Különleges majálisra várja a látogatókat a Közlekedési Múzeum

2024.04.30. 20:49 Módosítva: 2024.04.30. 20:54
Fennállásának 125. évfordulója alkalmából különleges majálisra várja a látogatókat a Közlekedési Múzeum. Klasszikus, veterán járművek felvonulásával juthatunk a Városligetből az Északi Járműjavítóba, ahol zenei programok, gyermeknek kerékpáros akadálypálya és színes múzeumpedagógiai programok várják a nagyérdeműt. Megnyitja kapuit az intézmény új időszaki kiállítása is a Dízelcsarnokban, amelyet a látogatók a jubileum alkalmából mindössze 125 forintos belépőjegyért fedezhetnek fel.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum 1899. május 1-jén nyílt meg a látogatók előtt, így az intézmény idén ünnepli fennállásának 125. évfordulóját. A jubileum alkalmából a múzeum különleges majálisra várja a látogatókat az Északi Járműjavítóba, ahol ingyenes programokat kínálnak kicsiknek és felnőtteknek egyaránt.

A május 1-jei ünnepi rendezvény a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba. Több mint 100 veterán és oldtimer jármű indul majd útnak szerda délelőtt 11 órakor a Hősök teréről, majd a Népliget érintésével várhatóan 12:30 körül érkezik az Északi Járműjavító területére (X. ker. Kőbányai út 24–28.) a klasszikusjármű-felvonulás végállomásaként.

Déltől várják a vendégeket az Északi és az Opera Eiffel Műhelyház udvarán, ahol zenei programok, gyermeknek kerékpáros akadálypálya és színes múzeumpedagógiai programok várják a nagyérdeműt. Az esemény háziasszonya Zavaros Eszter operaénekesnő, televíziós műsorvezető lesz.

A Közlekedési Múzeum 125 éves fennállása óta eddigi legnagyobb alapterületű kiállítását nyitja meg május 1-jén Kőbányán, az Északi Járműjavítóban.

Első ízben tekinthetik meg a látogatók a Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben című új időszaki kiállítást is a Dízelcsarnokban. A tárlat 10 és 17 óra között várja az érdeklődőket. A jubileum alkalmából mindössze 125 forintos belépőjegyért fedezhetik fel a látogatók a Dízelcsarnokot a múzeum legendás járműveivel.

A szénkorszaktól napjainkig

„Az új tárlat az energiahordozók és az energiafelhasználás kérdéskörét vizsgálja a közlekedésben, 36 különleges jármű és 65 műtárgy bemutatásával ismerteti, hogyan változott a viszonyunk a különféle energiahordozókhoz a szénkorszaktól napjainkig, és ez milyen hatással volt a környezetünkre” – írja a Közlekedési Múzeum sajtóközleményében.

A tárlat 6000 m²-en, négy szekción keresztül mutatja be, hogy mely korszakokban milyen energiahordozók felhasználásával jutott előre az emberiség, és eközben hogyan növekedett közlekedési eszközeink teljesítménye. Az első szekció – Gőzerővel! címmel − a szénkorszak technológiai fejlődését és gazdasági fellendülését, míg a második – Felvillanó lehetőségek címmel − a villamosítás elterjedését mutatja be.

A harmadik szekció – Tele kérem címmel − arról számol be, hogyan vált a kőolaj elsődleges energiahordozónkká, és ennek milyen társadalmi és környezeti hatásai érzékelhetők ma is, majd a negyedik szekció – Merre tovább? címmel − ismerteti jelenkorunk energiafelhasználását és az útkeresést az alternatív üzemanyagok és hajtásmódok irányában.

Látványos nagy járművek, történelmi mozdonyok, egy ikonikus repülőgép, különleges műtárgyak, modern, interaktív installációk, korhű fotók és filmanyagok segítik az érdeklődőket, hogy teljes képet kapjanak közlekedésünk kézzelfogható történetéről, arról, hogy mivel mentünk egykor, és mivel kellene mennünk ma.

Az érdeklődök olyan járműveket tekinthetnek meg, mint

  • a Déli Vasút 109.109 pályaszámú gőzmozdonya – amely akár 270 tonnás vonatokat továbbított;
  • a MÁV 424-es gőzmozdonya, más néven az „első bivaly”;
  • a 242.001-es gőzmozdony, az egykoron leggyorsabb hazai, s egyben egyetlen magyar, áramvonalas mozdonysorozat egyedüli fennmaradt példánya;
  • Csepel D–450 tehergépkocsi az 1960-as évekből;
  • Ford T modell személygépkocsi, a világ első, futószalagos gyártással készült gépkocsija;
  • „Árpád” sínautóbusz, amely hajdanán a Budapest és Bécs közötti 278 kilométeres utat mindössze 2 óra 58 perc alatt tette meg;
  • Ikarus 266.25 1988-ból;
  • Puli villamos hajtású kisautó, amely egyetlen példányban készült, nyitott karosszériás Puli City gépkocsi;
  • ZiU–9 típusú trolibusz és Trabant 601, amely egykor státuszszimbólumnak számított;
  • valamint először tekinthető meg újra az An–2-es repülő már új fényezéssel.

A kiállítás számos múzeumpedagógia programmal várják a látogatókat, többek között családi felfedezősétákkal, alkotóprogramokkal, szélforgókészítéssel, megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos kísérletekkel. Az intézmény kurátorai 14 órától és 15:30-tól tárlatvezetéssel készülnek, amelyek a fogadótérben, a pénztártól indulnak.