd a villanyautók következnek (14.533 km/év), a benzinesek pedig csupán a harmadik helyen állnak (12.061 km/év).

Ha viszont a fiatal villanyautókat hasonlítjuk össze az idősebb dízelekkel, akkor már az előbbieknek pörög gyorsabban a kilométerszámlálója.

Mivel az elektromos autók fiatalabbak, mint a dízelesek, ezért nagy átlagban többet is közlekednek, így jön ki a fentebb már említett 19%-os előnyük.

De mit jelent mindez az ország autóflottájának szintjén?

A tisztán elektromos személygépkocsik a (nem hibrid) norvég autóállomány 27,4%-át tették ki a tavalyi évben, ám az általuk megtett kilométerek 32,5%-ot képviseltek, így a 689 ezer elektromos autó nagyobb összesített futásteljesítményt tudott felmutatni, mint a 761 ezer benzines.

A fentiekben csak a három fő hajtáslánccal foglalkoztam, hogy áttekinthetőek maradjanak a grafikonok, de nézzük meg azért a teljes járműflotta futásteljesítményét is.

A legtöbbet a dízel hibridek közlekednek, ám ezekből csak alig 15 ezer darab van forgalomban, így sok vizet nem zavarnak. Ugyanez mondható el a 142 darab hidrogénes autóról is. Ezután következnek, fej-fej mellett, a benzines tölthető hibridek és a tisztán elektromos autók.

Az előbb megfogalmazott alapvetés továbbra is érvényes marad: a tisztán elektromos autók a teljes járműállomány 24%-át tették ki 2023-ban, ám az általuk megtett kilométerek aránya ennél magasabb, 27,9% volt a személygépkocsik által összesen megtett kilométereken belül.

Konklúzió: a norvégok az elektromos autókat általában (bár nyilván nem minden élethelyzetben) teljes értékű autóként használják, és az elektromos átállás az utakon gyorsabb ütemben zajlik, mint a gépjármű-nyilvántartásokban.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.